W związku z niedawno ogłoszonymi zmianami dotyczącymi wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), Ministerstwo Finansów dostosowało również terminy związane z modyfikacjami w zakresie JPK_VAT. 

Kluczowe informacje: 

  • Przedsiębiorcy otrzymali dodatkowy czas na dostosowanie się do nowych wymogów. W okresie od 1 lutego 2026 r. do 31 lipca 2026 r. nie będzie konieczności wykazywania w ewidencji sprzedaży numeru KSeF faktury. 
  • Obowiązek ujmowania w JPK_VAT z deklaracją danych z paragonów fiskalnych uznanych za faktury uproszczone został odroczony do 31 lipca 2026 r. 
  • Nowelizacja rozporządzenia wejdzie w życie 1 lutego 2026 r., co jest skorelowane z nową datą obowiązkowego wdrożenia KSeF. 

(Dalsza część artykułu pod materiałem wideo)


Zobacz film: Wdrożenie JPK CIT – jak się przygotować

Zachęcamy do obejrzenia filmu, który przedstawia kluczowe aspekty wdrażania nowego pliku kontrolnego dotyczącego podatku dochodowego, znanego jako JPK CIT.


Co to oznacza dla przedsiębiorców?

Przesunięcie terminów wdrożenia KSeF i związanych z nim zmian w JPK_VAT daje cenny czas na lepsze przygotowanie się do nadchodzących zmian. Jednak to dodatkowe okno czasowe nie powinno być powodem do odkładania niezbędnych działań. Oto, co między innymi warto wziąć pod uwagę: 

  • Strategiczne planowanie – mimo że ostateczny kształt przepisów nie jest jeszcze znany, już teraz warto rozpocząć projekt wdrożenia KSeF w organizacji. To pozwoli na spokojne i przemyślane podejście do zmiany procesów i procedur. 
  • Mapowanie procesów – kluczowym pierwszym krokiem powinno być zmapowanie obecnych procesów fakturowania. Pozwoli to zidentyfikować obszary wymagające zmian i potencjalne wyzwania. 
  • Analiza zawartości faktur – Ministerstwo Finansów wielokrotnie zapewniało, że obecnie obowiązująca schema e-faktury FA(2) nie ulegnie zmianie przed wejściem w życie obowiązkowego KSeF. Warto więc już teraz przeanalizować zawartość obecnie wystawianych faktur pod kątem ich zgodności z tą schemą. 
  • Szkolenia i edukacja – dodatkowy czas można wykorzystać na gruntowne przeszkolenie pracowników z nowych wymogów i procesów. Dobrze przygotowany zespół to klucz do sprawnego wdrożenia KSeF w organizacji. 
  • Konsultacje z ekspertami – warto rozważyć skorzystanie z pomocy doradców podatkowych i IT, którzy mogą pomóc w opracowaniu optymalnej strategii wdrożenia KSeF w kontekście specyfiki danej organizacji. 

Pamiętajmy, że choć terminy zostały przesunięte, skala zmian związanych z KSeF jest znacząca. Proaktywne podejście i wczesne rozpoczęcie przygotowań pozwoli uniknąć pośpiechu i stresu w ostatniej chwili, jednocześnie dając szansę na optymalizację procesów i potencjalne korzyści biznesowe wynikające z cyfryzacji fakturowania. 

Co dalej?

Ministerstwo Finansów zapowiedziało prace nad nowym projektem ustawy o KSeF. Kluczowym elementem planowanych zmian jest propozycja etapowego wdrażania systemu. Według obecnych zapowiedzi, obowiązek korzystania z KSeF ma wejść w życie 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) w 2025 r. przekroczyła 200 mln zł, a 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców. Warto jednak pamiętać, że te daty mogą ulec zmianie w toku prac legislacyjnych. 

Kluczowe będzie śledzenie procesu legislacyjnego oraz dalszych komunikatów Ministerstwa Finansów, które mogą wpłynąć na ostateczne terminy i zakres zmian w obowiązkowym KSeF. Zachęcamy do regularnego odwiedzania naszego bloga, gdzie na bieżąco informujemy o najnowszych zmianach w przepisach podatkowych i ich potencjalnym wpływie na Państwa działalność.