Ministerstwo Finansów opublikowało raport podsumowujący dotychczasowe doświadczenia w zakresie postępowań APA w Polsce (Raport).

Dla przypomnienia APA (uprzednie porozumienie cenowe), jest decyzją wydawaną przez Szefa KAS, w której  potwierdzana jest rynkowość warunków transakcji realizowanej pomiędzy podmiotami powiązanymi. Tym samym za pośrednictwem APA można uzyskać gwarancję, że rozliczenia objęte porozumieniem są prawidłowe i nie będą podważane w trakcie ewentualnej kontroli.

(Dalsza część artykułu pod materiałem wideo)


Zobacz film: Procedury z zakresu cen transferowych. Ryzyko doszacowania/szansa na APA

Advanced Pricing Agreement (APA) wymaga uprzedniej analizy korzyści i ryzyk związanych z zastosowaniem takiego rozwiązania. Film przybliża zagadnienia, o których należy pamiętać podejmując decyzje o uzyskaniu APA.


Odnośnie natomiast do samej procedury uzyskania APA, warto wskazać, że przed formalnym złożeniem wniosku podatnik ma prawo zwrócić się do ministerialnych ekspertów o zorganizowanie spotkania wstępnego. Sama procedura oparta jest o ideę koncyliacji i dążenia do wypracowania porozumienia/potwierdzenia warunków przedstawionych we wniosku. W przypadku transakcji transgranicznych, możliwe jest zawnioskowanie o uzyskane w ramach procedury potwierdzenia rynkowości również przez władze podatkowe zagranicznego kontrahenta (porozumienia dwustronne i wielostronne). Decyzja APA może obejmować okres do pięciu lat (w tym może dotyczyć dopiero planowanej transakcji), a uzyskane porozumienie można odnawiać na kolejne okresy. W okresie obowiązywania APA, podatnik ponadto jest zwolniony ze sporządzania dokumentacji cen transferowych (w tym analiz porównawczych) dla transakcji.

Raport został podzielony na dwie główne części:

  • Część pierwsza (zamknięta) obejmuje dwunastoletni okres 2006 – 2017, tj. okres od wprowadzenia do polskiego porządku prawnego regulacji umożliwiających zawieranie APA do końca ostatniego roku, w części którego organem właściwym w sprawie APA był Minister Finansów;
  • Część druga (aktualizowana w kolejnych edycjach Raportu) obejmuje okres od początku 2018 r., tj. pierwszego pełnego roku, w którym organem właściwym w sprawach APA jest Szef KAS, do końca 2023 r.

Ponadto, na łamach Raportu zawarto informacje uzupełniające związane z instytucją uprzednich porozumień cenowych, dotyczące samej procedury, prowadzącego sprawy Zespołu funkcjonującego w  ramach Departamentu Kluczowych Podmiotów MF, itp.

Raport zawiera szereg statystyk i zestawień odnoszących się do składanych wniosków i zawartych porozumień, przybliżając przy tym w atrakcyjnej formie dane zbiorcze obejmujące takie kwestie jak rodzaje transakcji obejmowanych wnioskiem, zastosowane metody cen transferowych, czy też w odniesieniu do APA dwustronnych i wielostronnych – podział spraw pod kątem właściwych jurysdykcji.

Zgodnie z założeniami Raport ma podlegać corocznej aktualizacji. Jego publikacja stanowi świadectwo profesjonalizmu i otwartości ministerialnych ekspertów, oraz świadczy o rosnącym zainteresowaniu tym instrumentem, które wynika przede wszystkim z coraz skuteczniejszych kontroli w obszarze TP.

Zachęcamy do lektury Raportu oraz przede wszystkim do sięgnięcia po APA, w szczególności w zakresie kluczowych dla prowadzenia biznesu transakcji z podmiotami powiązanymi.

Link do raportu:

https://www.podatki.gov.pl/media/10095/raport-uprzednie-porozumienia-cenowe-w-posce.pdf