Organ podatkowy, wydając ponownie interpretację indywidualną stwierdził, że refakturowanie usług dostarczania mediów na rzecz najemców, które zostały nabyte ze stawką zwolnioną od spółdzielni, również podlegają zwolnieniu z VAT[1].

Refaktura dodatkowych opłat na najemcę

We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej gmina wskazała, że w strukturach swojego majątku posiada lokale mieszkalne, które zarządzane są przez spółdzielnię mieszkaniową. Przedmiotowe lokale są wynajmowane przez JST na cele mieszkaniowe na podstawie podpisanych umów, zgodnie z którymi najemca jest obowiązany opłacać czynsz wraz z towarzyszącymi mu opłatami za media m.in. centralne ogrzewanie, zimną wodę, podgrzanie wody, odprowadzenie ścieków, gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz gaz. Gmina refakturuje na najemców opłaty za usługi towarzyszące (media) na podstawie faktur otrzymanych od spółdzielni mieszkaniowej, która korzysta z prawa do zwolnienia z VAT dla tego rodzaju usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy VAT. Lokale mieszkalne wyposażone są tylko w liczniki wody. Pozostałe opłaty kalkulowane są przez spółdzielnię mieszkaniową na podstawie oświadczenia o ilości osób oraz powierzchni lokalu składanego przez najemcę. Wobec tak przedstawionego stanu faktycznego jednostka zadała organowi pytanie w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z VAT w przypadku refaktur opłat za media. Jednocześnie przyjęła stanowisko, iż jej zdaniem, w takim przypadku ma prawo do zastosowania zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT. Gmina wskazała bowiem, że nie ma możliwości swobodnego i niezależnego wyboru świadczeniodawców, a dane świadczenia są nierozerwalnie związane z najmem i stanowią jedną całość.

Organ nie podzielił w pełni stanowiska gminy, wskazując na możliwość zastosowania zwolnienia z VAT jedynie dla opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Wobec stanowiska fiskusa JST wniosła skargę do WSA w zakresie refakturowania pozostałych usług dostarczania mediów.

Ponowna ocena organu

W związku z otrzymaną interpretacją indywidualną gmina złożyła skargę do WSA, który zobowiązał organ podatkowy do ponownego rozpatrzenia sprawy. Uwzględniając orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 16 marca 2021 r., sygn. akt I SA/Bd 32/21, fiskus uznał, że (i) skoro najemcy lokali nie mają możliwości wyboru świadczeniodawców mediów, a (ii) umowy zawarte przez gminę z najemcami traktowane są jako usługa kompleksowa i jednocześnie (iii) gmina nie jest podmiotem nabywającym media od dostawców, ponieważ media są nabywane od spółdzielni mieszkaniowej, to najem nieruchomości wyłącznie na cele mieszkaniowe i związane z nim media stanowi kompleksowe świadczenie. W konsekwencji czynność dostawy przedmiotowych mediów na rzecz najemcy lokalu mieszkalnego będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.


[1] Interpretacja indywidualna DKIS z dnia 8 września 2021 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.741.2020.9.ALN.