Po przejściu przez pierwszą część praktycznych problemów z przygotowaniem plików JPK_FA, w dzisiejszym artykule omówimy kolejną serię błędów, które mogą pojawić się przy generowaniu struktury JPK_FA.

Wartość netto czy wartość brutto?

Podatnicy przygotowując pliki JPK_FA nie zawsze zwracają uwagę na rozłączny charakter pól netto i brutto raportując je jednocześnie dla jednej faktury w strukturze JPK. Przedstawienie zarówno wartości netto i brutto nie stanowi błędu merytorycznego – może jednak skutkować pojawianiem się błędów matematycznych wynikających np. z zaokrągleń, a w konsekwencji brakiem relacji między raportowanymi wartościami netto i brutto.

Dlatego też warto pamiętać, że stosowanie wartości netto (cena jednostkowa netto, wartość netto) i brutto (cena jednostkowa brutto, wartość brutto) jest uzależniona zgodnie z Ustawą o VAT[1] od stosowanej przez podatników metody obliczania podatku:

 

Metoda od stu (standardowa metoda) Metoda w sta (stosowana np. przy VAT marży)
  • cena jednostkowa netto
  • cena jednostkowa brutto
  • wartość netto
  • wartość brutto

 

Tym samym dokonując np. transakcji sprzedaży 10 sztuk komputerów o cenie 2500 zł netto za sztukę plik JPK przygotowany z części systemów finansowo księgowych może wyglądać w następujący sposób:

<tns:P_7>komputer przenośny</tns:P_7>

<tns:P_8A>szt</tns:P_8A>

<tns:P_8B>10</tns:P_8B>

<tns:P_9A>2500</tns:P_9A>

<tns:P_9A>3075</tns:P_9A>

<tns:P_11>25000</tns:P_11>

<tns:P_11>30750</tns:P_11>

<tns:P_12>23</tns:P_12>

Bezpieczniejszym rozwiązaniem jest raportowanie tylko tych informacji, które są wymagane tj. w przedstawionym przykładzie cenny jednostkowej netto (P_9A) oraz wartości netto (P_11)

<tns:P_7>komputer przenośny</tns:P_7>

<tns:P_8A>szt</tns:P_8A>

<tns:P_8B>10</tns:P_8B>

<tns:P_9A>2500</tns:P_9A>

<tns:P_11>25000</tns:P_11>

<tns:P_12>23</tns:P_12>

Jak wspomniano na wstępie raportowanie zarówno wartości netto i brutto nie stanowi błędu jednakże może prowadzić do błędów matematycznych, dlatego też warto rozważyć zweryfikowanie jakie informacje są generowane w przygotowywanych plikach JPK.

Opust … czyli źródło błędów w plikach JPK_FA

Stosowanie opustów jest jednym z elementów stosowanych w rozliczeniach między kontrahentami mających na celu zwiększenie wolumenu sprzedaży. Nie zawsze jednak udzielając opustu należy go wykazać w pliku JPK_FA.

W opisie pola P_10 MF wskazało, że powinno ono zostać wypełniane w przypadku nieuwzględnienia opustów lub obniżki ceny z tytułu wcześniejszej zapłaty w cenie jednostkowej. W przypadku uwzględnienia opustu w cenie jednostkowej, co dzieje się najczęściej, pole to powinno zostać pominięte w pliku XML.

Informacja o udzielonym opuście nie jest to nowym rozwiązaniem stworzonym dla celów JPK_FA - stanowi jedynie przeniesienie treści art. 106e ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT. Co za tym idzie podatnik udzielając rabatu może zdecydować, czy zostanie on uwzględniony w cenie jednostkowej netto, czy wskazany w całości jako osobna pozycja na fakturze. W przypadku, w którym udzielony rabatu nie zostanie ujęty w cenie jednostkowej produktu, należy wprowadzić dodatkową pozycję na fakturze informującą o wysokości całkowitego udzielonego rabatu i w takim właśnie przypadku powinno zostać wypełnione pole P_10.

Przykładowo przedsiębiorca w związku z faktem zamówienie przez kontrahenta większej niż zazwyczaj ilości towaru 100 szt (P_8B) np. komputerów zdecydował się udzielić mu opustu 10 % od standardowej ceny wynoszącej 2500 zł netto (P_9A). Przykładowa transakcja została przedstawiona w pliku JPK_FA w następujący sposób:

<tns:P_7>komputer przenośny</tns:P_7>

<tns:P_8A>szt</tns:P_8A>

<tns:P_8B>100</tns:P_8B>

<tns:P_9A>2250</tns:P_9A>

<tns:P_10>25000</tns:P_10>

<tns:P_11>225000</tns:P_11>

<tns:P_12>23</tns:P_12>

We wskazanym przykładzie przedsiębiorca dokonał dwukrotnego rozpoznania tego samego opustu – został on uwzględniony zarówno w cenie jednostkowej komputera jak i w polu dedykowanym dla opustu.

W przedstawionym przykładzie poprawnie wygenerowany plik JPK_FA powinien wyglądać następująco:

<tns:P_7>komputer przenośny</tns:P_7>

<tns:P_8A>szt</tns:P_8A>

<tns:P_8B>100</tns:P_8B>

<tns:P_9A>2250</tns:P_9A>

<tns:P_11>25000</tns:P_11>

<tns:P_12>23</tns:P_12>

Dlatego też, aby uniknąć problemów związanych z raportowaniem opustu należy zweryfikować, czy „opust”, który powinien zostać osobno zaraportowany w strukturze JPK_FA jest udzielany przez przedsiębiorstwo – większość podatników bowiem udziela opustu bezpośrednio w cenie jednostkowej towaru.

Nie uzupełnianie pól (nie)obligatoryjnych

Struktura JPK_FA zawiera szereg pól nieobligatoryjnych tzn. pól, które powinny pojawić się w pliku JPK w przypadku spełnienia określonych warunków np. pole P_6 (data sprzedaży) powinno zostać uzupełnione, gdy data sprzedaży różni się od daty wystawienia. W przypadku wspomnianej daty sprzedaży problem jej nie ujęcia w pliku JPK_FA jest sporadyczny. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku pól dedykowanych do uzupełniania w przypadku wystąpienia faktur korygujących oraz faktur zaliczkowych. W odróżnieniu jednak od pola P_6 ich „obligatoryjność” wynika z wartości wskazanej w innym polu struktury JPK_FA.

Faktury korygujące

Informację, że dana faktura jest fakturą korygującą wskazujemy poprzez uzupełnienie pola „RodzajFaktury” wartością „KOREKTA”. Właściwe przypisywanie rodzajów faktur działa automatycznie poprzez właściwe oznaczenia np. kodem podatkowym czy zaksięgowanie faktury na dedykowane konto w systemie finansowo księgowym. Wielu przedsiębiorców nie sprawdza czy używane przez nich systemy finansowo-księgowe pozwalają na wprowadzenie wszystkich informacji wymaganych na fakturze wymienionych w Ustawie o VAT oraz czy wszystkie informacje są przenoszą do JPK np. informacje o przyczynie korekty.

Pomimo ponad dwóch lat od ogłoszenia struktur na żądanie część rozwiązań finansowo-księgowych stosowanych przez podatników wciąż nie przygotowało modułów pozwalających na właściwe raportowanie opisywanego problemu. Najczęściej pojawiające się problemy obejmują:

  • brak pól wymaganych przepisami prawa,
  • brak wprowadzenia obowiązku uzupełniania pól np. o numerze faktury korygowanej,
  • uzupełnienie pól dedykowanych dla faktur korygujących nie skutkuje zasileniem informacji w nich zawartych do pliku JPK_FA – pole jest oznaczone jako nieobligatoryjne w strukturze.

Przykładowo, w związku ze zniszczeniem części dostarczonego towaru do kontrahenta spółka wystawiła fakturę korygującą do faktury FK 01/01/2018 r. Informację zostały wprowadzone do systemu. Wygenerowany plik JPK_FA nie zawierał jednak informacji, które powinny pojawiać się w związku z oznaczaniem faktury jako korekty:

<tns:RodzajFaktury>KOREKTA</tns:RodzajFaktury>

</tns:Faktura>

Prawidłowo przygotowany plik JPK powinien wyglądać następująco:

<tns:RodzajFaktury>KOREKTA</tns:RodzajFaktury> <tns:PrzyczynaKorekty>Zniszczenie towaru</tns:PrzyczynaKorekty> <tns:NrFaKorygowanej> FK 01/01/2018</tns:NrFaKorygowanej> <tns:OkresFaKorygowanej>styczeń 2018</tns:OkresFaKorygowanej> </tns:Faktura>

Faktura zaliczkowa

Analogicznie jak w przypadku faktury korygującej, przedsiębiorcy zobowiązani są postępować przy okazji raportowania faktury zaliczkowej. Po określeniu rodzaju faktury jako faktury zaliczkowej „ZAL”, przedsiębiorcy powinni przedstawić w pliku JPK_FA pola nieobligatoryjne: ZALZaplata i ZALPodatek.

Dlatego też, by upewnić się, że wszystkie dane są wprowadzane do systemu oraz czy znajdują się w generowanym pliku JPK_FA warto wygenerować plik JPK_FA zawierający kilka faktur korygujących, faktur zaliczkowych bądź faktur dokumentujących transakcje zwolnione z VAT i sprawdzić czy wszystkie wymagane Ustawą o VAT informacje znalazły się w strutkruze JPK_FA.

 


[1] Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.).