Końcówka roku to gorący czas dla większości podmiotów zobowiązanych do spełnienia obowiązków dotyczących cen transferowych, w tym TPR.

 
Proces wypełniania formularza TPR-C ponownie nie będzie możliwy za pośrednictwem formularza interaktywnego PDF. Ministerstwo Finansów udostępniło na portalu podatkowym formularze interaktywne online, które w ubiegłym roku przysporzyły przedsiębiorcom wielu problemów. Podobnych komplikacji można spodziewać się także tym razem. Dlatego tak ważne jest, aby przystąpić do wypełniania formularza TPR-C jak najwcześniej.
 

Jeśli szukasz rozwiązania, które ułatwi proces składania formularza TPR-C, sprawdź autorskie narzędzie ekspertów CRIDO.

Poznaj Compass TPR

 

Compass TPR został opracowany przez zespół CRIDO z tytułem Tax Technology Provider of the Year (EMEA) w międzynarodowym rankingu International Tax Review (ITR).

Nasi eksperci zdobyli także 1. miejsce w kategorii „Innowacje i digitalizacja” rankingu firm doradztwa podatkowego dziennika „Rzeczpospolita”.
 

Masz pytanie lub potrzebujesz wsparcia w wypełnieniu formularza TPR-C?

Skontaktuj się z nami

 

Wypełnienie formularza z Compass TPR w pięciu krokach

- Skorzystaj z praktycznych wskazówek ekspertów CRIDO
- Dodaj swoje zakładki, wewnętrzne notatki, oznaczenia transakcji
- Skonsultuj z ekspertami CRIDO wątpliwe przypadki, omów wypełniony plik
- Oblicz wskaźniki dla podmiotu przy pomocy kalkulatora wskaźników

- Sprawdź poprawność, w tym zgodność z najnowszą schemą TPR
- Skorzystaj z wizualizatora, aby w czytelny sposób sprawdzić plik przed wysyłką

Podpisz XML kwalifikowanym podpisem elektronicznym

Wyślij przy pomocy Compass TPR lub alternatywnie przez stronę Ministerstwa Finansów

Zachowaj dostęp do plików XML oraz Excel z danymi źródłowymi, notatkami, uwagami - nawet gdy nie przedłużysz licencji

Zalety Compass TPR

Wypełnienie druku TPR-C jest złożonym zadaniem. Specjaliści CRIDO zapewniają nam kompleksowe wsparcie na każdym etapie tego procesu – od zrozumienia obowiązków sporządzenia dokumentacji, określenia właściwej metody ustalania cen transferowych, przygotowania szczegółowych analiz porównawczych, aż do wypełnienia formularza TPR-C. Dzięki wsparciu CRIDO nasza Spółka ma pewność, że zarówno dokumentacja cen transferowych, jak i formularz TPR-C jest przygotowana zgodnie z przepisami.
Anna Maculewicz
Dyrektor Finansowy
Sun Chemical
Compass TPR to oprogramowanie niezwykle przydatne dla wszystkich, którzy muszą mierzyć się z formularzem TPR. Szczególnie dla podmiotów, u których występuje duża liczba transakcji, ale nie tylko. Możliwość dopisywania i aktualizowania danych na każdym etapie uzupełnienia pól TPR, bez obawy ich utraty, jest bezcenna! Gdybym miała ocenić oprogramowanie jednym zdaniem, to obiektywnie i uczciwie muszę stwierdzić, że nie wyobrażam sobie innego sposobu wypełnienia i przesłania TPR, jak tylko przy użyciu Compass TPR!
Agata Reszkowska
Ekspert ds. podatków
Networks
Narzędzie Compass TPR jest bardzo przyjazne dla użytkownika. TPR-C wypełniamy w Excelu – to znacznie przyspiesza wpisywanie dużej ilości danych, dla dużej liczby transakcji, dla kilkunastu spółek. Czytelność jest znacznie lepsza niż przy wersji webowej. Do każdego wypełnianego wiersza można też dopisać własny komentarz. Narzędzie CRIDO znacząco ułatwia, przyspiesza i co za tym idzie skraca czas raportowania. Ułatwia samokontrolę dokonanych wpisów. I zapewne ułatwi „powrót pamięci”, jak sięgniemy do danych po pewnym czasie, np. podczas kontroli.
Alina Błaszak
Konsultant ds. dokumentacji cen transferowych
Holcim Polska S.A.

Raportowanie TPR w zakresie cen transferowych

Mimo znacznego rozbudowania rozporządzenia wprowadzającego formularz TPR o sekcję obejmującą dodatkowe objaśnienia, dokument ten nadal nie daje wystarczających wskazówek do złożenia tej informacji, a ostatnie zmiany mogą znacznie utrudnić ten proces.

Również objaśnienia wydane przez MF nie rozwiązały wielu problemów, z którym borykali się dotychczas podatnicy.

Co zawiera formularz TPR?

  • Zaklasyfikowanie do typów transakcji
  • Informacje na temat metod i cen stosowanych w rozliczeniach z powiązanymi kontrahentami
  • Szczegółowe, zróżnicowane informacje odnośnie do sposobu ich weryfikacji, np. korzystanie z danych wewnętrznych lub zewnętrznych, przedział stanowiący rezultat analizy danych porównawczych
  • Informacje na temat przeprowadzonych korekt i ich wartości
  • Informacje na temat zastosowanych safe harbours
  • Informacje dotyczące warunków w umowie spółki
  • Szczegółowe informacje dotyczące restrukturyzacji
  • Wskazanie dodatkowych, opisowych wyjaśnień

Dlaczego TPR sprawia trudność?

1. Problemy z formularzem online

Nowy formularz stworzony przez Ministerstwo Finansów może mieć ograniczoną dostępność dla użytkowników. W szczególności problemy z jego wydajnością i dostępnością nasilają się tuż przed końcowym terminem raportowania. Formuła online zwiększa również ryzyko utraty częściowo wprowadzonych już danych w momencie przerwania połączenia (sesji) z serwerem Ministerstwa.
 
2. Podział na transakcje i klasyfikacha transakcji

Struktura informacji zawiera szeroki katalog kategorii oraz typów transakcji, do których trzeba odpowiednio przyporządkować raportowane transakcje.
 
3. Spójnośc przekazywanych danych liczbowych

Informacja TPR wymaga uzupełnienia dużej ilości danych liczbowych, niejednokrotnie w różnych formatach/ jednostkach. Należy zachować prawidłowy format wprowadzanych danych oraz ich spójność z dokumentacją TP lub sprawozdaniem finansowym/ innymi dokumentami źródłowymi.

4. Nieintuicyjna forma TPR ograniczająca notatki i wyjaśnienia

Narzędzia do wypełnienia TPR udostępnione przez Ministerstwo Finansów uniemożliwiają wprowadzanie komentarzy i wyjaśnień do wypełnianych pól, a także zaciąganie do informacji danych źródłowych. Zwiększa to ryzyko błędów i utrudnia wyjaśnienia podczas kontroli.

 
5. Niejasności interpretacyjne i obszerne wyjaśnienia

Mimo obszernych wyjaśnień udostępnionych przez Ministerstwo Finansów, wciąż pojawia się wiele niejasności w zakresie wielu przypadków. Ponadto istnieje kilka źródeł wytycznych/ objaśnień co do sposobu prezentowania danych w informacji TPR.
 
6. Problematyczna archiwizacja i zarządzanie wersjami
Udostępnione przez Ministerstwo Finansów rozwiązania nie posiadają funkcjonalności łatwej archiwizacji, przez co podatnicy muszą włożyć dużo swojej pracy przy archiwizacji i zarządzaniu wersjami dokumentów.

Dziękujemy

Wiadomość została wysłana.

Skontaktuj się z nami

Dzieje się teraz w biznesie

Więcej artykułów

Poznaj naszych ekspertów

Subskrybuj blogi