Po kilku miesiącach ciszy, projekt rozporządzenia dotyczącego JPK CIT powrócił na legislacyjną scenę z nową energią. W dniu 5 sierpnia dokument pojawił się na stronie Rządowego Centrum Legislacji i obecnie jest w fazie rozpatrywania przez Komisję Prawniczą. W ramach tego etapu, udostępniono pakiet dokumentów, który obejmuje kluczowe elementy, m.in.:

  • zmodyfikowany projekt rozporządzenia, zawierający zmiany o charakterze redakcyjnym oraz istotne modyfikacje merytoryczne;
  • uzasadnienie do projektu, prezentujące założenia i cele proponowanych zmian;
  • uwagi Komisji Prawniczej do obecnego kształtu projektowanych przepisów.

(Dalsza część artykułu pod materiałem wideo)


Zobacz film: JPK CIT – jak się przygotować?

JPK CIT to plik kontrolny, który ma być wprowadzony obowiązkowo od 1 stycznia 2025 roku. Wielu przedsiębiorców jest zaskoczonych tempem wprowadzania tego pliku głównie ze względu na fakt, że spodziewano się uprzedniej implementacji KSeF. Zapraszamy na film.


Najważniejsze zmiany w projekcie rozporządzenia

  1. Dobrowolność w pierwszym roku raportowania struktury JPK_ST_KR

W najnowszej wersji projektu rozporządzenia, Ministerstwo Finansów wprowadziło znaczące udogodnienie dla podatników. Kluczowym elementem tej zmiany jest fakultatywność raportowania w zakresie struktury JPK_ST_KR w pierwszym roku jej obowiązywania. Dla roku podatkowego (lub roku obrotowego dla spółek niebędących osobami prawnymi) rozpoczynającego się po 31 grudnia 2024 r., a przed 1 stycznia 2026 r., raportowanie tych danych będzie dobrowolne. MF daje tym samym swoisty okres próbny, dający podatnikom czas na dostosowanie się do nowych wymogów.

  1. Zmiany w rejestrze środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych

Mimo wspomnianej taryfy ulgowej, rejestr środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych doczekał się pewnych modyfikacji. Dodano obowiązek raportowania daty nabycia, wytworzenia, przyjęcia do używania lub wykreślenia z ewidencji, a także numeru inwentarzowego nadawanego przez jednostkę. Dane te znalazły już swoje odzwierciedlenie w schemie opublikowanej w kwietniu.

  1. Przepisy dotyczące środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych wprowadzonych przed 2025 r.

Interesującym aspektem projektu nowych przepisów jest podejście do historycznych aktywów. Co prawda utrzymany został przepis, zgodnie z którym nie będzie obowiązku raportowania środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych wprowadzonych do ewidencji przed 1 stycznia 2025 r., niemniej ta swoista amnestia ma swoje granice, co może prowadzić do pewnych niejasności interpretacyjnych.

Związane jest to z wprowadzeniem wyłączenia, zgodnie z którym przepis ten nie będzie miał zastosowania do ŚT i WNiP w zakresie, w jakim zostały one zbyte z nadanym numerem KSeF oraz w zakresie daty wykreślenia ich z ewidencji.

W toku prac nad projektem, Komisja Prawnicza zwróciła uwagę na pewne aspekty wymagające doprecyzowania. Głównym problemem jest niejednoznaczność sformułowania dotyczącego daty wykreślenia z ewidencji, które sugeruje szerszy zakres danych niż zamierzono. Komisja podkreśla rozbieżność między treścią przepisu a intencją wyrażoną w uzasadnieniu, zwłaszcza w kontekście niezdefiniowanych "danych bieżących".

Dodatkowo z tego przepisu wynika, że będzie on dotyczył tylko środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, które zostały udokumentowane fakturą w okresie fakultatywnego KSeF i wykreślone do tego momentu. Przekładając to na strukturę JPK_ST_KR, o ile numer KSeF jest polem fakultatywnym, tak data wykreślenia jest polem obligatoryjnym niezbędnym do prawidłowej walidacji schemy. Tym samym w obecnym kształcie, jeśli schema nie ulegnie zmianom w zakresie obligatoryjności poszczególnych pól, wymagałoby to dla ŚT oraz WNiP wprowadzonych przed 1 stycznia 2025 r. uzupełnienia kompletu obligatoryjnych danych, a nie tylko pól dotyczących numeru KSeF faktury i daty wykreślenia.

  1. Nowe wymogi raportowania

Istotną zmianą jest także wprowadzenie obowiązku raportowania danych dotyczących wysokości przychodów i kosztów uzyskania przychodów, które nie są ujęte w księgach. Chociaż zmiana ta została uwzględniona w zaktualizowanej w kwietniu strukturze JPK_KR_PD w węźle RPD, teraz pojawia się również bezpośrednio w projekcie rozporządzenia. Projekt nie rozwiewa jednak wątpliwości dotyczących obligatoryjności tych danych. Choć według projektu w pierwszym roku raportowania są one fakultatywne, schema JPK_KR_PD nadal wymaga ich obligatoryjnego wykazywania.

  1. Doprecyzowanie sposobu raportowania danych

Ostatnią zmianą jest doprecyzowanie sposobu raportowania danych w zakresie nowych struktur JPK CIT. Doprecyzowano, że:

  • Dane dotyczące NIP i numeru KSeF wykazuje się w odniesieniu do poszczególnych zdarzeń ujętych w księgach w postaci zapisu.
  • Dane dotyczące znaczników kont księgowych przyporządkowuje się w oparciu o kryteria klasyfikacyjne przyjęte dla zapisów zdarzeń w księgach, wynikające z przepisów o rachunkowości.
  • Dane dotyczące środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych wykazuje się w odniesieniu do danego środka trwałego lub danej wartości niematerialnej i prawnej wprowadzonych do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Jak widać, prace legislacyjne ruszyły, a czasu na przygotowanie się do wdrożenia JPK CIT jest coraz mniej. Mimo, że 1 stycznia 2025 r. może wydawać się odległą datą, to biorąc pod uwagę skalę zmian, warto już teraz rozpocząć przygotowania.

JPK CIT, mimo pewnych ułatwień i okresów przejściowych, stawia przed podatnikami szereg nowych wyzwań. Możesz przygotować się do tego obowiązku razem z Crido. Możemy wesprzeć na każdym etapie, zarówno przedwdrożeniowym w zakresie analizy danych czy kalkulacji CIT, jak i samego raportowania poprzez analizę lub dedykowane narzędzie do generowania i raportowania nowych struktur.