W kolejnym Innovation Insights chcemy przybliżyć temat prognozowania strategicznego (foresight strategiczny).

Dlaczego warto prognozować strategicznie?

Foresight może być wykorzystany do identyfikacji nowych rynków lub zmian zachodzących na już istniejących. Szerokie spojrzenie na trendy pomaga zidentyfikować szanse rynkowe i budować przewagi konkurencyjne. Jednak samo monitorowanie trendów nie wystarczy. Aby skutecznie korzystać z foresightu i identyfikować szanse rozwoju naszego biznesu należy poszukiwać punktów styku pomiędzy trendami a specyfiką naszej branży.

Więcej na ten temat w artykule 10 Questions to Get Started with Strategic Foresight.

Jak przewidywać kierunki rozwoju biznesu?

Zachęcamy do zapoznania się z artykułem 5 Steps to Brainstorm the Future of Your Market, gdzie przedstawiono charakterystykę kluczowych kroków foresightu strategicznego:

  1. Zdefiniowanie „przyszłości”, jaka nas interesuje;
  2. Zidentyfikowanie trendów, które wpływają na nasz biznes;
  3. Interpretacja trendów i tworzenie alternatywnych scenariuszy rozwoju rynku;
  4. Konsultacje wyników z otoczeniem – klientami, partnerami biznesowymi;
  5. Systematyczne wykorzystywanie foresightu strategicznego.

Jak zbudować strategię w oparciu o foresight?

„Dobra” strategia oparta na prognozowaniu strategicznym powinna stawiać przedsiębiorstwo przed trendami, opierać się na zidentyfikowanych szansach i przyjmować niepewność jako pewnik.

W artykule How to Build a Future-Proof Strategy można przeczytać o tym, jak foresight pomaga określić cele strategiczne, dokonać odpowiednich wyborów czy z sukcesem zrealizować przyjęte założenia.

Autor wpisu: Marta Kolimaga, starszy menedżer w CRIDO

 

Warto przeczytać: