Ponad miesiąc temu, tj. 31 stycznia 2024 r., dla większości podatników minął termin na złożenie informacji o cenach transferowych (dalej: Informacja TPR) za rok 2022. Można zatem powiedzieć, że opadł już kurz po wyjątkowo intensywnym, pełnym wątpliwości i zwrotów akcji okresie raportowania cen transferowych. Nadszedł więc dobry moment na podsumowanie raportowania za 2022 r. oraz zasygnalizowania, co nas czeka w tej materii za rok 2023.

Zmiany w raportowaniu za 2022 r.

W porównaniu do raportowania cen transferowych za 2021 r., raportowanie za rok 2022 okraszone było szeregiem istotnych zmian, z którymi musieli zmierzyć się podatnicy i ich doradcy. Do kluczowych zmian należy zaliczyć w szczególności:

  • wydłużony termin na wywiązanie się z obowiązków w zakresie złożenia Informacji TPR do 11. miesiąca po zakończeniu roku podatkowego,
  • zniesiony obowiązek składania odrębnego od Informacji TPR oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych i rynkowym charakterze stosowanych cen – oświadczenie stanowi obecnie integralną część Informacji TPR, przez co zawężony został krąg osób uprawnionych do podpisania Informacji TPR oraz
  • nowe rozwiązanie udostępnione przez Ministerstwo Finansów do raportowania Informacji TPR (aplikację webową), które zastąpiło dobrze znany z poprzednich lat formularz interaktywny PDF.

Wydłużenie pierwotnego terminu na raportowanie

Dla wielu podatników raportowanie cen transferowych za 2022 r. było wyjątkowo długie, gdyż w odniesieniu do podmiotów, którym pierwotny termin upływał od 30 listopada 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. (w praktyce zatem dla większości podmiotów), termin na złożenie Informacji TPR został przedłużony do 31 stycznia 2024 r.

Jak wskazano w komunikacie Ministerstwa Finansów z dnia 27 października 2023 r., a więc nieco ponad miesiąc przed pierwotnym terminem raportowania, prace nad wydłużeniem terminu zostały wszczęte „w związku ze zgłaszanymi do Ministerstwa Finansów zapytaniami dotyczącymi zbliżającego się terminu do złożenia informacji o cenach transferowych i udostępnieniem formularza elektronicznego (wersji webowej) (…)”. W praktyce jednak z uwagi na problemy techniczne bardzo późno udostępnione zostało nowe rozwiązanie dedykowane do wypełnienia Informacji TPR. Ostatecznie 27 listopada 2023 r. (3 dni przed terminem) przedłużono termin na złożenie Informacji TPR. Warto dodać, że dopiero 22 grudnia 2023 r. opublikowany został nowy informator TPR, który ma na celu uproszczenie procesu raportowania Informacji TPR oraz zapewnienia spójności prezentowanych danych.

Problemy techniczne z raportowaniem

Niestety wydłużenie terminu nie uchroniło podatników od trudności w złożeniu Informacji TPR, zwłaszcza w ostatnich dniach stycznia 2024 r., kiedy aplikacja webowa była na tyle przeciążona, że uzupełnienie jakichkolwiek danych i przeprocesowanie Informacji TPR graniczyło z cudem (o problemach technicznych związanych ze złożeniem Informacji TPR pisaliśmy na naszym blogu). Problemy techniczne były na tyle istotne, że wśród podatników / doradców pojawiały się głosy o konieczności wydłużenia terminu o kolejny miesiąc. Ostatecznie jednak przywrócono dostateczną wydajność aplikacji webowej i do kolejnego wydłużenia terminu nie doszło.

Tegoroczne doświadczenia związane z efektywnością działania aplikacji webowej stanowią jednak nauczkę, aby w przyszłości nie zwlekać ze złożeniem Informacji TPR do ostatnich dni!

Statystyki z raportowania za lata 2020-2021

Na podstawie uzyskanych przez nas danych z Ministerstwa Finansów, poniżej przedstawiamy garść statystyk dotyczących raportowania cen transferowych w ramach Informacji TPR za lata 2020-2021:

  • w latach 2020-2021 składano ok. 20 tys. formularzy TPR-C i TPR-P rocznie,
  • formularze TPR-P stanowią niecałe 10% wszystkich składanych Informacji TPR,
  • około jedna czwarta podmiotów składających Informację TPR wykazuje w nich wyłącznie transakcje zwolnione,
  • w odniesieniu do mniej niż 7% Informacji TPR zostały złożone korekty formularzy,
  • w latach 2020-2021 w formularzach TPR-C prezentowano średnio ponad 3 transakcje, natomiast w formularzach TPR-P średnio poniżej 2 transakcji,
  • najczęściej raportowanymi transakcjami były transakcje z grupy kategorii A – transakcje inne niż wymienione w grupach kategorii B-F (przede wszystkim transakcje towarowe i usługowe) – stanowiąc ok. 60% transakcji, oraz transakcje z grupy kategorii C – transakcje finansowe – stanowiąc ok. 35% transakcji,
  • około 0,6% raportowanych transakcji stanowią transakcje z grupy kategorii A1 – Restrukturyzacje,
  • około 0,5% raportowanych transakcji stanowią transakcje z grupy kategorii A2 – Umowy spółki niebędącej osobą prawną, umowy wspólnego przedsięwzięcia lub umowy o podobnym charakterze,
  • około 1% raportowanych transakcji stanowią transakcje obejmujące usługi o niskiej wartości dodanej korzystające z uproszczeń safe harbour (grupa kategorii B), podczas gdy około 0,5% transakcji stanowią transakcje finansowe korzystające z uproszczeń safe harbour (grupy kategorii D),
  • transakcje licencyjne (grupa kategorii E) stanowią niecałe 2% raportowanych transakcji,
  • najczęściej wybieranymi kategoriami transakcji są transakcje związane z finansowaniem – odpowiednio transakcje związane z udzieleniem finansowania (kategoria 1201) w odniesieniu do transakcji sprzedażowych oraz transakcje związane z otrzymaniem finansowania (kategoria 2201) w odniesieniu do transakcji zakupowych. Najczęściej stosowaną metodą weryfikacji cen transferowych w tych transakcjach jest metoda porównywalnej ceny kontrolowanej. Co jednak ciekawe, stosunkowo często w odniesieniu do tych transakcji jako metoda weryfikacji cen transferowych wskazywana jest metoda marży transakcyjnej netto,
  • z grupy kategorii A – transakcje inne niż wymienione w grupach kategorii B-F (przede wszystkim transakcje towarowe i usługowe) zdecydowanie najczęściej wskazywanymi kategoriami transakcji są odpowiednio kategorie 1106 – Sprzedaż innych usług oraz kategoria 2106 – Zakup innych usług. W odniesieniu do obu tych kategorii najpopularniejszą metodą weryfikacji cen transferowych jest metoda marży transakcyjnej netto.

Perspektywa raportowania za 2023 r.

Na horyzoncie nie widać zmian w sposobie raportowania cen transferowych za 2023 r. Do tej pory nie było nowelizacji, czy też jakichkolwiek zapowiedzi zmian przepisów. Po emocjonującym procesie raportowania za rok 2022, jest zatem szansa na stabilizację i przewidywalność w odniesieniu do wypełnienia i złożenia Informacji TPR za 2023 r.

Z uwagi na doświadczenia ze składania Informacji TPR za 2022 r., mimo braku spodziewanych zmian w raportowaniu, rekomendujemy zajęcie się tematem inwentaryzacji obowiązków z obszaru cen transferowych za 2023 r. jak najszybciej! Nadanie odpowiedniego priorytetu temu zadaniu pozwoli w kolejnych krokach sprawnie wypełnić obowiązki dokumentacyjne i złożyć Informację TPR.


Zobacz film: TPR (Informacja o cenach transferowych) za 2022

Zachęcamy do obejrzenia filmu wszystkim podmiotom zobowiązanym do dostarczania omawianej informacji. Dzięki instruktażowemu charakterowi nagrania przygotowanie i złożenie TPR stanie się znacznie łatwiejsze.