Po mniej lub bardziej rozbudowanej analizie własnych procesów przychodzi etap wdrożenia rozwiązania, które umożliwi współpracę z KSeF w ramach własnego biznesu. Jeżeli decydujemy się na wdrożenie bazujące na gotowym rozwiązaniu, to przerzucamy sporą część pracy na zewnętrznego dostawcę, ale jak wygląda sytuacja, gdy decydujemy się zintegrować z KSeF własnymi siłami?

Wdrożenie KSeF „własnymi siłami”

Otóż niezależnie od wybranej technologii trzeba się nastawić na żmudny proces automatyzacji wymiany komunikatów pomiędzy własnymi systemami i systemem KSeF, obsługi sytuacji wyjątkowych (w tym błędów), a także prawidłowo zaadresować zagadnienia związane z wydajnością całości rozwiązania.

Etap implementacji

Na etapie implementacji rozwiązania zespół deweloperski będzie musiał wspomagać się wiedzą dostępną na nieformalnych forach z uwagi na okrojony zakres informacji udostępnionej przez dostawcę systemu KSeF. Szczególnie dotyczy to zagadnień związanych z prawidłowym przygotowaniem komunikatów wysyłanych do KSeF.

Gotowość na „nieoczekiwane” sytuacje

Jeśli chodzi o obsługę błędów i wszelkiego rodzaju sytuacji spoza głównego scenariusza, to z pomocą przyjdą nam definicje kodów błędów zwracane przez KSeF, które szczęśliwie jakiś czas temu zostały spisane i udostępnione przez MF. Należy jednak być czujnym i przygotować rozwiązanie tak, aby zawsze można było przenalizować sytuację, która zaistniała niezgodnie z oczekiwaniami. W tym zakresie odpowiedni system logowania zdarzeń wydaje się być konieczny (przynajmniej na etapie przedwdrożeniowym).

Sprawdzenie wydajności

Po udanej integracji funkcjonalnej należy sprawdzić jak nasze rozwiązanie radzi sobie z obsługą zakładanego wolumenu danych. Należy pamiętać, że nie można wykonać takich testów na środowisku produkcyjnym, a środowisko testowe i demonstracyjne z pewnością dysponuje mniejszymi zasobami. Aspekt ten powinni zbadać wszyscy, których charakterystyka prowadzenia biznesu zakłada momenty, w których w krótkim okresie czasu należy wystawić kilka tysięcy faktur lub które ogólnie wystawiają duża liczbę faktur w miesiącu (tzn. kilkadziesiąt tysięcy lub więcej). Przy mniejszych wolumenach, poza pewnymi wyjątkami, aspekt wydajnościowy nie musi być tak mocno weryfikowany, choć na pewno nie należy o nim zapomnieć.