Sejm na posiedzeniu w dniach 7-10 lipca przyjął dwie ważne dla podatników nowelizacje Ordynacji podatkowej. Przyjęte ustawy to wynik projektu rządowego i projektu złożonego przez Prezydenta RP.

Najważniejsze zmiany

Ustawa uchwalona w wyniku projektu Prezydenta RP to przede wszystkim klauzula rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika. Treść klauzuli budziła wątpliwości posłów, jednak ostatecznie Sejm przyjął w niezmienionej wersji klauzulę zaproponowaną przez Prezydenta.

Nowy art. 2a Ordynacji podatkowej stanowi, że: „Niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika.”

Pozostaje tylko zapytać, czy organy podatkowe będą w praktyce miały niedające się usunąć wątpliwości.

Natomiast, nowelizacja uchwalona w wyniku rządowego projektu to ponad 170 zmian w samej tylko Ordynacji podatkowej, a ustawa ta zmienia też ok. 20 innych aktów prawnych. Szczególnie istotne zmiany wprowadzone tą nowelizacją dotyczą:

- zasad wydawania interpretacji prawa podatkowego, w tym:

  • rozszerzenie zakresu wydawania interpretacji ogólnych przez Ministra Finansów,
  • wprowadzenie możliwości odmowy wydania interpretacji indywidualnej przez organ, gdy zastosowanie znajdzie interpretacja ogólna (w takim wypadku organ wyda postanowienie o stwierdzeniu, że do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku ma zastosowanie interpretacja ogólna),
  • rozszerzenie katalogu wnioskodawców, możliwość złożenia wspólnego wniosku o wydanie interpretacji przez kilka podmiotów, których dotyczy zagadnienie przedstawione we wniosku,
  • wprowadzenie możliwości skomunikowania się przez wnioskodawcę z organem upoważnionym do wydania interpretacji w celu uzyskania informacji, czy interpretacja indywidualna została wydana w terminie ustawowym i jakie zawiera rozstrzygnięcie;

- stawek odsetek za zwłokę – wprowadzenie trzech stawek odsetek od zaległości podatkowych: podstawowej, obniżonej (50% stawki podstawowej) oraz obostrzonej (200% stawki podstawowej),

- rozszerzenia uprawnień organów podatkowych w zakresie swobodnego wyboru metody szacowania dochodu,

- pełnomocnictw – wprowadzenie instytucji pełnomocnictwa ogólnego (do wszystkich spraw pozostających we właściwości organów podatkowych i organów kontroli skarbowej) oraz utworzenie w formie elektronicznej Centralnego Rejestru Pełnomocnictw,

- wprowadzenia możliwości dokonywania zapłaty podatku kartą płatniczą i możliwości zapłaty podatku przez inne podmioty niż podatnik (np. przez członków rodziny podatnika),

- informatyzacja Rejestru Zastawów Skarbowych,

- ujednoliconej formy elektronicznej ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych w toku procedur podatkowych.

Wymiana informacji

Nowelizacja implementuje też do polskiego porządku przepisy UE w sprawie współpracy administracji w dziedzinie opodatkowania.

Minister Finansów będzie przekazywał w drodze automatycznej wymiany państwu członkowskiemu Unii Europejskiej informacje o dochodach z tytułu zatrudnienia, świadczeń emerytalnych i rentowych oraz wynagrodzenia dyrektorów, którymi dysponuje w odniesieniu do osób zamieszkałych w tym państwie członkowskim.

Przykładowo, jeśli dyrektor finansowy spółki zamieszkały we Francji otrzyma dochód, który zostanie zadeklarowany polskim urzędom podatkowym, Minister Finansów automatycznie podzieli się tą informacją z francuskimi służbami podatkowymi, przy czym przekazywane informacje będą obejmować okresy rozliczeniowe począwszy od dnia 1 stycznia 2014 r.

Co dalej?
Przyjęte ustawy muszą teraz zostać rozpatrzone przez Senat RP. Jeśli ten nie zgłosi żadnych poprawek, ustawa trafi następnie do podpisu Prezydenta RP.

Interesuje Cię ten temat ? Skontaktuj się z autorem artykułu.