Od kilku tygodni Ministerstwo Finansów (MF) dozuje szczegóły do ogółów tzw. Polskiego Ładu. Ostatnio pojawiły się informacje o nowych ulgach, które mają wzmacniać innowacyjność firm, o których pisaliśmy szerzej w jednym z wpisów na naszym blogu, a także tych, które mają od strony podatkowej wspierać ich ekspansję i rozwój (np. ulga na ekspansję, ulgi na IPO i finansowanie VC). Na początku tygodnia pojawiło się z kolei nieco więcej szczegółów dotyczących ulg dla „Inwestora”.

Propozycję dotyczące zachęt dla Inwestorów na pewno z „lotu ptaka” wyglądają ciekawie, choć momentami brzmią dość enigmatycznie.

Przyjrzyjmy się zatem bliżej zaprezentowanym pomysłom:

  • Centrum Podatkowej Obsługi Inwestora – ciekawy pomysł, trochę nawiązujący do rozwijanej przez MF idei specjalizacji i indywidualizacji podejścia do określonych grup podatników (vide tzw. „superurząd”). Ważnym punktem wdrożenia takiego „jednego okienka” będzie na pewno doświadczenie kadry, która ma obsługiwać i rozumieć inwestorów. Obecnie brak jednak istotnych szczegółów, jakie sprawy i jacy konkretnie inwestorzy będą mogli w CPOI załatwiać, jakie konkretnie zadania Centrum będzie realizować. Wiadomo tylko, że będzie ono dedykowane „kluczowym inwestycjom” – zarówno polskich, jak i zagranicznych.
  • Interpretacja 590[1] – taka super interpretacja, a właściwie umowa lub porozumienie – jeden instrument zawierający w sobie kilka rozstrzygnięć, po które normalnie należałoby występować osobno (np. APA, interpretacja indywidualna, WIS, WIA, opinia zabezpieczająca). MF wskazuje, że ma ona obowiązywać 5 lat od daty jej wydania. Garść tych założeń wygląda oczywiście atrakcyjnie, 5 lat też wydaje się być stosunkowo długim okresem ochrony, ale nadal nie jest jasne:
    • Ile czasu (w praktyce) zajmie jej otrzymanie? Pozostaje mieć nadzieję, że mimo iż łączyć ma w sobie APA czy opinię zabezpieczającą to czas oczekiwania na nie również nie zostanie połączony…
    • Czy instrument będzie dostępny zarówno dla zagranicznych jak i polskich inwestorów?
    • Jakie będą warunki zawarcia umowy, w szczególności, jakie trzeba będzie spełnić, by zostać „kluczowym inwestorem”?

I podobnie jak CPOI, tak Interpretacja 590 ideowo wpisuje się w nurt „cooperative compliance”, w wersji nieco bardziej odformalizowanej, ale tak jak Program Współdziałania – dla „wybranych”.

  • Polska Spółka Holdingowa – kolejnym z przedstawionych pomysłów jest koncepcja tzw. Polskiej Spółki Holdingowej. Swoimi zaletami miałaby ona skusić zagranicznych inwestorów, głównie spoza UE, do lokowania holdingów w Polsce dzięki określonym preferencjom podatkowym. Te preferencje to m.in. zwolnienie na poziomie PSH 95% otrzymanych dywidend od zagranicznych spółek zależnych, efektywnie więc PSH zapłaci od dywidendy otrzymanej od swojej nie-unijnej spółki zależnej 19% od 5% otrzymanej dywidendy. Warto jednak pamiętać, że w przypadku spółek nieunijnych często może również występować podatek u źródła (np. w UPO ze USA, podatek u źródła wynosi 5 lub 15%).

Kolejnym pomysłem jest wprowadzenie dla PSH tzw. participation exemption, czyli zwolnienia zysków uzyskiwanych ze sprzedaży udziałów/akcji spółki zależnej. Pomysł cieszy, bo dotychczas tego typu zyski były w 100% opodatkowane, chyba że podmiotem zbywającym była ASI (alternatywna spółka inwestycyjna) lub fundusz inwestycyjny.

Otwarte pozostają takie kwestie jak np. pod jakimi warunkami spółka będzie mogła być uznana za spółkę holdingową. Te warunki mogą być również porównawczo ciekawe z innego punktu widzenia, a mianowicie przepisów dotyczących podatku u źródła i „substancji” spółek holdingowych w ogóle.

  • Podatkowe Grupy Kapitałowe i Grupy VAT – Ministerstwo Finansów planuje poluzować „kołnierzyk” Podatkowym Grupom Kapitałowym m.in. poprzez likwidację warunków rentowności (na zawsze?), zmniejszenia wymaganego kapitału zakładowego spółek PGK, likwidacji założenia, że PGK ma być sztywna jak piasek w foremce i dopuszczenie ruchów kapitałowych wewnątrz PGK, możliwości rozliczenia „przed-PGKowych” strat z „PGKowym” dochodem. Na dziś niestety nie wiadomo czy to poluzowanie będzie dotyczyć też kwestii utraty statusu PGK z uwagi na nierynkowość transakcji. Niemniej wszystkie zmiany w tym zakresie będą mile widziane, z uwagi na kurczące się opcje realnej konsolidacji CIT. Grupy VAT z kolei funkcjonują już w wielu krajach i nie ma powodów, dla którego nie miałoby funkcjonować też w Polsce. Pytanie jednak jakim podmiotom opcja wspólnego rozliczania VAT będzie przysługiwać.
  • Opcja opodatkowania VAT usług finansowych – opcja przewidziana przez Dyrektywę VAT, w której MF upatruje skuteczny wabik na firmy finansowe szukające nowych atrakcyjnych rynków po Brexicie. Otwarte pozostaje jednak pytanie o elastyczność stosowania takiej opcji (np. czy będzie mogła być stosowana selektywnie).

Na szczęście Ministerstwo Finansów stara się w miarę szybko przechodzić od zapowiedzi do konkretów – od wczoraj trwają pre-konsultacje przepisów wprowadzających (rozszerzających) ulgi podatkowe dla innowacji, o czym szerzej przeczytacie w kolejnym wpisie na naszym blogu. Pozostaje liczyć, że to tempo zostanie utrzymane i szybko się przekonamy czy ulgi dla inwestorów będą kolejnym ostrożnym pilotażem a la Estoński CIT, czy jednak MF pokusi się o nieco więcej odwagi w uatrakcyjnianiu rozwiązań podatkowych.


WARTO DOCZYTAĆ:


[1] Ostatnio dość często słyszę pytanie „czemu 590”. Prawdopodobnie stąd, że 590 to kod Polski w ramach Globalnego Numeru Jednostki Handlowej, który jest wykorzystywany w strukturze kodów kreskowych na produktach lub usługach.