OZE w transporcie – dotacje na projekty B+R w obszarze elektro-mobliności oraz paliw alternatywnych
Wczoraj Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło nabór konkursu tematycznego w ramach Szybkiej Ścieżki „OZE w transporcie”. Nabór potrwa od 30 kwietnia do 10 lipca, a na dofinansowanie projektów przygotowano 200 mln PLN.
Konkurs może być szczególnie interesujący dla firm oferujących technologie ładowania pojazdów elektrycznych oraz produkujących paliwa alternatywne, w tym biopaliwa.
Dla kogo jest przeznaczony konkurs?
Konkurs 4/1.1.1/2020 – Szybka ścieżka „OZE w transporcie” dotyczy projektów badawczo-rozwojowych, a najważniejsze zasady, kwota dofinansowania, katalog kosztów kwalifikowanych, kryteria wyboru projektów czy wzór wniosku są takie same jak w Szybkiej Ścieżce. Startować mogą przedsiębiorstwa, konsorcja przedsiębiorstw oraz konsorcja przedsiębiorstw i jednostek naukowych.
Różnica między standardową Szybką Ścieżką jest jedna: dodatkowy wymóg, by cel projektu mieścił się w zakresie tematycznym konkursu. To oznacza, że konkurencja jest zawężona tylko do firm planujących projektu we wskazanych obszarach.
Z konkursu wyłączone są projekty realizowane na terenie woj. mazowieckiego.
Co to znaczy OZE w transporcie?
Nazwa konkursu może być nieco myląca – bo co do zasady wykorzystanie tradycyjnych odnawialnych źródeł energii (energia wiatru, słońca, wody) jest w transporcie ograniczone. W zakresie tematycznym wskazano trzy główne obszary:
- Paliwa ciekłe. W tym obszarze znalazły się m.in. nowe technologie uzyskiwania biokomponentów do produkcji biopaliw (zarówno komponenty z surowców niespożyczywczych, jak i spożywczych (tutaj wymagana jest zwiększenie efektywności wytwarzania)), technologie produkcji paliw węglowych, wykorzystanie odpadów do produkcji paliw.
- Paliwa gazowe. Tutaj znalazły się m.in. zarówno technologie dotyczące surowców do produkcji i samej produkcji biogazu/biometanu oraz biowodoru, jak i nowe technologie wykorzystania paliw gazowych (w tym CNG oraz LNG) w transporcie.
- Elektro – mobilność. Bardzo modny obecnie temat, w ramach tego obszaru wskazano m.in.: opracowanie systemów magazynowania energii typu V2G oraz w inteligentnych sieciach, rozwój infrastruktury do przewodowego i bezprzewodowego ładowania energii z OZE dla transportu oraz bardzo ogólny i szeroki obszar: opracowanie i wdrażanie rozwiązań zapewniających kierunkowe wykorzystanie energii elektrycznej z OZE w transporcie.
Całość zakresu znajdziecie Państwo tutaj.
Termin i budżet
Konkurs potrwa od 30 kwietnia do 10 lipca. Nie jest podzielony na rundy – a więc realny termin na złożenie wniosku to właśnie 10 lipca. Budżet konkursu to 200 mln PLN.
Jeżeli Twój projekt wpisuje się w zakres tematyczny konkursu – to warto złożyć wniosek właśnie w tym konkursie – konkurencja jest znacznie mniejsza niż w tradycyjnej Szybkiej Ścieżce.
Posłuchaj