W ostatnim czasie na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano zapowiadany już wcześniej projekt ustawy, mającej na celu ograniczenie możliwości stosowania przez podatników zwolnienia z podatku od nieruchomości dla infrastruktury kolejowej. Nowelizacja docelowo miałaby wejść w życie już od 1 stycznia 2022 r.

W dniu 16 września 2021 r. do konsultacji publicznych przedstawiono projekt ustawy o zmianie ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej jako: UPOL), nowelizujący  art. 7 ust. 1 pkt 1 UPOL – przepis regulujący zwolnienie z  podatku od nieruchomości dla elementów infrastruktury kolejowej [1].

Zgodnie z uzasadnieniem ww. projektu, proponowana zmiana ma na celu doprecyzowanie zakresu zwolnienia określonego w art. 7 ust. 1 UPOL, które obecnie umożliwia zwolnienie z podatku od nieruchomości gruntów wykorzystywanych w istocie do prowadzenia działalności w obszarze niezwiązanym z kolejnictwem. Aktualnie, zwolnieniu – zgodnie z jego wykładnią literalną – podlega bowiem powierzchnia całej działki ewidencyjnej (bez względu na sposób zakwalifikowania jej w ewidencji), na której choćby w niewielkiej części znajdują się budowle i budynki infrastruktury kolejowej.

Nowelizacja ma na celu uniemożliwienie stosowania ww. zwolnienia do prywatnej infrastruktury kolejowej oraz całych działek ewidencyjnych, na których znajduje się infrastruktura kolejowa — od 1 stycznia 2022 r. zwolnienie miałoby docelowo objąć jedynie infrastrukturę kolejową należącą do podmiotów działających na rynku kolejowym oraz te części gruntów, budynków czy budowli, które fizycznie zajęta będą na prowadzenie działalności związanej z rynkiem kolejowym.

Jednocześnie jednak nowelizacja ma docelowo usunąć szereg innych wątpliwości interpretacyjnych, a także rozszerzyć zakres zwolnienia m.in. o obiekty infrastruktury kolejowej i usługowej, która jest nieczynna tj. takiej infrastruktury kolejowej, na której zgodnie z art. 4 lit. 1b ustawy o transporcie kolejowym, zarządca infrastruktury nie dopuścił ruchu kolejowego.

Czy nowelizacja zrealizuje swoje cele?

Wydaje się, że tak – podmioty niedziałające bezpośrednio na rynku kolejowym zostaną zapewne pozbawione możliwości stosowania zwolnienia do prywatnych bocznic kolejowych i gruntów, na których te się znajdują. Toczące się obecnie konsultacje publiczne ustawy wskazują jednak, że w proponowanym kształcie nowelizacja budzi jednak jeszcze szereg różnego rodzaju wątpliwości interpretacyjnych, nad którymi wciąż trwają prace. Ostateczny kształt przepisów może więc podlegać jeszcze istotnym zmianom.

Na dziś pewnym jest jednak, że zarówno podatnicy jak i samorządy od 1 stycznia 2022 r. będą zmuszeni zweryfikować podejście do opodatkowania infrastruktury kolejowej podatkiem od nieruchomości.

Etap: konsultacje publiczne


[1] Numer projektu UD268. https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12351300/katalog/12815308#12815308