Poszczególne etapy realizacji projektu warunkują wypłatę transz, które niejednokrotnie mają duży wpływ na utrzymanie płynności finansowej firmy. Nasza oferta skierowana jest do podmiotów, które dopiero rozpoczynają realizację projektu oraz do takich, które prowadzą ich wiele i oczekują partnerskiej współpracy merytorycznej.
Posiadamy wieloletnie doświadczenie w kompleksowym prowadzeniu projektów dotacyjnych, które otrzymały wsparcie publiczne ze środków unijnych lub krajowych. Nasze usługi obejmują bieżące rozliczanie finansowania, weryfikację prawidłowości administracyjnego prowadzenia projektu oraz doradztwo ad hoc związane z zaistniałymi nieprawidłowościami (tzw. zarządzanie kryzysowe).
Masz pytanie lub potrzebujesz wsparcia w rozliczeniu dotacji?
Zakres wsparcia
Za co cenią nas klienci?
Zdecyduj, jak możemy pomóc
Etapy rozliczania dotacji
Początek realizacji projektu jest niejednokrotnie najtrudniejszy, dlatego przygotowanie firmy m.in. w zakresie opracowania procesów administracyjnych, takich jak cykl obiegu dokumentacji, procesy weryfikacji, procesy archiwizacji czy wzory dokumentów, zapewni bezpieczeństwo i istotnie przyspieszy procesy związane z prowadzeniem administracji projektowej.
Po otrzymaniu wsparcia firma podpisuje umowę o dofinansowanie, a dokumentacja aplikacyjna staje się załącznikiem do umowy. Projekt musi być realizowany zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym, w którym wskazujemy poszczególne wydatki i terminy ich poniesienia.
Powstaje zobowiązanie odnośnie do wskaźników, które muszą zostać osiągnięte. Osiągnięcie wskaźników produktu i rezultatu na czas to gwarancja prawidłowego rozliczenia projektu.
Warto przed rozpoczęciem projektu zweryfikować harmonogram rzeczowo-finansowy, wskaźniki, poziomy bazowe oraz sposób ich udokumentowania, aby przyjęte założenia były możliwe do zrealizowania.
Archiwizacja dokumentów związanych z realizacją projektów to kolejny ważny obowiązek po stronie przedsiębiorcy-beneficjenta. Beneficjent ma obowiązek posiadania pełnej dokumentacji pozwalającej na weryfikację prawidłowej realizacji projektu. Istotne jest również aby pełna wiedza o projekcie dostępna była przez cały okres wymagany przez Unię Europejską. Wprowadzanie odpowiednich procedur pozwoli na uniknięcie problemów na etapie kontroli.
Na podstawie dokumentów finansowych i merytorycznych należy przygotować informacje dotyczące postępu prac merytorycznych i rozliczenie finansowe. Niezbędne jest skorzystanie z systemu do rozliczeń z instytucją (np. SL2014).
Obowiązki promocyjno-informacyjne to konkretne działania, które wynikają z zapisów umowy i właściwych dokumentów. Beneficjent ma obowiązek szerokiego informowania o prowadzonym projekcie oraz o fakcie pozyskania dofinansowania ze środków unijnych. Każdy z konkursów nieco inaczej definiuje obowiązki promocji, dlatego zawsze należy weryfikować zgodność prowadzonych działań z wymaganiami.
Niezależnie od jakości posiadanych dokumentów, sam moment rozmów z osobami kontrolującymi projekt niejednokrotnie jest dla firmy niekomfortowy. Wsparcie eksperta daje klientowi poczucie bezpieczeństwa i pewność, że uzyska pozytywny wynik zewnętrznej weryfikacji projektu.
Zapewniamy pełne wsparcie sprowadzające się do ponownej weryfikacji dokumentacji oraz obecności w trakcie kontroli. Udzielamy przedstawicielom instytucji przyznającej dotację wszelkich informacji dotyczących administracyjnej strony realizacji projektu.
Błędy w rozliczaniu wsparcia publicznego najczęściej dotyczą zakupu towarów i usług. Oferujemy wsparcie w procesie wyboru podwykonawców i dostawców (procedura konkurencyjności). Obejmie ono m.in. przygotowanie wzoru zapytania ofertowego i protokołu wyboru wykonawcy czy weryfikację opisów merytorycznych przygotowanych przez zespół projektowy.
W realizację projektu zaangażowanych jest wiele osób, które poza projektem mają szereg innych obowiązków. Ze względu na to, że każdy wydatek i etap projektu musi być właściwie udokumentowany i archiwizowany, kluczowe jest, aby jedna osoba odpowiadała za całość dokumentacji.
Dodatkowo wszystkie koszty związane z realizacją projektu muszą być wydzielone tak, aby również w ramach systemu księgowego można było zidentyfikować wydatki projektowe.
Nierzadko zmiany w projekcie są koniecznością pomimo dbałości o merytorykę i dokładne planowanie. Umowa wyraźnie wskazuje, jakie działania należy podjąć w zależności od rodzaju zmiany.
Aby nie narazić beneficjenta na utratę pomocy publicznej w części lub nawet w całości, niezbędne są doświadczenie oraz znajomość zasad pomocy publicznej i działania programów operacyjnych. Wszystkie zmiany w projekcie muszą być odpowiednio wprowadzane i argumentowane.
Dziękujemy
Wiadomość została wysłana.
Skontaktuj się z nami!
Dzieje się teraz w biznesie