Tarcza energetyczna - czy lista beneficjentów się rozszerzy?
Ministerstwo Rozwoju i Technologii planuje w najbliższym czasie uruchomić program wsparcia dla przedsiębiorstw energochłonnych rekompensujący wzrost cen energii elektrycznej i gazu ziemnego.
Zgodnie z zapowiedziami, o wsparcie w pierwszej kolejności będą mogły ubiegać się zakłady energochłonne, potrafiące wykazać, że w 2021 r. poniosły koszty zakupu energii elektrycznej i gazu ziemnego, stanowiące nie mniej niż 3% wartości ich produkcji oraz że działają w branżach wskazanych przez Komisję Europejską jako szczególnie odczuwające skutki kryzysu.
W zależności od tego czy takie przedsiębiorstwo wykaże stratę operacyjną spowodowaną w co najmniej 50% wzrostem cen energii (zdefiniowanym wg określonego sposobu wyliczenia) będzie mogło liczyć na dofinansowanie wzrostu cen energii ponad dwukrotność cen z roku 2021 w wysokości:
- 30% kosztów kwalifikowanych i nie więcej niż 2 mln EUR jeżeli nie wykazuje takiej straty
- 70% kosztów kwalifikowanych i nie więcej niż do 25 mln euro w przypadku ponoszenia straty operacyjnej wynikającej głównie z wzrostu cen energii oraz nie więcej niż 80% takiej straty.
Problem w tym, że projekt polskiego programu mocno zawęża katalog potencjalnych beneficjentów w stosunku do tego, na co pozwalają Tymczasowe kryzysowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki po agresji Rosji wobec Ukrainy (czyli podstawy prawnej unijnej, dalej TRK) przyjęte w marcu 2022r.
TRK to Komunikat Komisji i podstawa prawna do tworzenia i notyfikacji programów pomocowych dla państw członkowskich. O czym trzeba wspomnieć TRK przewiduje dużo szerszy katalog beneficjentów i z pierwszego progu wsparcia do 2 mln EUR może skorzystać każdy przedsiębiorca, który odnotował co najmniej podwojenie cen energii w roku 2022 w stosunku do roku 2021. Do progu 25 mln EUR w wysokości 50% kosztów kwalifikowanych (i nie więcej niż 80% ww. straty) pomoc może być przyznana zakładom energochłonnym wykazującym wspomnianą stratę operacyjną, ale bez ograniczeń co do branż. Natomiast dla wybranych branż, które najsilniej odczuły wzrost cen energii pomoc może być przyznana w wysokości 70% i nawet do 50 mln EUR, ale nie więcej niż 80% straty operacyjnej.
Mamy nadzieję, że ponieważ polski program dla przedsiębiorstw jest cały czas w trakcie opracowania i dużo może się zmienić, katalog beneficjentów zostanie poszerzony. Oczywiście branże, które najsilniej odczuły skutki wzrostu cen produktów energetycznych, powinny mieć priorytet, ale nie wyłączność.
Program wymaga zdecydowanego i szybkiego działania. Czasu jest mało, ponieważ pomoc musi być przyznana przedsiębiorstwom do 31 grudnia 2022r. Zanim program zostanie postawiony do dyspozycji wnioskodawców (ogłoszenie naboru), program wymaga jeszcze uzyskania zgody (tzw. notyfikacji) KE.
Kody PKD
Kod NACE | Opis |
14.11 | Produkcja odzieży skórzanej |
24.42 | Produkcja aluminium |
20.13 | Produkcja pozostałych podstawowych chemikaliów nieorganicznych |
24.43 | Produkcja ołowiu, cynku i cyny |
17.11 | Produkcja masy włóknistej |
07.29 | Górnictwo pozostałych rud metali nieżelaznych |
17.12 | Produkcja papieru i tektury |
24.10 | Produkcja surówki żelazostopów, żeliwa i stali oraz wyrobów hutniczych |
20.17 | Produkcja kauczuku syntetycznego w formach podstawowych |
24.51 | Odlewnictwo żeliwa |
20.60 | Produkcja włókien chemicznych |
19.20 | Wytwarzanie i przetwarzanie produktów rafinacji ropy naftowej |
24.44 | Produkcja miedzi |
20.16 | Produkcja tworzyw sztucznych w formach podstawowych |
13.10 | Przygotowanie i przędzenie włókien tekstylnych |
24.45 | Produkcja pozostałych metali nieżelaznych |
23.31 | Produkcja ceramicznych kafli i płytek |
13.95 | Produkcja włóknik i wyrobów wykonanych z włóknin, z wyłączeniem odzieży |
23.14 | Produkcja włókien szklanych |
20.15 | Produkcja nawozów i związków azotowych |
16.21 | Produkcja arkuszy fornirowych i płyt wykonanych na bazie drewna |
23.11 | Produkcja szkła płaskiego |
23.13 | Produkcja szkła gospodarczego |
Podsektory w ramach sektora gazów technicznych (20.11): | |
20.11.11.50 | Wodór |
20.11.12.90 | Nieorganiczne związki tlenowe niemetali |
Podsektory w ramach sektora produkcji pozostałych podstawowych chemikaliów organicznych (20.14): | |
20.14.12.13 | Cykloheksan |
20.14.12.23 | Benzen |
20.14.12.25 | Toluen |
20.14.12.43 | o-Ksylen |
20.14.12.45 | p-Ksylen |
20.14.12.47 | m-Ksylen; mieszaniny izomerów ksylenu |
20.14.12.50 | Styren |
20.14.12.60 | Etylobenzen |
20.14.12.70 | Kumen |
20.14.12.90 | Pozostałe węglowodory cykliczne |
20.14.23.10 | Glikol etylenowy (etanodiol) |
20.14.63.33 | 2,2-Oksydietanol (glikol dietylenowy, digol) |
20.14.63.73 | Oksiran (tlenek etylenu) |
20.14.73.20 | Benzol (benzen); toluol (toluen) i ksylol (ksyleny |
20.14.73.40 | Naftalen i pozostałe mieszaniny węglowodorów aromatycznych, z wyłączeniem benzolu, toluolu i ksylolu |
Podsektor w ramach sektora produkcji wyrobów z pozostałych mineralnych surowców niemetalicznych, gdzie indziej niesklasyfikowanej (23.99): | |
23.99.19.10 | Wełna żużlowa, wełna skalna i podobne wełny mineralne, włącznie z ich mieszaninami, luzem, w arkuszach lub w belach |
Posłuchaj