Proces wypełniania formularza TPR-C ponownie nie będzie możliwy za pośrednictwem formularza interaktywnego PDF. Ministerstwo Finansów udostępniło na portalu podatkowym formularze interaktywne online, które w ubiegłym roku przysporzyły przedsiębiorcom wielu problemów. Podobnych komplikacji można spodziewać się także tym razem. Dlatego tak ważne jest, aby przystąpić do wypełniania formularza TPR-C jak najwcześniej.
Nasi eksperci zdobyli także 1. miejsce w kategorii „Innowacje i digitalizacja” rankingu firm doradztwa podatkowego dziennika “Rzeczpospolita”.
Wypełnienie formularza z Compass TPR w pięciu krokach
- Skorzystaj z praktycznych wskazówek ekspertów CRIDO
- Dodaj swoje zakładki, wewnętrzne notatki, oznaczenia transakcji
- Skonsultuj z ekspertami CRIDO wątpliwe przypadki, omów wypełniony plik
- Oblicz wskaźniki dla podmiotu przy pomocy kalkulatora wskaźników
- Sprawdź poprawność, w tym zgodność z najnowszą schemą TPR
- Skorzystaj z wizualizatora, aby w czytelny sposób sprawdzić plik przed wysyłką
Podpisz XML kwalifikowanym podpisem elektronicznym
Wyślij przy pomocy Compass TPR lub alternatywnie przez stronę Ministerstwa Finansów
Zachowaj dostęp do plików XML oraz Excel z danymi źródłowymi, notatkami, uwagami - nawet gdy nie przedłużysz licencji
Mimo znacznego rozbudowania rozporządzenia wprowadzającego formularz TPR o sekcję obejmującą dodatkowe objaśnienia, dokument ten nadal nie daje wystarczających wskazówek do złożenia tej informacji, a ostatnie zmiany mogą znacznie utrudnić ten proces.
Również objaśnienia wydane przez MF nie rozwiązały wielu problemów, z którym borykali się dotychczas podatnicy.
Dlaczego TPR sprawia trudność?
Nowy formularz stworzony przez Ministerstwo Finansów może mieć ograniczoną dostępność dla użytkowników. W szczególności problemy z jego wydajnością i dostępnością nasilają się tuż przed końcowym terminem raportowania. Formuła online zwiększa również ryzyko utraty częściowo wprowadzonych już danych w momencie przerwania połączenia (sesji) z serwerem Ministerstwa.
Struktura informacji zawiera szeroki katalog kategorii oraz typów transakcji, do których trzeba odpowiednio przyporządkować raportowane transakcje.
Informacja TPR wymaga uzupełnienia dużej ilości danych liczbowych, niejednokrotnie w różnych formatach/ jednostkach. Należy zachować prawidłowy format wprowadzanych danych oraz ich spójność z dokumentacją TP lub sprawozdaniem finansowym/ innymi dokumentami źródłowymi.
Narzędzia do wypełnienia TPR udostępnione przez Ministerstwo Finansów uniemożliwiają wprowadzanie komentarzy i wyjaśnień do wypełnianych pól, a także zaciąganie do informacji danych źródłowych. Zwiększa to ryzyko błędów i utrudnia wyjaśnienia podczas kontroli.
Mimo obszernych wyjaśnień udostępnionych przez Ministerstwo Finansów, wciąż pojawia się wiele niejasności w zakresie wielu przypadków. Ponadto istnieje kilka źródeł wytycznych/ objaśnień co do sposobu prezentowania danych w informacji TPR.
Udostępnione przez Ministerstwo Finansów rozwiązania nie posiadają funkcjonalności łatwej archiwizacji, przez co podatnicy muszą włożyć dużo swojej pracy przy archiwizacji i zarządzaniu wersjami dokumentów.
Dziękujemy
Wiadomość została wysłana.
Skontaktuj się z nami
Dzieje się teraz w biznesie
Poznaj naszych ekspertów