W ostatnich dniach Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił komunikat dotyczący przewidywanego terminu naboru wniosków w ramach programu wsparcia budowy i/lub rozbudowy ogólnodostępnych stacji ładowania dla transportu ciężkiego. Pierwszy konkurs ma zostać uruchomiony już na przełomie III i IV kw. 2024 r. Jest to wynikiem zaakceptowania przez Europejski Bank Inwestycyjny wniosków o przekazanie Polsce kolejnej transzy środków finansowych w ramach Funduszu Modernizacyjnego.

Co jest zasadniczym celem programu?

Głównym celem programu jest wsparcie przedsiębiorstw w zakresie rozwoju infrastruktury do ładownia dla zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych, zlokalizowanych:

  • przy trasach sieci bazowej TEN-T lub w odległości do 3 km jazdy od najbliższego zjazdu z drogi sieci bazowej TEN-T
  • na terenie centrów logistycznych / terminali intermodalnych / baz eksploatacyjnych (w tym przypadku w wyniku konsultacji społecznych uwzględniono również lokalizację w odległości do 3 km od tego typu obiektów).

Środki programu wydatkowane będą do 31.12.2029 r., a całkowity budżet wynosi 2 mld zł.  Warto dodać, że min. 80% dostępnej alokacji przeznaczona będzie na budowę stacji ładowania zlokalizowanych wzdłuż sieci TEN-T.

W jakiej formie i na jakich warunkach zostanie udzielone wsparcie?

Wsparcie udzielane będzie w formie:

  • dotacji do budowy i/lub rozbudowy stacji ładowania, lub
  • dotacji z przeznaczeniem na dopłaty do rat kapitałowych ustalanych w umowie leasingu finansowego

Należy zwrócić szczególną uwagę na fakt, iż intensywność dofinansowania wynosi do 100% kosztów kwalifikowanych inwestycji.

Do przykładowych kosztów kwalifikowanych należą:

  • koszty nabycia środków trwałych bezpośrednio związanych z budową / rozbudową stacji ładowania lub koszt ich wytworzenia przez beneficjenta, z wyłączeniem kosztów budowy i modernizacji instalacji OZE,
  • koszty montażu i robót budowlanych,
  • koszty instalacji przyłączeniowej,
  • koszty budowy magazynu energii
  • część kapitałowa rat leasingowych.

Na co zwrócić uwagę?

Program dedykowany jest stacjom ładowania prądem stałym o mocy nie mniejszej niż 350 kW. W przypadku inwestycji zlokalizowanej na sieci TEN-T stacje ładowania powinny obejmować co najmniej 2 punkty ładowania, a w przypadku pozostałych lokalizacji – min. 1 punkt. Wnioskodawca musi zadeklarować również, iż stacje ładowania będą ogólnodostępne, na niedyskryminujących zasadach.

Instytucja oceniać będzie inwestycje pod kątem kryteriów dostępu oraz  kryteriów punktowanych. Ocena punktowa obejmuje aspekty takie jak m.in.:

  • efektywność dofinansowania inwestycji - premiowane będą projekty osiągające jak najwyższą wyjściową moc instalacji, przy jak najniższej kwocie dofinansowania
  • termin realizacji inwestycji – premiowane będą inwestycje z termin zakończenia realizacji do 31.12.2026 r.
  • efektywność rzeczowa inwestycji – premiowana będzie dodatkowa, ponad minimalną, liczba punktów ładowania - najwięcej punktów otrzymają inwestycje z co najmniej 8 (sieć TEN-T) lub 5 punktami ładowania (pozostałe lokalizacje).

Fundusz Modernizacyjny i alternatywne źródła wsparcia

Program finansowany będzie w ramach Funduszu Modernizacyjny (FM). Fundusz Modernizacyjny jest instrumentem wpierającym modernizację systemu energetycznego i poprawę efektywności energetycznej, w kierunku obniżenia jego emisji w krajach Unii Europejskiej. Funkcję Krajowego Operatora Funduszu Modernizacyjnego pełni Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, finansujący ze środków funduszu 19 programów wsparcia.

Przedstawiony powyżej program nie stanowi jedynej możliwości finansowania infrastruktury ładowania pojazdów. W przypadku chęci skonsultowania planowanych przedsięwzięć i możliwości ich finansowania zachęcamy do kontaktu z ekspertami CRIDO.


Zobacz film: Ścieżka SMART 2024

Ścieżka SMART 2024 to możliwość pozyskiwania funduszy na rozwój przedsiębiorstw. W filmie rozmawiamy o tym, co zostało zmienione w tym programie w 2024 r. Zapraszamy!