Ostatnie tygodnie nie przyniosły rewolucji w planach Ministerstwa Finansów związanych ze strategiami podatkowymi. W efekcie już tylko kwartał pozostał największym podatnikom o standardowym roku podatkowym na przemyślenie swojej „strategii podatkowej” i przygotowanie informacji o jej realizacji.

Do 31 grudnia 2021 r. przedsiębiorcy powinni spełnić dwa obowiązki:

  • umieścić na stronie internetowej informację o realizowanej strategii podatkowej oraz
  • poinformować swój własny urząd skarbowy, gdzie ww. informację można znaleźć.

Pamiętajmy – informacja ta będzie publicznie dostępna (na stronie internetowej podatnika), zobaczą ją zarówno organy podatkowe, jak i wszyscy zainteresowani (pracownicy, klienci, konkurencja…).

Powyższe sprawia, że warto do tego nowego obowiązku podejść jak najbardziej rzetelnie i uważnie.

Punktem wyjścia do przygotowania informacji jest bowiem analiza, jakie podejście do zagadnień podatkowych ma faktycznie dany podmiot – jakie ryzyka w tym zakresie identyfikuje, jak nimi zarządza, jak wygląda proces rozliczania i na ile świadomie uczestniczą w nim członkowie zespołów innych niż podatkowo-księgowy, czy chociażby jaką rolę w procesie decyzyjnym odgrywają poszczególne osoby w organizacji.

Chwila refleksji w tym obszarze z pewnością pozwala lepiej przygotować się do nowego obowiązku, ale zazwyczaj również – uporządkować podstawowe zagadnienia podatkowe, które dla danego podmiotu są ważne. Nierzadko ustalone zasady spisuje się i uzupełnia w istniejących już dokumentach. Należy zastanowić się też na tym, które obszary należałoby dodatkowo zabezpieczyć, być może przeorganizować – jeśli dany proces wymaga usprawnień.

Kwartał na tą chwilę refleksji to zdecydowanie optymalny czas na przeprowadzenie potrzebnych działań i uzgodnienie / wdrożenie niezbędnych zmian.

Zwieńczenie prac w postaci przygotowanej informacji to formalnie już niewielki krok, ale w praktyce budzi i pewnie budzić wciąż będzie wiele wątpliwości i zaangażowania zarówno po stronie podatnika jak i doradców. Z jednej strony lakoniczne i nieskonkretyzowane stwierdzenia mogą po stronie organów podatkowych zostać odebrane jako zaproszenie do dalszej analizy. Z drugiej – z pewnością publikując informację o swoim podejściu do „rozliczania podatków”, należy mieć na uwadze tajemnicę przedsiębiorstwa i wszelkie wrażliwe informacje, których właściwe przedstawienie może wpłynąć na postrzeganie podatnika przez czytelników informacji. Wiele firm realizuje w swej działalności dodatkowe cele i dostrzega rolę, jaką podatki przez nie uiszczane odgrywają w otoczeniu – może warto przy okazji o nich wspomnieć?

Tymczasem przygotowując się na kolejny intensywny ostatni kwartał roku kalendarzowego – przy odrobinie zaangażowania – może uda się prace związane ze strategią zrealizować jeszcze przed Wigilią.

WARTO DOCZYTAĆ: