Przepisy dotyczące składania raportów CbC obowiązują u nas już od 1 stycznia 2016 r. Ich aktualny kształt jest ograniczony w porównaniu z wytycznymi OECD zaprezentowanymi w raporcie BEPS 13. Sytuacja ta jednak może ulec zmianie, bowiem zwiększony obowiązek raportowania przewidziany jest w projekcie Ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami.

Aktualny kształt przepisów

Raport CbC nazwany został zgodnie z art. 27 ust. 6 Ustawy o CIT sprawozdaniem o wysokości dochodów i zapłaconego podatku oraz miejscach prowadzenia działalności, jednostek zależnych i zagranicznych zakładów należących do grupy kapitałowej. Podmioty zobowiązane do jego składania to podmioty krajowe, które:

  • spełniają kryteria jednostki dominującej oraz nie spełniają kryteriów jednostki zależnej, w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości,
  • są jednostką konsolidującą sprawozdanie finansowe w rozumieniu przepisów o rachunkowości,
  • posiadają poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład lub jedną lub więcej jednostek zależnych w rozumieniu przepisów o rachunkowości,
  • których skonsolidowane przychody w rozumieniu przepisów o rachunkowości, na terytorium Polski oraz poza jej terytorium, przekroczyły w poprzednim roku podatkowym równowartość 750 000 000 EUR.

Z przepisów wynika więc wprost, że w Polsce sprawozdania składać mają tylko i wyłącznie podmioty krajowe będące jednostkami dominującymi, przy spełnieniu pozostałych warunków. Warto jest zatem podkreślić, że obowiązek nie dotyczy m.in. podmiotów krajowych niebędących jednostkami dominującymi, których spółki matki nieobjęte są obowiązkiem sprawozdawczym w swoich jurysdykcjach podatkowych. Jest to różnica w porównaniu z wytycznymi przedstawionymi przez OECD w raporcie BEPS 13.

Możliwe zmiany

Obecny obowiązek dotyczący składania sprawozdań wynika prawdopodobnie z chęci szybkiej reakcji polskich organów ustawodawczych na wytyczne OECD. Jednakże zakres podmiotów objętych obowiązkiem raportowania może ulec rozszerzeniu, co wynika z propozycji przepisów dotyczących raportowania CbC, jakie zaproponowane zostały w projekcie Ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami.

Zgodnie z propozycją nowy raport CbC przyjąłby nazwę „informacja o grupie podmiotów”. Projekt, tak samo jak aktualnie obowiązujące przepisy Ustawy o CIT, obejmuje obowiązkiem składania informacji o grupie podmiotów jednostki dominujące posiadające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, przy spełnieniu pozostałych warunków.

Jednak projekt zakłada również objęcie obowiązkiem składania informacji o grupie podmiotów jednostki niebędące jednostką dominującą, które posiadają siedzibę lub zarząd na terytorium Polski lub prowadzące działalność przez zagraniczny zakład na terytorium Polski, jeżeli:

  • jednostka dominująca nie jest objęta takim obowiązkiem w swojej jurysdykcji podatkowej lub
  • właściwe organy państwa jednostki dominującej nie są stroną wielostronnego porozumienia dotyczącego wymiany raportów CbC (ang. Multilateral Competent Authority Agreement on the Exchange of Country-by-Country Reports) [1] lub
  • jurysdykcja podatkowa jednostki dominującej zawiesiła automatyczną wymianę informacji o grupach podmiotów lub stale nie wywiązywała się ze swoich obowiązków,

a w ramach grupy podmiotów nie wyznaczono innej jednostki zobowiązanej do składania informacji, niespełniającej wyżej wymienionych kryteriów.

Projekt ustawy o wymianie informacji znacznie rozszerza zakres podmiotów objętych obowiązkiem raportowania, zbliżając w ten sposób przepisy w Polsce do wytycznych zawartych w raporcie BEPS 13.

Ponadto, zgodnie z projektem, wszystkie jednostki wchodzące w skład grupy podmiotów, posiadające siedzibę lub zarząd na terytorium Polski lub prowadzące działalność przez zagraniczny zakład na terytorium Polski zobowiązane będą do złożenia powiadomienia, w którym poinformują, że są jednostką dominującą lub wskażą jednostkę raportującą, wraz z podaniem jurysdykcji, do której zostanie przekazana informacja o grupie podmiotów.

Ze strony Rządowego Centrum Legislacji wynika, że projekt ustawy jest aktualnie na etapie uzgodnień. Niemniej jednak możliwe jest, że ustawa zacznie obowiązywać już od 1 stycznia 2017 r.

Zalecane zatem jest dla podmiotów należących do grup kapitałowych zidentyfikowanie obowiązków, które mogą powstać w wyniku wejścia w życie wspomnianej ustawy.


[1] Aktualnie porozumienie zostało podpisane przez 44 jurysdykcje podatkowe.


Interesuje Cię ten temat? Skontaktuj się z autorem artykułu.

Więcej informacji na temat cen transferowych na cenytransferowe.taxand.pl.