W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych (Dz. U. z 2021 poz. 72), z dniem 1 lutego 2021 r. uruchomiony został Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych.

Przepisy ustawy nowelizującej przewidują, że podmioty, które złożyły już właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne w podatku akcyzowym (formularz AKC-R) zostaną zarejestrowane w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych z chwilą uzupełnienia zgłoszenia rejestracyjnego o dane dotyczące właściwego dla tego podmiotu organu podatkowego. Uzupełnienie tego zgłoszenia jest możliwe wyłącznie za pośrednictwem PUESC i tylko do 30 czerwca 2021 r.

W przypadku niedokonania zgłoszenia uzupełniającego, podmiot nie zostanie zarejestrowany w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych i straci posiadaną już rejestrację. Brak dochowania tego obowiązku może zatem skutkować utratą posiadanych statusów akcyzowych oraz utratą prawa do korzystania ze zwolnień w podatku akcyzowym i obniżonych stawek akcyzy.

Obowiązek uzupełnienia zgłoszenia dotyczy nie tylko podatników akcyzy, ale także m.in. podmiotów, które:

  • zużywają wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy (np. zużywają gaz do celów opałowych),
  • wykorzystują wyroby akcyzowe objęte zerową stawką akcyzy,
  • mają status podmiotu pośredniczącego (tj. kupują i sprzedają wyroby energetyczne zwolnione z akcyzy),
  • są pośredniczącym podmiotem węglowym lub gazowym.

W związku z tym, w przypadku, gdy Gmina, spółka komunalna czy organ administracji publicznej nabywa np. gaz do celów opałowych z zastosowaniem zwolnienia od podatku akcyzowego, to dla zachowania prawa do korzystania z tego zwolnienia po 30 czerwca 2021 r., podmiot ten ma obowiązek dokonania odpowiedniego zgłoszenia.

W związku z przeniesieniem procesu rejestracji na PUESC, do przeprowadzenia procesu rejestracji konieczne są m.in. rejestracja lub aktualizacja rejestracji konta podmiotu na PUESC, zarejestrowanie osoby fizycznej mającej pełnić funkcję osoby upoważnionej do dokonania zgłoszenia podmiotu oraz zgłoszenie odpowiednich pełnomocnictw do Izby Administracji Skarbowej oraz dokonanie samej rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych.

Crido wspiera klientów w prawidłowym i terminowym przeprowadzeniu całego procesu rejestracji. Nasze usługi obejmują m.in.:

  • weryfikację obecnej rejestracji,
  • przygotowanie dokumentów potrzebnych do rejestracji (lub aktualizacji rejestracji) konta podmiotu na PUESC,
  • pomoc w rejestracji lub aktualizacji konta podmiotu,
  • przygotowanie instrukcji zakładania konta przez osoby fizyczne mające pełnić obowiązki reprezentanta podmiotu,
  • przygotowanie pełnomocnictw do reprezentacji wraz z instrukcją ich prawidłowego złożenia,
  • wsparcie techniczne w dokonaniu prawidłowego zgłoszenia – w tym m.in. w formie interaktywnego spotkania pracowników Crido i reprezentantów podmiotu, w trakcie którego wspomagamy klientów w całym procesie rejestracji na PUESC krok po kroku.