W ostatnich dniach na stronie Rady Ministrów opublikowano zawiadomienie o planowanej nowelizacji ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi oraz niektórych innych ustaw, czyli ustawie regulującej tzw. system SENT. Jakie zmiany planuje ustawodawca?

(Dalsza część artykułu pod materiałem wideo)


Zobacz film: Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów ma istotne znaczenie w kontekście rozliczeń VAT. Dlatego kluczowe jest zrozumienie przepisów regulujących WDT. Zachęcamy do obejrzenia naszego filmu, który dokładnie tłumaczy zasady rozliczania VAT przy dostawie towarów w obrębie UE.


Rozszerzenie SENT o beton gotowy do wylania

Zgodnie z zapowiedziami, obowiązkowym systemem elektronicznego nadzoru transportu miałby zostać objęty przewóz betonu gotowego do wylania. Przypomnijmy – systemem SENT objęty jest przewóz tzw. wrażliwych towarów, tzn. towarów, którymi obrót jest szczególnie narażony na występowanie szarej strefy (np. niektóre płody rolne, oleje i ich frakcje, węgiel i koks, alkohol, oleje ropy naftowej, chemikalia). W systemie SENT monitorowane są:

  • przewóz i obrót tych towarów rozpoczynający się i kończący się na terytorium Polski oraz poza terytorium Polski,
  • przewóz i obrót tych towarów rozpoczynający się i kończący się poza terytorium Polski,
  • przewóz tych towarów rozpoczynający się poza terytorium Polski i kończący się na terytorium Polski.

Wydaje się, że rozszerzenie SENT o przewóz betonu gotowego do wylania ma być kolejnym krokiem na drodze do uszczelnienia poboru podatków w branży budowlanej. W przeszłości branża ta została objęta mechanizmem krajowego odwrotnego obciążenia w rozliczaniu VAT (gdy nabywca towaru lub usługi deklaruje VAT należy z tytułu nabycia towarów / usług), a obecnie przeważająca większość rozliczeń pomiędzy podmiotami budowlanymi powinna być dokonywana z użyciem obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności.

W swoim komunikacie Rada Ministrów zwraca szczególną uwagę na fakt, że większość uszczupleń jest powiązana z dostawami betonu do prywatnych inwestorów. Z tego powodu, nadzorowany ma być transport betonu do wszystkich podmiotów odbierających beton, w tym również osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W tym ostatnim przypadku potwierdzenia odbioru betonu w systemie dokonywałby jednak podmiot wysyłający (przypomnijmy – podobny sposób potwierdzania odbioru został zastosowany w przypadku transportu olejów grzewczych). Co więcej, systemem SENT miałyby zostać objęte także przewozy towarów: (i) w celu wykonania na nich usług lub czasowego używania, (ii) pomiędzy magazynami jednego podmiotu (tzw. przesunięcie międzymagazynowe), (iii) będących przedmiotem zwrotu.

Wydaje się więc, że branżę budowlaną czeka kolejna mini-rewolucja.

Nowe kary

Ponadto, w opublikowanym komunikacie, polski rząd zwraca także uwagę, że z posiadanych przez niego analiz wynika również, że pomimo ustawowego obowiązku, podmioty odbierające nie uzupełniają zgłoszeń przewozu. Przyczyny takiego stanu rzeczy upatruje się w braku stosownych sankcji. Ustawodawca planuje, że niedochowanie nowych obowiązków będzie wiązało się z nałożeniem kary pieniężnej.

Wydaje się, że propozycja zmian przedstawiona przez polski rząd jest krokiem w dobrym kierunku. SENT sprawdził się już bowiem w branży paliwowej, przy obrocie smarami i olejami grzewczymi. Jest to system wypróbowany w praktyce, którego zastosowanie przynosi korzyści w zmniejszaniu szarej strefy i uszczelnianiu poboru podatków.

Będziemy wracać do analizy opisanego tematu po opublikowaniu projektowanych przepisów. Masz pytania?


Zapoznaj się z pełną ofertą w zakresie doradztwa VAT: Doradztwo VAT – Porady w zakresie VAT 2024 – CRIDO