Ministerstwo Finansów sprawiło tym razem miłą niespodziankę i wyjątkowo wcześnie, bo niemal 3 miesiące przed ustawowym terminem na wysyłkę informacji TPR przez większość podatników, opublikowało na swoich stronach (link) piątą edycję informatora „TPR Informacja o cenach transferowych - pytania i odpowiedzi” (dalej: Informator TPR).


Zobacz film: Raportowanie TPR – wnioski

Raportowanie cen transferowych to jedno z bardziej skomplikowanych tematów w obszarze obowiązków podatkowych. Raportowanie TPR – wnioski to film opowiadający o najważniejszych zagadnieniach związanych z raportowaniem cen transferowych, które eksperci CRIDO uznali za istotne dla podatników. Zapraszamy na film.


Nowa wersja Informatora TPR dotyczy informacji TPR-C(5) i TPR-P(5) składanych za rok podatkowy rozpoczynający się po 31 grudnia 2022 r. Celem publikacji Informatora TPR jest ułatwienie podatnikom wywiązania się z obowiązku raportowania Informacji TPR oraz zapewnienie spójności prezentowanych danych.

W najnowszym wydaniu Informatora TPR uwzględniono nowe pytania i odpowiedzi, które dotyczą następujących zagadnień:

  • wersji formularza, na której należy złożyć korektę informacji TPR (pytanie 21),
  • zasad składania informacji TPR w odniesieniu do spółek rozwiązanych, przejętych i spółek niebędących osobą prawną (pytania 22 – 24, 26 i 28),
  • zasad ustalania statusu jednostki (mikro / małej / innej) na potrzeby kalkulacji wskaźników finansowych podmiotu (pytanie 41),
  • źródeł danych do kalkulacji wskaźników finansowych w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (pytanie 42),
  • relacji między statusem jednostki określonym na potrzeby kalkulacji wskaźników finansowych podmiotu a statusem przedsiębiorcy określanym na potrzeby oceny możliwości skorzystania ze zwolnienia z dołączenia analizy cen transferowych do dokumentacji (pytanie 43),
  • zależności między polami Wartość transakcji a Wartość transakcji na kraj (pytanie 60),
  • możliwości wyboru transakcji z grup kategorii B oraz D (safe harbour odpowiednio usługowy i finansowy) oraz przesłanek skorzystania z tych uproszczeń (pytanie 61),
  • konieczności każdorazowego zaznaczenia oświadczenia w informacji TPR (pytanie 160).

Najnowsza wersja Informatora TPR dostępna jest pod tym linkiem. Warto pamiętać, że odpowiedzi zawarte w Informatorze TPR mają jedynie charakter informacyjny i nie stanowią ani interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, ani wyjaśnień przepisów prawa podatkowego (objaśnień podatkowych), a jedynie rekomendowany sposób prezentacji danych w informacji TPR. Treść Informatora TPR może być zatem wykorzystana jako uzupełnienie przepisów dotyczących cen transferowych, w tym w szczególności objaśnień co do sposobu sporządzenia Informacji TPR, stanowiących załącznik do rozporządzenia w sprawie informacji o cenach transferowych.

Niezależnie od powyższego, w sekcji portalu podatkowego Ministerstwa Finansów dedykowanej Informacji TPR (link) pojawiły się wyjaśnienia skrótów, jakie występują przy błędach złożenia formularza TPR (link).

Przypominamy, że podmioty o standardowym roku podatkowym mają czas na wysyłkę informacji TPR za 2023 r. do 2 grudnia 2024 r., a na przygotowanie lokalnej dokumentacji cen transferowych (w tym analizy cen transferowych) do 31 października 2024 r. W tym roku nie spodziewamy się przesunięcia terminów na wywiązanie się z obowiązków. Z uwagi na to, że informacja TPR jest sporządzana głównie w oparciu o lokalną dokumentację cen transferowych, to rekomendujemy pilne zajęcie się inwentaryzacją obowiązków w obszarze cen transferowych, przygotowaniem dokumentacji i benchmarków oraz zbieraniem danych niezbędnych do przygotowania informacji TPR za 2023 r.

Więcej informacji na temat raportowania cen transferowych za 2023 r. będziemy chcieli przedstawić podczas webinarium, które planujemy zorganizować na przełomie września / października i na które już teraz zapraszamy. O szczegółach wydarzenia poinformujemy w nadchodzących dniach.