Rozstrzyganie niedających się usunąć wątpliwości co do treści przepisów podatkowych na korzyść podatnika, ograniczenie możliwości przedłużania terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego oraz modyfikacja zasad nadawania decyzjom rygoru natychmiastowej wykonalności – to część nowości w podatkach, którymi zajmuje się obecnie Sejm.

Na trwającym aktualnie posiedzeniu Sejmu zajęto się przygotowanym w Kancelarii Prezydenta RP projektem ustawy zmieniającej 5 istotnych dla podatników ustaw: Ordynacji podatkowej, ustaw o podatkach dochodowych, Kodeksu karnego skarbowego oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Zgodnie z przedstawionym uzasadnieniem projektu, główny cel regulacji to: „uproszczenie obowiązujących przepisów, usunięcie wątpliwości interpretacyjnych wynikających z ich stosowania, jak również wyeliminowanie tych regulacji, które w praktyce powodują wiele uciążliwych obowiązków dla podatników, nie przynosząc w zamian oczekiwanych efektów”.

Jedną z najważniejszych zmian zaproponowanych przez Prezydenta ma być wprowadzenie do przepisów prawa podatkowego zasady rozstrzygania niedających się usunąć wątpliwości co do treści przepisów podatkowych na korzyść podatników. Uwzględnienie tej zasady wprost w Ordynacji podatkowej ma zapewnić podatnikom większą ochronę w przypadku nieprecyzyjnego formułowania przepisów podatkowych przez ustawodawcę. Po zmianie, jeśli treść przepisu prawa podatkowego, pomimo zastosowania przez organ podatkowy prawidłowych reguł wykładni, w dalszym ciągu będzie budzić wątpliwości co do wynikających z tego przepisu uprawnień lub obowiązków podatnika, to konieczne będzie interpretowanie treści tego przepisu w sposób korzystniejszy dla podatnika.

Druga ważna zmiana dotyczy przypadków przerwania bądź zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Na gruncie aktualnie obowiązujących przepisów, zasadą jest, że zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Jednak przepisy przewidują liczne wyjątki od tej zasady. Szczególnie kontrowersyjne jest wszczynanie przez organy podatkowe postępowań karnych skarbowych tuż przed upływem terminu przedawnienia w celu zawieszenia jego biegu.

Teraz ma się to zmienić. Z Ordynacji podatkowej ma zostać wykreślony przepis, zgodnie z którym wszczęcie postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe powoduje zawieszenie biegu terminu przedawnienia.

Prezydent zaproponował również w projekcie wprowadzenie przepisów, które określałyby maksymalny okres, o jaki, w niektórych przypadkach (np. w przypadku zastosowania środka egzekucyjnego, o którym podatnik został zawiadomiony) może zostać przedłużony termin przedawnienia zobowiązania podatkowego w związku z zawieszeniem lub przerwaniem jego biegu. Ma on wynosić 3 lata. W konsekwencji, niezależnie od działań fiskusa, zobowiązanie podatkowe, co do zasady, przedawni się najpóźniej z upływem 8 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Wśród innych zmian warto wymienić:

- zlikwidowanie możliwości nadawania rygoru natychmiastowej wykonalności decyzjom nieostatecznym z tego powodu, że okres do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego jest krótszy niż 3 miesiące;

- zniesienie bezwzględnego obowiązku składania pisemnego uzasadnienia do korekty deklaracji (podatnik sam będzie decydował, czy załączyć takie wyjaśnienia do składanej korekty);

- uchylenie uciążliwych dla podatników przepisów ustaw o podatkach dochodowych dotyczących obowiązku zmniejszania kosztów uzyskania przychodów w przypadku tzw. „złych długów”.

Źródło:

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, przedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Projekt został skierowany do dalszych prac w komisjach sejmowych.