Prezydenckie zmiany w Ordynacji podatkowej już pod obradami Sejmu
Rozstrzyganie niedających się usunąć wątpliwości co do treści przepisów podatkowych na korzyść podatnika, ograniczenie możliwości przedłużania terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego oraz modyfikacja zasad nadawania decyzjom rygoru natychmiastowej wykonalności – to część nowości w podatkach, którymi zajmuje się obecnie Sejm.
Na trwającym aktualnie posiedzeniu Sejmu zajęto się przygotowanym w Kancelarii Prezydenta RP projektem ustawy zmieniającej 5 istotnych dla podatników ustaw: Ordynacji podatkowej, ustaw o podatkach dochodowych, Kodeksu karnego skarbowego oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Zgodnie z przedstawionym uzasadnieniem projektu, główny cel regulacji to: „uproszczenie obowiązujących przepisów, usunięcie wątpliwości interpretacyjnych wynikających z ich stosowania, jak również wyeliminowanie tych regulacji, które w praktyce powodują wiele uciążliwych obowiązków dla podatników, nie przynosząc w zamian oczekiwanych efektów”.
Jedną z najważniejszych zmian zaproponowanych przez Prezydenta ma być wprowadzenie do przepisów prawa podatkowego zasady rozstrzygania niedających się usunąć wątpliwości co do treści przepisów podatkowych na korzyść podatników. Uwzględnienie tej zasady wprost w Ordynacji podatkowej ma zapewnić podatnikom większą ochronę w przypadku nieprecyzyjnego formułowania przepisów podatkowych przez ustawodawcę. Po zmianie, jeśli treść przepisu prawa podatkowego, pomimo zastosowania przez organ podatkowy prawidłowych reguł wykładni, w dalszym ciągu będzie budzić wątpliwości co do wynikających z tego przepisu uprawnień lub obowiązków podatnika, to konieczne będzie interpretowanie treści tego przepisu w sposób korzystniejszy dla podatnika.
Druga ważna zmiana dotyczy przypadków przerwania bądź zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Na gruncie aktualnie obowiązujących przepisów, zasadą jest, że zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Jednak przepisy przewidują liczne wyjątki od tej zasady. Szczególnie kontrowersyjne jest wszczynanie przez organy podatkowe postępowań karnych skarbowych tuż przed upływem terminu przedawnienia w celu zawieszenia jego biegu.
Teraz ma się to zmienić. Z Ordynacji podatkowej ma zostać wykreślony przepis, zgodnie z którym wszczęcie postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe powoduje zawieszenie biegu terminu przedawnienia.
Prezydent zaproponował również w projekcie wprowadzenie przepisów, które określałyby maksymalny okres, o jaki, w niektórych przypadkach (np. w przypadku zastosowania środka egzekucyjnego, o którym podatnik został zawiadomiony) może zostać przedłużony termin przedawnienia zobowiązania podatkowego w związku z zawieszeniem lub przerwaniem jego biegu. Ma on wynosić 3 lata. W konsekwencji, niezależnie od działań fiskusa, zobowiązanie podatkowe, co do zasady, przedawni się najpóźniej z upływem 8 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
Wśród innych zmian warto wymienić:
- zlikwidowanie możliwości nadawania rygoru natychmiastowej wykonalności decyzjom nieostatecznym z tego powodu, że okres do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego jest krótszy niż 3 miesiące;
- zniesienie bezwzględnego obowiązku składania pisemnego uzasadnienia do korekty deklaracji (podatnik sam będzie decydował, czy załączyć takie wyjaśnienia do składanej korekty);
- uchylenie uciążliwych dla podatników przepisów ustaw o podatkach dochodowych dotyczących obowiązku zmniejszania kosztów uzyskania przychodów w przypadku tzw. „złych długów”.
Źródło:
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, przedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Projekt został skierowany do dalszych prac w komisjach sejmowych.
Posłuchaj