Uzupełnienie:

Już po opublikowaniu naszego wpisu, na stronie Ministerstwa Finansów pojawiła się statystyka dotycząca polskich procedur APA, obejmująca również pierwszą połowę 2019 roku. Zgodnie z tą statystyką, na dzień 30 czerwca 2019 r. 137 postępowań APA jest w toku procedowania, a w latach 2017, 2018, 1-poł 2019 zawarto odpowiednio 11, 10 i 9 porozumień. Wracając do naszej prostej matematyki i zaokrąglając: 20 porozumień rocznie, 140 postępowań w toku … to wciąż niestety 7 lat oczekiwania? A przypuszczalnie w 2 połowie 2019 roku możemy spodziewać się kolejnej fali wniosków o APA, w związku ze spodziewaną nowelizacją przepisów, o czym piszemy tutaj.

Więcej plików do pobrania: tutaj


Na początku sierpnia 2019, na stronie podatki.gov.pl pojawiło się kompendium odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania odnośnie do procedury APA . Każdy podatnik, który planuje złożyć wniosek o APA lub już jest w procesie negocjowania uprzedniego porozumienia cenowego ma teraz w jednym miejscu odpowiedzi na wszystkie (prawie) nurtujące go pytania.

Co możemy znaleźć w przygotowanym poradniku?

Poradnik przedstawia wiele praktycznych informacji o formalnej i organizacyjnej stronie procedury APA (na chwilę obecną zredagowano odpowiedzi na 27 pytań) m.in.:

  • z kim i w jaki sposób kontaktować się ws. umówienia spotkania wstępnego,
  • jak na takie spotkanie należy się przygotować,
  • co powinien zawierać wniosek o APA,
  • gdzie należy składać opłaty za APA, oraz opłaty za pełnomocnictwa,
  • które dokumenty należy tłumaczyć na język polski, tłumaczyć przysięgle lub uwierzytelniać poprzez apostille itp.

W związku ze znaczącym wzrostem popularności procedury APA jest to szybkie źródło odpowiedzi na pierwsze pytania pojawiające się u podatników chcących rozpocząć ten proces. W sumie nic nowego, ale dobrze mieć zbiór praktycznych wskazówek w jednym miejscu. Przedstawiciele Szefa KAS informują też, że poradnik może być rozwijany w przyszłości, warto więc co jakiś czas wracać na tę stronę.

Czego poradnik nie zawiera?

Poradnik oczywiście nie zawiera odpowiedzi na pytania trudniejsze odnoszące się do natury transakcji, która może być przedmiotem wniosku. Oczywiście, bowiem na takie kwestie odpowiedzi można uzyskać dopiero podczas spotkania wstępnego, a częściej dopiero w toku formalnej procedury APA – jak zastrzegają często przedstawiciele Szefa KAS. Z poradnika nie dowiemy się więc czy wybrana przez nas metoda jest właściwa dla transakcji, czy przygotowana analiza benchmarkingowa jest wystarczająca, tj. czy przedział rynkowy cen / marż wyznaczony tą analizą nie będzie kwestionowany, czy warunki transakcji tak jak je przedstawiamy we wniosku będą utrzymane w decyzji APA po zakończeniu procedury – te kwestie są bowiem przedmiotem ustaleń i negocjacji w procesie.

Czego jeszcze poradnik nie zawiera? Nie przedstawia niestety informacji ile faktycznie może trwać proces negocjowania porozumienia cenowego, bowiem w praktyce trwa on niestety dłużej niż terminy ustawowe. Średni czas negocjacji porozumienia wg. statystyk zgłoszonych przez Polskę do EUJTPF  (Wspólnego Forum ds. Cen Transferowych przy Komisji Europejskiej) wynosił 22-23 miesiące dla porozumień jednostronnych i 34 miesiące dla porozumień dwu- i wielostronnych, w latach 2017-2018.

Statistics on APAs in the EU at the End of 2018

Statistics on APAs in the EU at the End of 2017

 

Ja pozwolę sobie jednak na prostą matematykę: w latach 2017 - 2018 zawarto w Polsce odpowiednio 8 i 9 porozumień, i złożono odpowiednio 12 i 70 wniosków o APA, więc zaokrąglając: 10 porozumień rocznie, co najmniej 70 wniosków otwartych…

Warto zatem spieszyć się i ustawiać w kolejkę (uzbrajając przy tym w cierpliwość), zwłaszcza jeśli podatnicy liczą nie tylko na zabezpieczenie cen w swoich transakcjach ale motywują wnioskowanie chęcią ukosztowienia wydatków na usługi niematerialne wpadające w limit z art. 15eCIT.

Publikacja poradnika stanowi świadectwo zaangażowania MF/KAS w usprawnienie procedury APA (w tym poprzez usystematyzowanie procesu wnioskowania). Kolejny wpis poświęcimy najbliższym zmianom ustawowym w procedurze APA, które planuje wprowadzić MF.


W podejmowaniu strategicznych decyzji o ubieganiu się o APA/uAPA pomocny okazać się może raport pod tytułem: „Procedura APA – narzędzie efektywnego zarządzania ryzykiem podatkowym w nowej rzeczywistości cen transferowych”. W raporcie przedstawiliśmy również najnowsze statystyki w zakresie kontroli cen transferowych. Zapraszamy do lektury.