Przypominając, split payment to nowe obowiązujące od 1 lipca br. rozwiązanie prawne, w ramach którego kupujący ma możliwość zapłaty za nabywane towary lub usługi poprzez rozdzielenie płatności należności wynikającej z faktury na dwa strumienie:

  • kwotę odpowiadającą kwocie podatku VAT wykazanej na fakturze, która trafia na specjalny rachunek dostawcy, zwany rachunkiem VAT, oraz
  • kwotę odpowiadającą wartości sprzedaży netto wykazanej na fakturze, która jest przelewana na rachunek rozliczeniowy/SKOK, powiązany z rachunkiem VAT.

Jednocześnie Ministerstwo Finansów stworzyło pakiet wymiernych korzyści dla podatników VAT stosujących mechanizm podzielonej płatności (MPP) jak np. brak odpowiedzialności solidarnej i dodatkowego zobowiązania podatkowego, brak zastosowania 150% stawki odsetek za zwłokę, obniżenie kwoty zobowiązania – tzw. skonto, zwrot różnicy podatku w przyspieszonym terminie.

Niemniej jednak od momentu przedstawienia projektu ustawy wprowadzającej niniejszy instrument, MPP budził ogromne wątpliwości podatników, rodząc szereg pytań zarówno w zakresie wpływu na płynność finansową firm, jak i merytorycznych oraz technicznych aspektów jego stosowania.

Ministerstwo Finansów publikując opisywany dokument, skorzystało z przysługującej mu stosunkowo nowej instytucji przewidzianej w regulacjach Ordynacji podatkowej, zgodnie z którą może wyjaśniać skomplikowane przepisy prawa podatkowego poprzez objaśnienia podatkowe. Co istotne, podatnik który odpowiednio zastosuje się do objaśnień będzie chroniony na zasadach tożsamych, jak ma to miejsce w przypadku interpretacji podatkowej. Oznacza to, że podatnik nie powinien ponosić ryzyka obciążenia go zobowiązaniem podatkowym w sytuacji, kiedy zmianie ulegnie wykładnia przepisów.

Wydaje się, że Ministerstwo Finansów, publikując objaśnienia do rozliczeń za pomocą MPP chciało wyjść naprzeciw przedsiębiorcom, którzy chcieliby skorzystać z MPP, lecz do tej pory mieli praktyczne wątpliwości i obawy w zakresie przeprowadzania rozliczeń przy jego zastosowaniu.

Resort finansów zawarł w objaśnieniach informacje dotyczące m.in. rachunku VAT, komunikatu przelewu, zapłaty w MPP części kwoty z faktury, transferowania środków z jednego rachunku VAT na inny rachunek VAT, uwalniania środków z rachunku VAT oraz nowych wzorów deklaracji. Ponadto, odniesiono się do ulgi na złe długi, metody kasowej i czynności wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych.

Jednocześnie należy zauważyć, że objaśnienia, jakkolwiek pomocne dla podatnika niestety nie rozwiewają wszystkich wątpliwości. Jednym z przykładów jest chociażby wątpliwość co stosowania MPP w jednostkach samorządu terytorialnego. Resort finansów co prawda odniósł się w przedmiotowym dokumencie do zasad stosowania MPP przez jednostki samorządu terytorialnego, to jednak zrobił to na dużym poziomie ogólności. Brak jest w objaśnieniach chociażby bardziej szczegółowych i wyraźnych odpowiedzi i wskazówek do pojawiających się wątpliwości np. czy gminy wraz z jednostkami organizacyjnymi powinny przenosić rachunki do jednego banku czy nie? Kto jest posiadaczem rachunków gmina czy jednostka organizacyjna gminy, a może powinna nim być wyłącznie gmina i jak powinno być to prawnie zabezpieczone aby można było w pełni korzystać z MPP?

Wydaje się więc, że objaśnienia podatkowe w zakresie MPP nie spełnią pokładanej w nich nadziei w postaci źródła wiedzy z uwagi na brak odpowiedzi na wiele pojawiających się wątpliwości specyficznych dla określonych zagadnień i podatników.

Pozostaje więc oczekiwać, że z biegiem czasu, zostanie wypracowana praktyka, która sprawi, że rozliczeniom przy pomocy split payment nie będą towarzyszyć żadne znaki zapytania.

Z pełną treścią objaśnień możecie Państwo zapoznać się tutaj.