Jak informowaliśmy we wcześniejszych wpisach (m.in. Ceny transferowe – znów rewolucja ?!?), Ministerstwo Finansów (dalej: MF) szykuje kolejną rewolucję w przepisach o cenach transferowych. W dniu 27 sierpnia 2018 r., na witrynie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano raport z konsultacji publicznych do projektu ustawy nowelizującej, za pośrednictwem którego MF odniosło się do zgłaszanych w ramach konsultacji uwag do projektu.

Poniżej prezentujemy najważniejsze wnioski płynące z analizy stanowiska MF.

Limity rozpoznania kosztów uzyskania przychodów

  • Odstąpienie od planów obniżenia progu kosztów finansowania dłużnego do odliczenia na poziomie 20% EBITDA. Pozostaje zatem 30%.
  • MF, odnosząc się do krytycznych uwag pod adresem obowiązujących od 2018 r. regulacji art. 15e CIT wskazał, że „wszelkie ewentualne zmiany dotyczące art. 15e ustawy CIT zostaną objęte odrębnym projektem regulacji”.

Brak obowiązku dokumentowania transakcji krajowych

  • MF zapowiedziało likwidację obowiązku tworzenia dokumentacji podatkowej dla transakcji pomiędzy dochodowymi podmiotami krajowymi, które nie korzystają ze zwolnień z opodatkowania. Z pewnością zmiana ucieszy wielu podatników. Tu czekamy na propozycję przepisów, które z jednej strony zmniejszą obowiązki administracyjne, ale równolegle nie będą stanowiły pola do optymalizacji.

Ograniczenia w zakresie obowiązków formalnych

  • Odstąpienie od planowanych przepisów nakładających obowiązek przekazania do Szefa KAS dokumentacji grupowej przez podatników zobowiązanych do przekazania informacji o grupie podmiotów (raportowanie CBC-R).
  • Podatnik będzie zobowiązany do posiadania oświadczenia od drugiej strony transakcji o dokonaniu korekty cen transferowych w momencie dokonania korekty, ale bez dalszego ograniczenia terminu do dnia złożenia zeznania rocznego (jak planowano pierwotnie).
  • MF wskazało, że takie czynności jak darowizna, dotacja, dywidenda nie podlegają co do zasady obowiązkowi dokumentacyjnemu.

Rozgraniczenie pomiędzy zwolnieniami z obowiązków dokumentacyjnych a obowiązkiem stosowania rozliczeń na warunkach rynkowych

  • Przy jednoczesnej likwidacji obowiązku tworzenia dokumentacji podatkowej dla transakcji pomiędzy dochodowymi podmiotami krajowymi MF wskazuje, że niezależnie od braku obowiązku przygotowania dokumentacji będzie istniał obowiązek stosowania cen rynkowych.
  • W przypadku transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi wyłącznie przez Skarb Państwa brak będzie obowiązku przygotowania dokumentacji (podobnie jak dziś). Jednak trzeba będzie stosować ceny rynkowe. Zgodnie z wyjaśnieniem MF, „celem regulacji jest wyłączenie podmiotów, w których jedynym czynnikiem kreującym powiązania, jest udział Skarbu Państwa, jedynie z obowiązku przygotowania dokumentacji cen transferowych, przy jednoczesnym zobowiązaniu ich do stosowania warunków rynkowych”.

Stosowanie metod podatkowych oraz kwestionowanie podatkowych skutków transakcji

  • Metody wskazane w art. 11d CITU (5 metod podatkowych plus inne metody) będą miały zastosowanie do weryfikacji zgodności warunków transakcji z zasadą ceny rynkowej a nie jak wstępnie proponowano do ustalania cen transakcyjnych.
  • Analiza porównawcza pozostaje podstawowym narzędziem wykazania rynkowego charakteru ceny transferowej. Analiza zgodności może zostać sporządzona dopiero w sytuacji braku możliwości sporządzenia analizy porównawczej.
  • Kryteria, na podstawie których organ będzie mógł pomijać podatkowe skutki transakcji lub dokonywać tak zwanej recharakteryzacji zostaną unormowane w rozporządzeniu wykonawczym.

Podatkowe Grupy Kapitałowe (PGK)

  • Podmioty tworzące PGK zostaną objęte definicją "podmiotów powiązanych", więc będzie ich dotyczył również obowiązek stosowania cen rynkowych. Ponadto, dokumentacja cen transferowych sporządzana będzie przez podmioty powiązane, a nie tak jak obecnie przez podatnika. Dodatkowo projektowana jest definicja legalna podmiotu, która obejmuje osoby prawne, a nie PGK. Tym samym progi transakcyjne będą obliczane dla spółek tworzących PGK, a nie PGK jako całości.
  • Celem regulacji (art. 1a ust. 2 pkt 3 lit. b CITU) było zobowiązanie podmiotów wchodzących w skład PGK do zawierania wszystkich transakcji na warunkach rynkowych, nie tylko tych, które podlegają obowiązkowi sporządzenia dokumentacji cen transferowych. Zatem każda nierynkowa transakcja (nawet poniżej progu dokumentacyjnego) będzie powodowała rozwiązanie PGK.

Wyrażone przez MF stanowisko wskazuje, że intencją projektodawcy jest redukcja formalnych obowiązków wynikających z samego procesu dokumentowania transakcji przy równoczesnym zwiększeniu nacisku na rynkowość rozliczeń przeprowadzanych pomiędzy podmiotami powiązanymi. Należy pamiętać, że jednocześnie MF szykuje również zmiany w zakresie sankcji. Aktualnie obowiązująca sankcyjna stawka w przypadku doszacowania i braku dokumentacji (50% doszacowania) zostanie zastąpiona nową konstrukcją opartą o instytucję dodatkowego zobowiązania (40% korzyści lub 10% sumy składników). Dodatkowe zobowiązanie będzie ustalane w przedmiocie nierynkowych transakcji (niezależnie od tego czy podatnik miał obowiązek sporządzenia dokumentacji czy nie, oraz niezależnie od tego, czy ją przedstawi na żądanie organu). Ponadto, w przypadku braku przedłożenia dokumentacji lub jej nieuzupełnienia (w terminie 14 dni) stawka ulegnie podwojeniu (a w pewnych sytuacjach nawet potrojeniu).