Informacja o cenach transferowych TPR-C po raz pierwszy nie może być już składana za pośrednictwem interaktywnych formularzy PDF, a wyłącznie za pomocą narzędzia online (tzw. formularz webowy) udostępnionego na stronach Ministerstwa Finansów – jeśli podatnik nie dysponuje własnym bądź komercyjnym oprogramowaniem do tworzenia dedykowanych struktur XML. Wiele organizacji dostrzega trudność w wypełnieniu obowiązków w tym zakresie, szczególnie w przypadku rozbudowanego zakresu raportowania.

Nowy formularz został podzielony na sześć odrębnie edytowalnych sekcji oznaczonym literami od A do F, a głębiej również na kolejne poziomy podsekcji opisujące m.in. kraje, waluty transakcji lub dane kontrahentów. Umożliwiono import oraz eksport (również nie całkiem kompletnych) plików w formacie XML, co daje namiastkę wcześniej dostępnej możliwości zachowywania dotychczasowych efektów przerwanej pracy. Nie ma niestety możliwości zapisania stanu wprowadzonych danych przed zamknięciem strony (otwartej sesji online) lub na wypadek utraty połączenia z serwerami ministerstwa, co jest utrudnieniem w przypadku rozbudowanych formularzy.

Nowy format wypełniania TPR stanowi barierę dla tych podmiotów, które zmuszone są do „wtłoczenia” w formularz online dużej ilości danych. Już sam podział na odrębnie edytowalne sekcje sprawia, że znacząco wzrasta czasochłonność pracy. W szczególności w tzw. gorącym okresie, kiedy liczba jednoczesnych użytkowników online wzrasta, wydajność systemu jest niższa, co zdarza się obserwować podczas pracy w formie „migającej koniczynki”. Wzrasta wówczas też ryzyko, że utracimy połączenie z serwerem i tym samym efekty naszej dotychczasowej pracy.

W jaki sposób skrócić czas na wypełnianie TPR?

Jednym z rozwiązań przyspieszających pracę w obszarze TPR, jest wykorzystanie własnego oprogramowania, pomijającego konieczność przesyłania formularza przez stronę internetową. Może to być pomocne szczególnie dla tych podmiotów, które:

- składają kilkanaście lub kilkadziesiąt formularzy TPR (spółki celowe, rozbudowana struktura grupy);

- mierzą się z rozbudowanymi formularzami TPR;
- mają kilkuetapowy proces wypełniania  i wysyłki TPR (różne jednostki zaangażowane w wypełnianie i wysyłkę formularza);

- chcą udokumentować i zarchiwizować wykonaną pracę.

Dla takich podmiotów alternatywę stanowić może przygotowanie i wysyłka gotowego XML do Ministerstwa Finansów z pominięciem serwisu internetowego stworzonego raczej z myślą o prostych formularzach TPR. Część podatników już stworzyło takie rozwiązania we własnym zakresie lub korzysta z komercyjnego oprogramowania, które poza eliminacją wyżej opisanych wad, daje także dużo większy komfort działania jak np. możliwość wprowadzania własnych komentarzy przy poszczególnych pozycjach (wraz z ich późniejszą archiwizacją), korzystania z komentarzy i objaśnień ekspertów, rozdzielenia w miejscu i czasie momentu podpisania pliku XML od jego wysyłki, a nawet podpięcia do zewnętrznych źródeł danych w postaci sprawozdań lub raportów wyeksportowanych np. z systemu finansowo-księgowego. Jednym z takich rozwiązań jest Compass TPR, rozwiązanie przygotowane przez CRIDO, które od kliku lat wspiera klientów w skróceniu czasu niezbędnego do wypełnienia formularzy TPR.

Zobacz również >>>Formularz TPR-C


Zobacz film: TPR (Informacja o cenach transferowych) za 2022

Polecamy ten film wszystkim podmiotom, które muszą dostarczyć omawianą informację. Dzięki instruktażowemu charakterowi nagrania znacznie ułatwi ono proces przygotowania i złożenia TPR.