Krajowe regulacje stanowią o bezwzględnym braku prawa do odliczenia VAT od usług noclegowych i restauracyjnych. Czasem prowadzi to do patologii, w której hotel korzystający z usług innego hotelu, żeby przenocować swoich gości (ze względu na tzw. overbooking), nie może odzyskać VAT naliczonego na nabytej usłudze.

Przed grudniem 2008 r. w Polsce obowiązywał przepis, który wyłączał powyższe ograniczenie w przypadku podatników świadczących usługi turystyki. Przepis ten zasadniczo eliminował przypadki, w których VAT od usług pomiędzy hotelami i restauracjami był nieodliczalny. W ocenie NSA uchylenie tego przepisu stanowi naruszenie klauzuli stand still.

Dlatego też, branża hotelarska i gastronomiczna powinna mieć możliwość bezpośredniego korzystania z przepisów Dyrektywy VAT i odzyskiwania podatku, który byłby odliczalny, gdyby odpowiednie przepisy nie zostały uchylone w 2008 r. Będzie to oznaczać „delikatne” obniżenie kosztów funkcjonowania dla tych podmiotów. Zresztą abstrahując od niuansów prawnych, nielogiczne jest, aby hotele i restauracje nie mogły odliczać VAT od usług, które ewidentnie są związane z ich działalnością gospodarczą.

Więcej: wyrok NSA z dnia 2 lipca 2015 r., sygn. akt I FSL 763/14

Interesuje Cię ten temat ? Skontaktuj się z autorem artykułu.