Podczas warsztatów prowadzonych przez partnerów CRIDO, w ramach VIII Kongresu CFO SEG, mieliśmy okazję przeprowadzić ankietę wśród ponad 50 ich uczestników, osób na co dzień zajmujących się i odpowiedzialnych za kwestie podatkowe w spółkach giełdowych. Podzielili się oni swoimi opiniami i obawami, dotyczącymi rozliczeń oraz ostatnich zmian w VAT, kontrolami podatkowymi, cenami transferowymi, podatkiem u źródła i raportowaniem schematów podatkowych.

Z ich opinii wynika, że:

  • najistotniejszymi zmianami w VAT dla firm jest wprowadzenie białej listy i obowiązku płacenia faktur na rachunek wskazany w wykazie MF,
  • przedstawiciele firm odpowiedzialni za kwestie finansowe uważają, że przepisy i praktyka są zbyt niestabilne, co utrudnia ich działalność i zwiększa ryzyko błędów,
  • większość firm nie ma problemu w zakresie cashflow w związku z działaniami organów KAS lub kontrolami podatkowymi, choć mimo to obawiają się one nadal kontroli w obszarach cen transferowych oraz CIT,
  • nadal większość firm nawet nie „przymierza się” do wypełnienia formularza TP-R,
  • zmiany w zakresie WHT i MDR mają praktyczne znaczenie dla większości organizacji,
  • zaś nowe przepisy w zakresie WHT zostały już zaadoptowane przez sporą część organizacji, choć niemal 1/3 zamierza martwić się tym dopiero od początku 2020 roku.

A co na temat opinii uczestników ankiety myślą sami eksperci CRIDO?