30 września br., za pośrednictwem portalu podatki.gov.pl, Ministerstwo Finansów (MF) opublikowało finalną wersję dokumentu „TPR Informacja o cenach transferowych – pytania i odpowiedzi, wrzesień 2020, MF”, wydanie pierwsze. W porównaniu do wstępnej wersji informatora, liczba poruszonych zagadnień została zwiększona z 88 do 104. Biorąc pod uwagę stopień skomplikowania formularza TPR można się spodziewać, że MF publikując kolejne wydania dokumentu będzie sukcesywnie rozszerzał liczbę pytań.

Dla przypomnienia informację TPR należy złożyć do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w terminie dziewięciu miesięcy po zakończeniu roku podatkowego. Przy czym w związku z wprowadzonym w 2020 r. stanem epidemii termin na złożenie informacji TPR uległ przedłużeniu:

  • do dnia 31 grudnia 2020 r. – w przypadku, gdy termin ten upływał w okresie od dnia 31 marca 2020 r. do dnia 30 września 2020 r.;
  • o 3 miesiące – w przypadku, gdy termin ten upływa w okresie od 1 października 2020 r. do 31 stycznia 2021 r.

W informacji TPR należy wykazać:

  • transakcje kontrolowane (z podmiotami powiązanymi) objęte obowiązkiem sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych oraz
  • transakcje kontrolowane (z podmiotami powiązanymi) zwolnione z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych na podstawie art. 11n pkt 1 ustawy o CIT (tzw. „transakcje krajowe”, o ile wartość tych transakcji przekroczy progi doku­mentacyjne wskazane w art. 11k ust. 2 ustawy o CIT), oraz
  • należności płatne na rzecz podmiotów mających siedzibę w państwach i terytoriach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową i umowy, o których mowa w art. 11o ust. 1 ustawy o CIT, zawierane z tymi podmiotami – niezależnie od istnienia powiązań, o ile wartość tych należności i umów przekroczy progi dokumentacyjne określone w art. 11o ust. 1 ustawy o CIT (tj. 100.000 tys. zł).

Warto pamiętać, że informacje przedstawione w TPR będą służyły do typowania podatników do kontroli.

Poniżej kilka pytań i odpowiedzi , które zasługują na szczególną uwagę:

Czy jako stosowaną cenę transferową można wskazać cenę budżetowaną, jeśli zgodnie z polityką cen transferowych cena budżetowana jest weryfikowana analizą porównawczą, czy należy wskazać cenę rzeczywistą?

„Co do zasady, w opisanej sytuacji w Informacji TPR należy podać cenę rzeczywistą. W sytuacji gdy na moment sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych oraz Informacji TPR nie jest znana cena rzeczywista (np. w przypadku kontraktów budowalnych), dopuszcza się wskazanie ceny budżetowanej, jeżeli jest zgodna z danymi zawartymi w lokalnej dokumentacji cen transferowych. Jeżeli cena rzeczywista będzie odpowiadać cenie budżetowanej, to nie ma konieczności składania korekty Informacji TPR.” Należy wskazać, że nie zawsze podatnicy dokonują korekt w oparciu o dane rzeczywiste tylko rozliczenie następuje w oparciu o dane budżetowane (co jest też powszechną praktyką w przypadku transakcji z podmiotami niepowiązanymi). Dla celów TPR trzeba będzie jednak przygotować rozliczenie w oparciu o dane rzeczywiste.

Czy w Informacji TPR należy wykazać również transakcje, które zostały zawarte w latach wcześniejszych, a w roku 2019 są kontynuowane (np. pożyczkę wydaną w 2018 r., a spłacaną w 2019 r.)?

„Tak. W Informacji TPR należy wykazać wszystkie Transakcje kontrolowane (w tym kontynuowane) objęte obowiązkiem sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych (jeśli nie są one zwolnione z tego obowiązku na podstawie art. 11n pkt 2-9 Ustawy) oraz tzw. „transakcje krajowe”, tj. transakcje (także kontynuowane) zwolnione z obowiązku dokumentacyjnego na podstawie art. 11n pkt 1 Ustawy.” Warto o tym pamiętać również dla celów inwentaryzacji transakcji podlegających obowiązkowi dokumentacyjnemu.

Czy korekta cen transferowych dokonana po upływie terminu złożenia Informacji TPR oznacza konieczność korygowania złożonej już Informacji?

„Tak. Złożenie korekty Informacji TPR jest wymagane. Dokonanie korekty cen transferowych powinno być również odnotowane w lokalnej dokumentacji cen transferowych dotyczącej okresu raportowanego w Informacji TPR.”

Czy wskazanie w Informacji TPR, że cena transferowa w danej Transakcji kontrolowanej nie mieści się w przedziale wynikającym z analizy porównawczej, oznacza automatycznie, że jej warunki nie są rynkowe?

„Jeśli cena transferowa została ustalona na poziomie wykraczającym poza przedział wynikający z przeprowadzonej analizy porównawczej, nie musi to automatycznie oznaczać, że warunki transakcji nie są zgodne z warunkami, jakie ustaliłyby podmioty niepowiązane. Przykładowo mniej korzystne warunki ustalone w ramach jednej transakcji mogły zostać bowiem skompensowane z warunkami bardziej korzystnymi w innej transakcji (tzw. kompensata korzyści). Wpływ na realizację ceny transferowej na poziomie odbiegającym od poziomu założonego mogły mieć też inne uwarunkowania mikro- lub makroekonomiczne na rynku. Informacja TPR zawiera Sekcję F Dodatkowe informacje, w której zamieścić można komentarze i wyjaśnienia do danych zawartych w innych sekcjach formularza. W opisanym przypadku w sekcji tej można zawrzeć stosowne wyjaśnienia.” Można się spodziewać, że transakcje poza przedziałem (w szczególności w przypadku gdy jest to niekorzystane dla polskiego fiskusa) mogą budzić zainteresowanie ze strony administracji podatkowej.

Czy w Informacji TPR należy wykazywać podziały spółek, połączenia spółek, podwyższenia lub obniżenia kapitału?

„Odpowiedź zależy każdorazowo od kwalifikacji wskazanych zdarzeń jako transakcji kontrolowanych. Wskazane zdarzenia mogą stanowić w szczególności restrukturyzację, o której mowa w § 2 pkt 1 Rozporządzenia TP. Jeżeli wskazane w pytaniu zdarzenia stanowią odrębne Transakcje kontrolowane o charakterze jednorodnym i tak zostały zaprezentowane w dokumentacji lokalnej lub jeżeli stanowią one tzw. „transakcje krajowe” zwolnione z obowiązku dokumentacyjnego na podstawie art. 11n pkt 1 Ustawy, to należy je wykazać w Informacji TPR.” W zakresie transakcji kapitałowych wskazane jest, aby Ministerstwo Finansów wydało wyjaśnienia jakie transakcje podlegają obowiązkowi dokumentacyjnemu a jakie nie (np. dywidenda). Temat ten w praktyce budzi duże wątpliwości interpretacyjne.

Jak w Informacji TPR należy ująć refaktury?

„Kategorie 1503 i 2503 nie służą do połączenia wszystkich Transakcji kontrolowanych stanowiących refaktury (jako jedna transakcja kontrolowana). Przykładowo, jeśli podmiot otrzymał refaktury dotyczące zakupu urządzeń, usług prawnych, kosztów ubezpieczeń i usług transportu od różnych lub od tego samego Podmiotu powiązanego, to nie powinien agregować tych refaktur i wykazywać ich łącznie w pozycji 2503, o ile refakturowane pozycje nie stanowią Transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym.” W praktyce może to powodować żmudny obowiązek wykazywania każdej refaktury oddzielnie. Biorąc pod uwagę że rozliczenie refaktur następuje po koszcie takie podejście wydaje się zbyt restrykcyjne.

Z pewnością wypełnienie formularza TPR za 2019 r. dla większości podatników będzie wyzwaniem, do którego należy się dobrze przygotować. Niewątpliwie przygotowane przez MF pytania i odpowiedzi ułatwią im to zadanie, natomiast nie rozstrzygają wszystkich wątpliwości interpretacyjnych.

Wychodząc naprzeciw oczekiwań naszych klientów opracowaliśmy kompaktowe narzędzie – Easy TPR-C’rido Tool, aby ułatwić i przyspieszyć proces sporządzania formularza. Narzędzie jest zaktualizowane o najnowsze wytyczne Ministerstwa Finansów i zawiera praktyczne wskazówki wynikające z naszych doświadczeń przy wypełnianiu TPR. Easy TPR pozwala na swobodną pracę nad TPR, a następnie zapisanie wypełnionego formularza do gotowego do wysyłki pliku xml. Więcej informacji o narzędziu znajduje się pod tym linkiem >>  Formularz TPR-C