Dotacje na budowę stacji ładowania dla transportu ciężkiego
W ostatnich dniach Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił komunikat dotyczący przewidywanego terminu naboru wniosków w ramach programu wsparcia budowy i/lub rozbudowy ogólnodostępnych stacji ładowania dla transportu ciężkiego. Pierwszy konkurs ma zostać uruchomiony już na przełomie III i IV kw. 2024 r. Jest to wynikiem zaakceptowania przez Europejski Bank Inwestycyjny wniosków o przekazanie Polsce kolejnej transzy środków finansowych w ramach Funduszu Modernizacyjnego.
Co jest zasadniczym celem programu?
Głównym celem programu jest wsparcie przedsiębiorstw w zakresie rozwoju infrastruktury do ładownia dla zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych, zlokalizowanych:
- przy trasach sieci bazowej TEN-T lub w odległości do 3 km jazdy od najbliższego zjazdu z drogi sieci bazowej TEN-T
- na terenie centrów logistycznych / terminali intermodalnych / baz eksploatacyjnych (w tym przypadku w wyniku konsultacji społecznych uwzględniono również lokalizację w odległości do 3 km od tego typu obiektów).
Środki programu wydatkowane będą do 31.12.2029 r., a całkowity budżet wynosi 2 mld zł. Warto dodać, że min. 80% dostępnej alokacji przeznaczona będzie na budowę stacji ładowania zlokalizowanych wzdłuż sieci TEN-T.
W jakiej formie i na jakich warunkach zostanie udzielone wsparcie?
Wsparcie udzielane będzie w formie:
- dotacji do budowy i/lub rozbudowy stacji ładowania, lub
- dotacji z przeznaczeniem na dopłaty do rat kapitałowych ustalanych w umowie leasingu finansowego
Należy zwrócić szczególną uwagę na fakt, iż intensywność dofinansowania wynosi do 100% kosztów kwalifikowanych inwestycji.
Do przykładowych kosztów kwalifikowanych należą:
- koszty nabycia środków trwałych bezpośrednio związanych z budową / rozbudową stacji ładowania lub koszt ich wytworzenia przez beneficjenta, z wyłączeniem kosztów budowy i modernizacji instalacji OZE,
- koszty montażu i robót budowlanych,
- koszty instalacji przyłączeniowej,
- koszty budowy magazynu energii
- część kapitałowa rat leasingowych.
Na co zwrócić uwagę?
Program dedykowany jest stacjom ładowania prądem stałym o mocy nie mniejszej niż 350 kW. W przypadku inwestycji zlokalizowanej na sieci TEN-T stacje ładowania powinny obejmować co najmniej 2 punkty ładowania, a w przypadku pozostałych lokalizacji – min. 1 punkt. Wnioskodawca musi zadeklarować również, iż stacje ładowania będą ogólnodostępne, na niedyskryminujących zasadach.
Instytucja oceniać będzie inwestycje pod kątem kryteriów dostępu oraz kryteriów punktowanych. Ocena punktowa obejmuje aspekty takie jak m.in.:
- efektywność dofinansowania inwestycji - premiowane będą projekty osiągające jak najwyższą wyjściową moc instalacji, przy jak najniższej kwocie dofinansowania
- termin realizacji inwestycji – premiowane będą inwestycje z termin zakończenia realizacji do 31.12.2026 r.
- efektywność rzeczowa inwestycji – premiowana będzie dodatkowa, ponad minimalną, liczba punktów ładowania - najwięcej punktów otrzymają inwestycje z co najmniej 8 (sieć TEN-T) lub 5 punktami ładowania (pozostałe lokalizacje).
Fundusz Modernizacyjny i alternatywne źródła wsparcia
Program finansowany będzie w ramach Funduszu Modernizacyjny (FM). Fundusz Modernizacyjny jest instrumentem wpierającym modernizację systemu energetycznego i poprawę efektywności energetycznej, w kierunku obniżenia jego emisji w krajach Unii Europejskiej. Funkcję Krajowego Operatora Funduszu Modernizacyjnego pełni Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, finansujący ze środków funduszu 19 programów wsparcia.
Przedstawiony powyżej program nie stanowi jedynej możliwości finansowania infrastruktury ładowania pojazdów. W przypadku chęci skonsultowania planowanych przedsięwzięć i możliwości ich finansowania zachęcamy do kontaktu z ekspertami CRIDO.
Zobacz film: Ścieżka SMART 2024
Ścieżka SMART 2024 to możliwość pozyskiwania funduszy na rozwój przedsiębiorstw. W filmie rozmawiamy o tym, co zostało zmienione w tym programie w 2024 r. Zapraszamy!
Posłuchaj