W zeszłym tygodniu, na posiedzeniu sejmu odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu noweli akcyzowej zakładającej drastyczne podwyżki stawek akcyzy na płyny do e-papierosów, wyroby tytoniowe oraz ich substytuty. Obecnie, projekt ten po drobnych poprawkach zaproponowanych przez sejmową Komisję Finansów Publicznych czeka na przyjęcie przez posłów.

(Dalsza część artykułu pod materiałem wideo)


Zobacz film: EUDR i CBAM – regulacje środowiskowe a handel zagraniczny

EUDR i CBAM – regulacje środowiskowe a handel zagraniczny to film dotyczący nowych obowiązków przedsiębiorców związanych z transakcjami zagranicznymi. Zapraszamy do obejrzenia.


Drastyczne podwyżki akcyzy dotkną przede wszystkim branżę e-liquidów

Przypomnijmy, na początku sierpnia tego roku, na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt noweli akcyzowej zakładającej:

  • częściowe odejście od tzw. mapy drogowej (opracowanego pod koniec 2021 r. przez ówczesny rząd harmonogramu podwyżek stawek akcyzy na wybrane wyroby akcyzowe będące używkami, w tym papierosy, tytoń do palenia oraz alkohol, który miał obowiązywać w latach 2023-2026), oraz
  • wprowadzenie od 1 marca 2025 r. istotnych podwyżek stawek akcyzy na płyny do e-papierosów, wyroby tytoniowe i ich substytuty,
  • opodatkowanie akcyzą nowych rodzajów wyrobów tj. urządzeń do waporyzacji (zarówno e-papierosów jak i podgrzewaczy służących do spożywania aerozolu tytoniowego).

Następnie, po burzliwych konsultacjach społecznych, rząd postanowił usunąć z ww. projektu regulacje zakładające opodatkowanie akcyzą urządzeń do waporyzacji (przewidziane w tym zakresie przez resort finansów przepisy procedowane są obecnie w ramach odrębnego projektu ustawy), jednocześnie pozostając przy zaproponowanym pierwotnie planie dot. podwyższenia stawek akcyzy na ww. wyroby.

Zgodnie z procedowanym projektem, stawka akcyzy na poszczególne wyroby miałaby w latach 2025-2027 r. wzrosnąć odpowiednio o:

  • 25, 20 i 15% dla papierosów,
  • 38, 30 i 22% dla tytoniu,
  • 50, 20 i 15% dla wyrobów nowatorskich,
  • 75, 50 i 25% dla płynów do e-papierosów.

Szczególnie dotkliwe wydają się podwyżki stawek akcyzy zaplanowane dla branży e-liquidów. Stawka akcyzy na te wyroby wynosiła dotąd 0,55 zł /ml. W przypadku zaś wejścia w życie projektowanych przepisów wzrośnie ona odpowiednio do 0,97 zł /ml w 2025 r. (licząc od 1 marca 2025 r.), do 1,44 zł/ml w 2026 r. i docelowo od 2027 r. osiągnie poziom 1,80 zł.

W procedowanym projekcie noweli akcyzowej Ministerstwo Finansów przewidziało również rozwiązanie mające na celu przeciwdziałanie gromadzeniu przez przedsiębiorców zapasów ww. wyrobów, opodatkowanych w okresie obowiązywania na nie niższych stawek akcyzy. Wyroby, które będą posiadały banderole podatkowe z nadrukowanym rokiem wytworzenia 2024 i latami poprzednimi (w przypadku płynów do e-papierosów) będą musiały zostać co do zasady wyprzedane do końca kwietnia 2025 r. W przeciwnym razie, będą one mogły nadal być przeznaczone do sprzedaży, ale konieczne będzie uprzednie nałożenie na nie banderol legalizacyjnych, które są znacznie droższe od podatkowych znaków akcyzy.

Ww. rozwiązanie dotknie przede wszystkim branżę e-liquidów, która dotychczas (w przeciwieństwie do branży tytoniowej) stosowała tzw. bezterminowe banderole podatkowe. Innymi słowy mówiąc, prawidłowo naniesione banderole na e-liquidy nie posiadały terminu ważności. Na uwagę w tym zakresie zasługuje również informacja dot. kosztu nabycia jednej sztuki banderoli legalizacyjnej dla e-liquidu, która wynosi obecnie 5 zł. Dla porównania, koszt ten w przypadku pozostałych wyrobów objętych podwyżkami kształtuje się na znacznie niższym poziomie tj. 1,30 zł (z wyjątkiem wyrobów nowatorskich, dla których należność za nabycie jednej banderoli legalizacyjnej wynosi 2,00 zł).

Może się zatem okazać, iż z uwagi na koszt nabycia banderoli legalizacyjnej, w przypadku utraty terminu ważności banderoli podatkowej naniesionej na e-liquidy, bardziej opłacalnym będzie wycofanie tych produktów ze sprzedaży i ich zutylizowanie.

Skutki procedowanych zmian

Projektowane zmiany, w przypadku ich wejścia w życie, dotkną „po kieszeni” konsumentów, którzy ponoszą ciężar akcyzy wliczanej w cenę sprzedawanych produktów, niemniej będą stanowić też duże wyzwanie dla producentów i podmiotów sprowadzających ww. wyroby z zagranicy. Wzrost stawek akcyzy wpłynie niewątpliwie na zmniejszenie zdolności wykorzystywania złożonych przez te podmioty zabezpieczeń akcyzowych. Celem złagodzenia wpływu zmian na zdolność operacyjną, powinny one przemyśleć skorzystanie z rozwiązań takich jak uzyskanie zgody na stosowanie zabezpieczenia ryczałtowego czy zwolnienie z obowiązku jego składania.

Nie można również pominąć faktu, iż znaczna część obrotu e-liquidami oraz wyrobami konopnymi do palenia (CBD) już dziś ma miejsce w ramach „szarej strefy”. Drastyczne podwyższenie stawek akcyzy na przedmiotowe produkty, może jeszcze bardziej spotęgować skalę tego patologicznego zjawiska.

Na procedowane zmiany powinny również uważać podmioty prowadzące sklepy detaliczne, stacje paliw i inne punkty, w których oferowane są w sprzedaży ww. wyroby. Jeżeli w odpowiednich okresach nie wyprzedadzą oni produktów z banderolami podatkowymi, które posiadać będą określone termin ważności, może na nich spoczywać obowiązek dokonania spisu tych wyrobów i nałożenia na nie drogich banderol legalizacyjnych.

O dalszych postępach w pracach nad omawianym projektem będziemy na bieżąco informować. W przypadku pytań w tym zakresie, zapraszamy do kontaktu.


Zapoznaj się z pełną ofertą: Doradztwo akcyzowe