Od 1 lipca 2024 r. obowiązują przepisy ustawy z dnia 23 maja 2024 r. o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2024 r., poz. 879), implementującej Dyrektywę DAC7 do polskiego porządku prawnego. Przepisy DAC7 maja na celu uszczelnienie systemów podatkowych państw członkowskich i przeciwdziałanie tworzeniu szarych stref w branży e-commerce. Osiągnięciu tych celów ma służyć nałożenie obowiązków gromadzenia i przekazywania administracji podatkowej informacji o sprzedawcach, którzy dokonali stosownych czynności za pośrednictwem platform cyfrowych, a za niedopełnienie tych obowiązków będzie grozić wysoka kara finansowa.

(Dalsza część artykułu pod materiałem wideo)


Zobacz film: IE599 w eksporcie towarów

Komunikat IE599 to bardzo ważny dokument z punktu widzenia możliwości rozpoznania 0% stawki VAT w eksporcie towarów. Ekspertka CRIDO Iwona Jakubiak omawia w szczegółach ten rodzaj dokumentu. Zapraszamy na film.


Kogo będą obejmować nowe obowiązki?

Nowe obowiązki dotkną przede wszystkim operatorów platform cyfrowych, ale także ich użytkowników. Co ważne, przepisy nie ograniczają się wyłącznie do operatorów platform będących rezydentami do celów podatkowych w Polsce – nowymi obowiązkami objęte są zarówno podmioty z rezydencją podatkową w państwie członkowskim jaki i podmioty spoza UE.

Konstrukcja przepisów DAC7 sprawia, że mogą one być interpretowane bardzo szeroko. Tym samym wielu operatorów platform oraz podmiotów uczestniczących w handlu internetowym może mieć trudności z prawidłowym określeniem czy przepisy te dotyczą również ich działalności. Tak może być przykładowo w przypadku platform cyfrowych, które nie pośredniczą w realizacji transakcji biznesowych sensu stricto, zaś skupiają się na innego rodzaju działalności, której głównym założeniem nie musi być cel komercyjny.

Platformy Cyfrowe

Zgodnie z przepisami DAC7, obowiązkiem sprawozdawczym objęte są podmioty, które udostępniają sprzedawcom platformę albo jej część (tzw. operatorzy platform). Przy czym platformę należy rozumieć szeroko, jako:

  • oprogramowanie, w tym stronę internetową albo jej część,
  • aplikacje, w tym aplikacje mobilne,

które umożliwiają sprzedawcom łączność z innymi użytkownikami w celu realizacji stosownej czynności. Taka definicja nie jest oczywista i w pierwszej kolejności wymaga przeanalizowania modelu jaki realizowany jest przy użyciu konkretnego oprogramowania / portalu / aplikacji. Konieczne jest zbadanie czy w ramach tego modelu możliwe jest zidentyfikowanie „sprzedawcy” oraz w konsekwencji „stosownej czynności” w rozumieniu przepisów DAC7.

Użytkownicy Platform Cyfrowych

Raportowaniem objęci są sprzedawcy będący użytkownikami platformy (osoby fizyczne lub podmioty gospodarcze), którzy korzystają z tej platformy w celu wykonywania czynności za wynagrodzeniem. Do kategorii użytkowników objętych regulacjami DAC7 należą:

  • sprzedawcy towarów, którzy realizują transakcje na platformach cyfrowych,
  • wynajmujący nieruchomości, w tym nieruchomości mieszkalne,
  • podmioty świadczące usługi osobiste – wykonywane na żądanie, online lub fizycznie,
  • podmioty udostepniające środki transportu (np. samochody, rowery, hulajnogi elektryczne).

Sprzedawcy są zobligowani przekazać operatorowi platformy informacje wymagane dla wypełnienia obowiązków sprawozdawczych – w przypadku braku współpracy, operator platformy powinien wstrzymać wypłatę wynagrodzenia na rzecz sprzedawcy do momentu przekazania tych informacji.

Zwracamy uwagę, że dla istnienia obowiązków sprawozdawczych konieczne jest zidentyfikowanie „aktywnego sprzedawcy”, który w danym roku zrealizował stosowną czynność za pośrednictwem platformy. Nie ma natomiast znaczenia, pod jaką nazwą użytkownik występuje w danym modelu współpracy.

W tym kontekście warto zauważyć, że wnikliwej analizy wymaga również zagadnienie „wynagrodzenia” jakie należne jest użytkownikowi platformy z tytułu realizacji danej czynności. Przepisy wskazują, że zapłata wynagrodzenia może nastąpić w dowolnej formie oraz w związku z wykonywaniem stosownej czynności, wobec tego mogą pojawić się pytania co do ewentualnych obowiązków sprawozdawczych w przypadku, gdy związek między zapłatą a stosowną czynnością nie będzie jednoznaczny bądź pojawią się trudności z określeniem samej wartości pieniężnej zapłaty.

Wyłączenia z nowych obowiązków

Warto pamiętać, że przepisy przewidują także wyłączenia z obowiązku raportowania – określone zarówno dla platform jak i jej użytkowników (sprzedawców). Informacje w tym zakresie mogą okazać się istotne z perspektywy tych podmiotów, które wykonują czynności „sporadycznie” lub o wartościach „symbolicznych”, jak bowiem przewidują przepisy DAC7 – z obowiązkowego raportowania wyłączeni są tacy użytkownicy platform, którzy zrealizowali mniej niż 30 stosownych czynności w roku, jeżeli wynagrodzenie tych użytkowników nie przekroczyło 2 000 euro.

Nowe obowiązki nie dotyczą również platform, które umożliwiają wyłącznie:

  1. publikowanie ofert lub ogłoszeń,
  2. przekierowywanie lub przenoszenie użytkowników do platform sprzedażowych,
  3. przetwarzanie płatności (np. instytucji płatniczych).

Operatorzy platform oraz użytkownicy muszą poprawnie wypełniać nowe wymogi, aby uniknąć sankcji i zapewnić zgodność z przepisami. Co prawda, termin pierwszego raportowania mija 31 stycznia 2025 r. jednak pewne obowiązki powinny zostać dopełnione już do 31 grudnia 2024 r., wobec tego pozostało jeszcze trochę czasu na weryfikację wymagań DAC7 i zaplanowanie dalszych działań. W sytuacji, gdy analiza nie daje jasnej odpowiedzi, być może warto rozważyć wystąpienie z wnioskiem do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie interpretacji indywidualnej w celu potwierdzenia obowiązków w zakresie raportowania DAC7.