W lipcu na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawił się długo zapowiadany projekt nowelizujący przepisy tzw. ustawy tytoniowej. Jego wejście w życie będzie miało istotny wpływ na obrót beznikotynowymi papierosami elektrycznymi oraz płynami do nich. Projekt znajduje się obecnie na etapie konsultacji publicznych.

(Dalsza część artykułu pod materiałem wideo)


Zobacz film: European Union Deforestation Regulation a handel zagraniczny

Przepisy dotyczące EUDR wprowadzają nowe obowiązki dla importerów. Zapraszamy do obejrzenia filmu, w którym wyjaśniamy, na czym polegają te obowiązki.


Przypomnijmy, że tzw. ustawa tytoniowa (tj. ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych) stanowiąca implementację unijnej dyrektywy 2014/40/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. (tzw. dyrektywa TPD), reguluje zasady dot. wprowadzania do obrotu i reklamy produktów takich jak m.in. wyroby tytoniowe oraz papierosy elektroniczne, a także wprowadza szereg restrykcji w zakresie ich sprzedaży (tak np. zakaz sprzedaży wymienionych produktów osobom niepełnoletnim, a także przez Internet).

Co istotne, zgodnie z obecnym brzmieniem ustawy tytoniowej, objęte są nią tylko i wyłącznie te papierosy elektroniczne oraz płyny do nich, które zawierają nikotynę. Tym samym obrót beznikotynowymi produktami przeznaczonymi do waporyzacji (tj. spożycia pary uzyskanej po podgrzaniu płynu), pozostaje obecnie nieuregulowany.

Co się zmieni?

W ramach procedowanego projektu, poprzez rozszerzenie definicji: „papierosa elektronicznego” oraz pojemnika zapasowego, Ministerstwo Zdrowia planuje objąć przepisami ustawy tytoniowej również beznikotynowe wyroby służące do waporyzacji (tzw. wyroby zero).

Wobec powyższego, wprowadzanie do obrotu beznikotynowych papierosów elektronicznych oraz płynów do nich (tzw. e-liquidów) wiązać się będzie z szeregiem nowych obowiązków, w tym:

  • płyny beznikotynowe będą musiały spełniać określone wymogi, m.in. ich pojemność nie będzie mogła przekraczać 10 ml, a w przypadku urządzeń jednorazowych 2 ml,
  • wyroby nie będą mogły zawierać składników zagrażających ludzkiemu zdrowiu, a także szkodliwych substancji takich jak m.in.: dodatków o właściwościach rakotwórczych,
  • na opakowaniach ww. produktów będą musiały znajdować się stosowne ostrzeżenia zdrowotne,
  • co najmniej na 6 miesięcy przed dniem planowanego wprowadzenia do obrotu papierosów elektronicznych lub płynów do nich, konieczne będzie dokonanie ich zgłoszenia do Prezesa Biura do spraw Substancji Chemicznych.

Podmioty, które prowadzą działalność w zakresie ww. wyrobów, po wejściu w życie projektowanych przepisów powinny również mieć na uwadze restrykcyjne przepisy dot. możliwości ich reklamowania i promowania. Stąd przed zorganizowaniem danej akcji marketingowej bądź konkursu dot. e-papierosów, zalecane będzie upewnienie się, że na skutek ich realizacji nie dojdzie do naruszenia przepisów ustawy tytoniowej.

Dodatkowo, przedmiotowe wyroby nie będą mogły być już sprzedawane przez Internet oraz w automatach a warunkiem ich zakupu będzie ukończenie 18 roku życia.

Omawiany projekt znajduje się obecnie na etapie konsultacji publicznych. Zgodnie z jego założeniami, nowelizowane przepisy ustawy tytoniowej miałyby wejść w życie po upływie trzech miesięcy od dnia ich ogłoszenia.

Jak możemy pomóc?

Naruszenie przepisów ustawy tytoniowej wiąże się z ryzykiem poniesienia dotkliwych sankcji. Przykładowo, za udostępnienie po raz pierwszy papierosów elektronicznych lub płynów do nich bez dopełnienia obowiązku ich zgłoszenia, grozi kara grzywny do 200 tys. zł, kara pozbawienia wolności albo obie te kary łącznie.

Producenci i podmioty dystrybuujące ww. wyroby powinny zatem przygotować się do nadchodzących zmian poprzez wdrożenie odpowiednich procedur wewnętrznych, w tym zapewniających zachowanie należytej staranności przy imporcie, czy też sprzedaży przedmiotowych produktów na rzecz konsumentów.

W razie chęci omówienia wpływu procedowanych regulacji na Państwa działalność oraz sposobu na przygotowanie się do nadchodzących zmian zapraszamy do kontaktu.