Przegląd i projektowanie procedur VAT

Liczba czynności, o których należy pamiętać, rozliczając faktury zakupu i sprzedaży, prowadząc rejestry VAT czy przygotowując JPK_V7, jest znaczna. Co więcej, prawidłowe i terminowe rozliczanie VAT wymaga zaangażowania nie tylko działu księgowego, ale także wielu innych komórek w firmie – np. działu handlowego (sprzedaży), logistyki czy magazynu.

Dobrze wdrożona procedura podatkowo-biznesowa pozwala na ukształtowanie płynnego procesu rozliczania VAT, w którym każda komórka firmy (lub określony pracownik) wie konkretnie, za jakie czynności odpowiada i do kiedy ma je wykonać, by księgowość mogła terminowo zaraportować JPK_V7 na podstawie rzetelnych i kompletnych informacji, zgodnie z najnowszymi wymogami ustawy o VAT. Oczywiście – w zależności od potrzeb firmy – procedura może obejmować rozliczenia kompleksowo lub być dedykowana konkretnym kluczowym obszarom z perspektywy VAT (identyfikacja transakcji łańcuchowych, dowody dla stawki 0%, polityka promocyjno-marketingowa itd.)

Co ważne – wdrożenie procedury wcale nie musi wiązać się z wywróceniem do góry nogami już obecnie funkcjonujących procesów! Najlepsze efekty daje odzwierciedlenie istniejących już procesów – uwzględniając ewentualne modyfikacje, aby dopełnić z perspektywy bezpieczeństwa dany proces.

Z perspektywy zarządu i osób kierujących księgowością, dobra procedura rozliczania VAT jest też nieocenionym narzędziem do ochrony przed odpowiedzialnością karną skarbową.

Z perspektywy pracowników komórek biznesowych – nie tylko wspiera ochronę w powyższym zakresie, ale przede wszystkim – pozwala zrozumieć powód, dla którego dział niepodatkowy jest angażowany w rozliczenia podatkowe, poznać oczekiwania księgowości i mieć realny wpływ na kształt procesu, aby odzwierciedlał on faktyczne możliwości pracowników danej komórki.

Jak możemy pomóc?

Dla kogo?

  • chcesz wprowadzić procedurę rozliczania VAT, by uporządkować proces kalkulacji tego podatku w swojej firmie?
  • Twoja firma znacząco urosła – nie masz pewności, czy ustalone dawniej procesy wciąż są aktualne i obejmują aktualną strukturę firmy, a nowi pracownicy są świadomi jak wpływają na bezpieczeństwo VAT firmy?
  • procedura rozliczania VAT, którą posiadasz, nie była dawno aktualizowana?
  • w Twojej firmie funkcjonuje wiele szczątkowych procedur, które nie są ze sobą połączone w spójny i efektywny proces?
  • Twoi księgowi przygotowują liczne korekty JPK_V7, gdyż inne działy firmy z opóźnieniem lub błędami dostarczają kluczowe dokumenty bądź informacje?
  • tworząc informację o realizacji Strategii Podatkowej zauważyłeś, że inni podatnicy – w tym z konkurencji – są w stanie dużo bardziej szczegółowo odnieść się do realizowanych procesów i posiadanych procedur niż Ty i Twoi pracownicy?

Co oferujemy?

  • przygotowanie kompleksowej procedury rozliczania VAT dostosowanej do procesów funkcjonujących w Twojej organizacji, zakończone praktycznymi warsztatami wdrożeniowymi dla wszystkich zaangażowanych pracowników (nie tylko z księgowości),
  • rozmowę o specyfice działalności Twojej firmy i obszarach, w których dostrzegana jest potrzeba wsparcia procesowego, celem przygotowania dedykowanych procedur pod procesy istotne dla firmy,
  • analiza obecnie funkcjonujących procedur pod kątem ich kompletności, aktualności prawnej i poziomu zabezpieczenia przedstawicieli firmy przed odpowiedzialnością karną skarbową,
  • przedstawienie rekomendacji zmian / uzupełnień do obecnie funkcjonujących procedur i przygotowanie odpowiednich zapisów,
  • analizę efektywności obecnie funkcjonującego procesu rozliczania VAT oraz przygotowanie propozycji zmian usprawniających (np. w kwestii podziału obowiązków w ramach organizacji, usprawnienia obiegu dokumentów i komunikacji, zastosowania ułatwień dopuszczalnych przez ustawodawcę).

Dziękujemy

Wiadomość została wysłana.

Napisz do nas

Zobacz także:

Dzieje się teraz w biznesie

Więcej artykułów
Subskrybuj blogi