Do konsultacji społecznych trafił zapowiadany przez Ministerstwo Rozwoju od lutego br. projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców, wprowadzającej szereg regulacji istotnych z punktu widzenia prowadzenia działalności gospodarczej. Zgodnie z aktualnymi założeniami, większość przewidzianych w nim przepisów wejdzie w życie 1 stycznia 2017 r.

Wśród planowanych rozwiązań znalazło się m.in.:
- podwyższenie limitu przychodów netto za rok obrotowy, w ramach którego podatnicy PIT nie są zobowiązani do prowadzenia pełnej księgowości z 1.200.000 na 2.000.000 euro (ustawa o rachunkowości);

- podniesienie progu opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z działalności gospodarczej ze 150.000 na 250.000 euro (ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne);

- wprowadzenie zasady, zgodnie z którą nie nalicza się odsetek za zwłokę, jeżeli od dnia wszczęcia postępowania przez organ pierwszej instancji do dnia doręczenia ostatecznego rozstrzygnięcia upłynęło więcej niż 3 miesiące, także w przypadku, gdy w trakcie postępowania wydano decyzję, którą następnie uchylono lub stwierdzono jej nieważność (Ordynacja podatkowa; nowelizacja koresponduje w tym zakresie z treścią uchwały NSA z dnia 26 października 2015 r. sygn. I FPS 2/15);

Szczególne zmiany czekają ponadto ustawę o swobodzie działalności gospodarczej, w ramach której Minister Rozwoju zdecydował m.in. o pośrednim odwołaniu się do konstytucyjnej zasady ochrony zaufania obywatela do państwa. Zgodnie z brzmieniem projektu, przedsiębiorca nie może być obciążony jakimikolwiek daninami publicznymi, sankcjami administracyjnymi, finansowymi lub karnymi w zakresie, w jakim zastosował się do ugruntowanej praktyki organu administracji publicznej, państwowej jednostki organizacyjnej lub organu kontroli. W tym kontekście przyjęto, że ugruntowana praktyka oznacza dominującą w okresie nie krótszym niż 12 miesięcy przed dniem wszczęcia postępowania lub podjęcia czynności kontrolnych, wykładnię prawa dokonywaną przez wymienione organy. Na marginesie należy zauważyć, że - pomijając samą długość okresu niezbędnego do stwierdzenia, czy doszło do powstania „ugruntowanej praktyki” w rozumieniu nowych przepisów - pojawia się pytanie, czy zasady tej nie należy wywodzić z już istniejących norm prawnych i ma ona charakter jedynie uściślający.

W powyższe rozwiązania wpisuje się również szczególnie istotny zapis, umożliwiający powoływanie się na interpretację udzieloną innemu przedsiębiorcy, w przypadku gdy stan faktyczny w niej nakreślony odpowiada stanowi faktycznemu w jakim znajduje się przedsiębiorca. Taka regulacja ma szansę pozytywnie wpłynąć na przewidywalność rozstrzygnięć podejmowanych przez organy podatkowe.

Planowane zmiany obejmują również sposób prowadzenia kontroli działalności gospodarczej, o czym szczegółowo poinformujemy Państwa w najbliższych wpisach.


Interesuje Cię ten temat? Skontaktuj się z autorem artykułu.