W ramach trwających pre-konsultacji, do których jako CRIDO składaliśmy również nasze uwagi, Ministerstwo Finansów zastanawia się nad zmianą formuły prawnej i zakresu obowiązków związanych ze strategiami podatkowymi. Oczywiście na obecnym etapie mówimy raczej o pracach koncepcyjnych i dyskusji z interesariuszami co do zakresu i kształtu tych obowiązków, nie zmienia to jednak faktu, że w ocenie Ministerstwa Finansów dotychczasowe sprawozdania z realizacji strategii podatkowych delikatnie mówiąc nie spotkały się z aprobatą Ministerstwa, a w dużej mierze ich jakość i szczegółowość nie odzwierciedla oczekiwań urzędników. To właśnie dlatego Ministerstwo Finansów rozważa nową koncepcję dla tych obowiązków.

O szczegółach pierwszego raportowania sprawozdań z realizacji strategii podatkowych pisaliśmy w naszym raporcie (Informacje o realizowanych strategiach podatkowych | Raport CRIDO) – niemniej w naszej ocenie w ogólnym ujęciu te spostrzeżenia są trafne. Poddane konsultacji koncepcje Ministerstwa Finansów obejmowały przede wszystkim wprowadzenie obowiązku posiadania spisanej strategii podatkowej przez dużych przedsiębiorców — nie będzie to jednak strategia kurząca się na firmowych półkach — Ministerstwo rozważa bowiem wprowadzenie nie tylko bardziej konkretnego formatu sprawozdań z realizacji tej właśnie przyjętej strategii, ale również poddawanie jej niezależnemu audytowi prowadzonemu przez biegłych rewidentów wspólnie z doradcami podatkowymi. Chodzi bowiem o uzyskanie takiego efektu, że przyjęte w strategii założenia i cele są realizowane w praktyce (albo przynajmniej organizacja dąży do ich osiągnięcia) a wysiłek ten można zmierzyć i poddać weryfikacji.

W mojej ocenie poziom dotychczasowych sprawozdań z realizacji strategii podatkowych wynika w dużej mierze z nie najlepiej opracowanych przepisów podatkowych dotyczących tego obowiązku. Nie zmienia to jednak faktu, że właściwe podejście do stworzenia i realizacji strategii podatkowej wpisuje się nie tylko w najnowsze oczekiwania wobec biznesu związane z transparentnością i szeroko rozumianym good tax governance, ale również w przekaz Ministerstwa Finansów do podatników, iż warto jest świadomie i konsekwentnie budować ramy wewnętrznego nadzoru podatkowego oraz dojrzałą funkcję podatkową w organizacjach. Jeżeli bowiem potraktujemy strategię podatkową jako punkt wyjścia do budowania efektywnej funkcji podatkowej w przedsiębiorstwie, a następnie podporządkujemy jej sposób organizacji, procesy i procedury podatkowe oraz zasoby funkcji podatkowej, to wówczas w sposób świadomy rozwijać będziemy organizację wobec wyzwań i celów podatkowych, które przed nią stoją. Z tego względu zawsze zachęcaliśmy i zachęcamy do tego, aby w sposób zorganizowany i przemyślany tworzyć ramy wewnętrznego nadzoru podatkowego w organizacjach.

Jakie będą efekty pre-konsultacji nie wiadomo. Dalsze rozmowy z Ministerstwem Finansów planowane są na jesień tego roku – zachęcamy do zaangażowania się w tą dyskusję poprzez naszą stronę https://taxgov.pl/.