Opodatkowanie podatkiem od nieruchomości (PON) elektrowni wiatrowych jest przedmiotem ciągłych sporów pomiędzy podatnikami a samorządami. Śledząc jednak prace legislacyjne Sejmu wydaje się, że sytuacja ta w najbliższym czasie może ulec zmianie.

Przypomnieć należy, że z dniem 1 stycznia 2017 r. weszła w życie ustawa o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych, która – choć nie wspomniano o tym w jej uzasadnieniu – zdawała się całkowicie zmieniać zasady opodatkowania PON dla tego typu elektrowni.

Wprowadzone tą ustawa zmiany spowodowały, że w przypadku opodatkowania podatkiem od nieruchomości elektrowni wiatrowych możliwe jest twierdzenie, iż podlegają one w całości opodatkowaniu jako budowle (czyli podatek zazwyczaj wynosi 2% ich wartości), podczas gdy dotychczas opodatkowaniu jako budowle podlegały jedynie ich części budowlane. Wątpliwości w tym zakresie pogłębia dodatkowo niejednolita praktyka organów podatkowych. Równocześnie, analizując dotychczasowe orzecznictwo wojewódzkich sądów administracyjnych należy stwierdzić, że opowiada się ono za nowym, całościowym podejściem do opodatkowania. Póki co jednak nie są to orzeczenia prawomocne, a w podobnych sprawach nie zapadł jeszcze żaden wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Równolegle do powyższej sytuacji trwają prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz innych ustaw (druk 814), która m.in. przywróciłaby opodatkowanie PON elektrowni wiatrowych według zasad sprzed 2017 r. W dniu 9 listopada 2017 r. na posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury odbyło się pierwsze czytanie tego projektu ustawy.

Co istotne, już na tym posiedzeniu wskazano wprost na zasadność powrotu do sposobu opodatkowywania elektrowni wiatrowych sprzed zmian wprowadzonych z początkiem 2017 r. Podkreślone zostało, że zmiana sposobu opodatkowania elektrowni wiatrowych nie były zamierzona. Dyrektor Departamentu Energii Odnawialnej w Ministerstwie Energi Andrzej Kaźmierski wskazał również m.in., że utrzymywanie regulacji skutkujących zwiększeniem opodatkowania jedynie dla elektrowni wiatrowych, może w praktyce zostać uznane przez Komisję Europejską za przyznanie pomocy publicznej innym kategoriom instalacji OZE.

Nie wiadomo na razie jak będzie wyglądał terminarz dalszych prac nad ww. projektem. Zgodnie z zapisami projektu, ustawa miałaby wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

 


Interesuje Cię ten temat? Skontaktuj się z autorem artykułu.