Rozliczanie dotacji unijnych to kluczowy etap realizacji projektu, który często decyduje o jego ostatecznym sukcesie. Często jest postrzegany jako trudny i bardzo wymagający, gdyż stawia przed beneficjentami szereg wyzwań m.in. konieczność doskonałej znajomości obowiązujących przepisów i wytycznych. Rozliczanie dotacji to nie tylko kwestia administracyjna, ale przede wszystkim strategiczne zadanie.

 
W obliczu zawiłych wymagań formalnych beneficjenci muszą zmierzyć się z koniecznością prowadzenia szczegółowej dokumentacji, terminowego składania wniosków o płatność, przygotowywania sprawozdań, a także przestrzegania zasad kwalifikowalności wydatków, które często są skomplikowane i ulegają zmianom. Co więcej, każde, nawet najmniejsze uchybienie może skutkować korektą finansową, a w skrajnych przypadkach nawet zwrotem całości lub części przyznanych środków. A to ma duży wpływ na utrzymanie płynności finansowej firmy.

Nasza oferta skierowana jest do podmiotów, które dopiero rozpoczynają realizację projektu oraz do takich, które prowadzą ich wiele i oczekują partnerskiej współpracy merytorycznej.

Posiadamy wieloletnie doświadczenie w kompleksowym prowadzeniu projektów dotacyjnych, które otrzymały wsparcie publiczne ze środków unijnych lub krajowych. Nasze usługi obejmują bieżące rozliczanie finansowania, weryfikację prawidłowości administracyjnego prowadzenia projektu oraz doradztwo ad hoc związane z zaistniałymi nieprawidłowościami (tzw. zarządzanie kryzysowe).
 

Masz pytanie lub potrzebujesz wsparcia w rozliczeniu dotacji?

Skontaktuj się z nami

Szczegóły naszej oferty

Zakres wsparcia

  • Wsparcie w prowadzeniu projektu, w tym przygotowanie i wdrożenie procedur na potrzeby jego realizacji
  • Weryfikacja prawidłowości ponoszonych wydatków i przygotowanie wniosków o płatność
  • Realizacja działań administracyjnych
    w taki sposób, aby przyznane dofinansowanie mogło być optymalnie wykorzystane
  • Wsparcie przy tworzeniu niezbędnych raportów o postępach projektu i innych dokumentów wymaganych przez podmiot finansujący
  • Prowadzenie procesu realizacji zamówień (postępowania ofertowe)
  • Wsparcie w prowadzeniu dialogu z instytucjami
  • Wsparcie w przypadku zmian
    w realizacji projektu (wnioski o zmiany) oraz na wypadek kontroli

Za co cenią nas klienci?

  • Fachowość, profesjonalizm, wiedza merytoryczna
  • Wysokie standardy obsługi klienta
  • Szybki czas reakcji, responsywność, zaangażowanie i terminowość
  • Wsparcie kryzysowe
  • Kontakty w instytucjach publicznych
  • Kreatywność, otwartość na nowe pomysły, dążenie do rozwiązywania napotkanych problemów
  • Sprawna i transparentna komunikacja przy projekcie
  • Znajomość branży i rynku, zrozumienie specyfiki i potrzeb klienta

Zdecyduj, jak możemy pomóc

Kompleksowa usługa

  • Pełne wsparcie przy rozliczaniu dotacji – tzw. project management.
  • W szczególności obejmuje wsparcie w procesie wyboru podwykonawców i dostawców, weryfikacji zgodności prowadzonych prac z wnioskiem o dofinansowanie, zarządzaniu procesem ewentualnych zmian, prowadzeniu korespondencji z unstytucją czy monitorowaniu wszelkich kwestii związanych ze sprawozdawczością projektu.

Pomoc doraźna

  • Dla firm, które już mają doświadczenie w realizacji projektów z dofinansowaniem publicznym lub które chcą samodzielnie prowadzić projekt. Nasz ekspert może włączyć się na każdym etapie rozliczania dotacji.
  • Współpraca może mieć charakter systematyczny lub opierać się na punktowym wsparciu (zazwyczaj rozliczanym w trybie godzinowym).
  • Bieżąca obsługa może dotyczyć m.in. korespondencji z instytucjami, odpowiedzi na wszelkie wątpliwości klienta, przygotowania wniosku o płatność lub o zmiany czy też odpowiedzi na uwagi i pytania ze strony instytucji przyznającej dotację/ kontrolującej realizację projektu.

Wsparcie kryzysowe

  • Wsparcie kryzysowe jest możliwe na każdym etapie realizacji projektu. Najczęściej potrzeba pomocy wynika z istotnych zmian koniecznych do wprowadzenia w projekcie czy potencjalnych nieprawidłowości zidentyfikowanych podczas kontroli.
  • Nasze wsparcie polega na obiektywnej ocenie problemu, zaproponowaniu rozwiązań i/lub ich wdrożeniu. W takim wypadku zakres pomocy jest każdorazowo określany i wyceniany indywidualnie.

Szkolenia

  • Eksperci z wieloletnim doświadczeniem praktycznym przeprowadzą szkolenie lub serię szkoleń z kompleksowej realizacji projektu lub z określonego zakresu działań projektowych opartych na specyficznych potrzebach klienta.
  • Szkolenie może zostać przeprowadzone w siedzibie klienta bądź w innym miejscu zgodnie z wcześniej ustalonym planem.
  • Od klienta zależy długość poszczególnych modułów szkoleniowych oraz poziom szczegółowości omawiania wskazanych tematów.

Etapy rozliczania dotacji

Początek realizacji projektu jest niejednokrotnie najtrudniejszy, dlatego przygotowanie firmy m.in. w zakresie opracowania procesów administracyjnych, takich jak cykl obiegu dokumentacji, procesy weryfikacji, procesy archiwizacji czy wzory dokumentów, zapewni bezpieczeństwo i istotnie przyspieszy procesy związane z prowadzeniem administracji projektowej.

Po otrzymaniu wsparcia firma podpisuje umowę o dofinansowanie, a dokumentacja aplikacyjna staje się załącznikiem do umowy. Projekt musi być realizowany zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym, w którym wskazujemy poszczególne wydatki i terminy ich poniesienia.

Powstaje zobowiązanie odnośnie do wskaźników, które muszą zostać osiągnięte. Osiągnięcie wskaźników produktu i rezultatu na czas to gwarancja prawidłowego rozliczenia projektu.

Warto przed rozpoczęciem projektu zweryfikować harmonogram rzeczowo-finansowy, wskaźniki, poziomy bazowe oraz sposób ich udokumentowania, aby przyjęte założenia były możliwe do zrealizowania.

Archiwizacja dokumentów związanych z realizacją projektów to kolejny ważny obowiązek po stronie przedsiębiorcy-beneficjenta. Beneficjent ma obowiązek posiadania pełnej dokumentacji pozwalającej na weryfikację prawidłowej realizacji projektu. Istotne jest również aby pełna wiedza o projekcie dostępna była przez cały okres wymagany przez Unię Europejską. Wprowadzanie odpowiednich procedur pozwoli na uniknięcie problemów na etapie kontroli.

Na podstawie dokumentów finansowych i merytorycznych należy przygotować informacje dotyczące postępu prac merytorycznych i rozliczenie finansowe. Niezbędne jest skorzystanie z systemu do rozliczeń z instytucją (np. SL2014).

Obowiązki promocyjno-informacyjne to konkretne działania, które wynikają z zapisów umowy i właściwych dokumentów. Beneficjent ma obowiązek szerokiego informowania o prowadzonym projekcie oraz o fakcie pozyskania dofinansowania ze środków unijnych. Każdy z konkursów nieco inaczej definiuje obowiązki promocji, dlatego zawsze należy weryfikować zgodność prowadzonych działań z wymaganiami.

Niezależnie od jakości posiadanych dokumentów, sam moment rozmów z osobami kontrolującymi projekt niejednokrotnie jest dla firmy niekomfortowy. Wsparcie eksperta daje klientowi poczucie bezpieczeństwa i pewność, że uzyska pozytywny wynik zewnętrznej weryfikacji projektu.

Zapewniamy pełne wsparcie sprowadzające się do ponownej weryfikacji dokumentacji oraz obecności w trakcie kontroli. Udzielamy przedstawicielom instytucji przyznającej dotację wszelkich informacji dotyczących administracyjnej strony realizacji projektu.

Błędy w rozliczaniu wsparcia publicznego najczęściej dotyczą zakupu towarów i usług. Oferujemy wsparcie w procesie wyboru podwykonawców i dostawców (procedura konkurencyjności). Obejmie ono m.in. przygotowanie wzoru zapytania ofertowego i protokołu wyboru wykonawcy czy weryfikację opisów merytorycznych przygotowanych przez zespół projektowy.

W realizację projektu zaangażowanych jest wiele osób, które poza projektem mają szereg innych obowiązków. Ze względu na to, że każdy wydatek i etap projektu musi być właściwie udokumentowany i archiwizowany, kluczowe jest, aby jedna osoba odpowiadała za całość dokumentacji.

Dodatkowo wszystkie koszty związane z realizacją projektu muszą być wydzielone tak, aby również w ramach systemu księgowego można było zidentyfikować wydatki projektowe.

Nierzadko zmiany w projekcie są koniecznością pomimo dbałości o merytorykę i dokładne planowanie. Umowa wyraźnie wskazuje, jakie działania należy podjąć w zależności od rodzaju zmiany.

Aby nie narazić beneficjenta na utratę pomocy publicznej w części lub nawet w całości, niezbędne są doświadczenie oraz znajomość zasad pomocy publicznej i działania programów operacyjnych. Wszystkie zmiany w projekcie muszą być odpowiednio wprowadzane i argumentowane.

Dziękujemy

Wiadomość została wysłana.

Skontaktuj się z nami!

Dzieje się teraz w biznesie

Więcej artykułów
Subskrybuj blogi