Raportowanie rachunków bankowych w formacie JPK wciąż budzi duże kontrowersje wśród przedsiębiorców. Bazując na informacjach przekazywanych przez MF znaczna część przedsiębiorców zamierza realizować nowy obowiązek we współpracy z bankiem, który prowadzi ich rachunek. Część przedsiębiorców podejmuje się samodzielnego przygotowania do nowego obowiązku.

Zasadniczo struktura JPK_WB, ze względu na swoją niezbyt skomplikowaną scheme, nie powinna sprawiać wielu problemów przy jej przygotowywaniu. Dane stanowiące podstawę do jej generowania powinny stanowić odzwierciedlenie informacji zawartych na raportowanym numerze rachunku bankowego. Prosta budowa nie eliminuje jednak błędów całkowicie. Dlatego też w poniższym artykule postaramy się wyjaśnić najczęściej pojawiające się problemy ze strukturą JPK_WB.

Niewłaściwy numer/ brak numeru rachunku bankowego

Przedsiębiorcy przygotowujący informacje o rachunku bankowym w formacie JPK zapominają często o weryfikacji podstawowej informacji w pliku JPK_WB jakim jest numer rachunku bankowego identyfikujący jakie informacje przekazuje do US przedsiębiorca. Większość programów finansowo-księgowych w procesie przygotowania pliku JP_WB bazuje na wyciągu elektronicznym z rachunku bankowego zawierającym zestawienie sald i operacji na rachunku (plik MT940). W przypadku niektórych systemów finansowo-księgowych numer rachunku nie zostaje prawidłowo rozpoznany w pliku MT940 np. w związku z brakiem zachowania określonego formatu. W konsekwencji zasilając pole „NumerRachunku” informacją o braku numeru rachunku np.

<tns:NumerRachunku>Bank information not found</tns:NumerRachunku>

W polu „NumerRachunku” należy wprowadzić numer IBAN rachunku, którego dotyczy wyciąg. Numer powinien zostać wprowadzony zgodnie z szablonem jaki został opisany w schemacie JPK_WB, tj.:

[A-Z]{2}[0-9]{2}[0-9A-Z]{10,30}, gdzie:

– pierwsze 2 znaki to litery (bez polskich znaków);

– kolejne 2 znaki to cyfry;

– pozostałe znaki to litery lub cyfry;

– cały numer powinien mieć łącznie 14–34 znaki

Prawidłowo wypełnione pole zgodnie z przedstawionym szablonem powinno prezentować się w następujący sposób:

<tns:NumerRachunku>PL 45119027510100000130263511</tns:NumerRachunku>

Lakoniczny opis operacji

Kolejnym elementem struktury JPK_WB, który może generować problemy jest pole „OpisOperacji”. Jak pokazuje praktyka znaczna część przedsiębiorców wprowadzając opis operacji w systemie bankowym stosuje duże uproszczenia oraz skróty – co w konsekwencji skutkuje pojawianie się lakonicznych informacji w pliku JPK_WB. Przykładowo, dokonując płatności za fakturę, przedsiębiorcy często pomijają istotne elementy wypełniając pole OpisOperacji, np.:

<tns:WyciagWiersz typ="G">

<tns:NumerWiersza>2</tns:NumerWiersza>

<tns:DataOperacji>2018-07-27</tns:DataOperacji>

<tns:NazwaPodmiotu>Hefajstos Wyroby Kowalskie Sp. z o.o.</tns:NazwaPodmiotu>

<tns:OpisOperacji>Zapłata za fakturę</tns:OpisOperacji>

<tns:KwotaOperacji>-1234.04</tns:KwotaOperacji>

<tns:SaldoOperacji>152468.50</tns:SaldoOperacji>

</tns:WyciagWiersz>

Jak pokazują doświadczenia, w procesie weryfikacji plików JPK na żądanie organy podatkowe często zwracają się do przedsiębiorców z dodatkowymi pytaniami mający na celu wyjaśnienia ogólnych informacji wskazanych w JPK. Dlatego też z uwagi na skrupulatność organów podatkowych pole „OpisOperacji” warto uzupełniać bardziej szczegółowymi danymi, które pozwolą na uniknięcia konieczności przygotowywania dodatkowych wyjaśnień w trakcie kontroli np.

<tns:WyciagWiersz typ="G">

<tns:NumerWiersza>38</tns:NumerWiersza>

<tns:DataOperacji>2018-07-06</tns:DataOperacji>

<tns:NazwaPodmiotu>Hefajstos Wyroby Kowalskie Sp. z o.o.</tns:NazwaPodmiotu>

<tns:OpisOperacji>Zapłata za fakturę FV 01/07/18</tns:OpisOperacji>

<tns:KwotaOperacji>-1234.04</tns:KwotaOperacji>

<tns:SaldoOperacji>152468.50</tns:SaldoOperacji>

</tns:WyciagWiersz>

Zobacz poprzednie wpisy:

 


[1] Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2002 r. w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz.701).