Czym jest częściowy zwrot dla podmiotów energochłonnych?

1 stycznia 2016 r., na mocy przepisu art. 31d ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wprowadzono zwolnienie z akcyzy od energii elektrycznej, realizowane poprzez jej częściowy zwrot, o który ubiegać mogą się podmioty energochłonne – tzn. podmioty, u których udział kosztu wykorzystanej energii elektrycznej w wartości produkcji sprzedanej, w danym roku podatkowym, objętym wnioskiem o zwrot, przekroczył 3%.

W ostatnich latach organy podatkowe i sądy administracyjne zawężały interpretację pojęcia „kosztu wykorzystanej energii elektrycznej” wyłącznie do kosztu czystej, czarnej energii - tj. bez opłat za świadectwa pochodzenia, opłaty dystrybucyjnej, mocowej, handlowej i innych kosztów, które każdy odbiorca energii elektrycznej ponosi w związku z jej nabyciem.

To restrykcyjne podejście organów podatkowych i sądów administracyjnych ograniczało wysokość należnego zwrotu (w związku z zaniżeniem współczynnika energochłonności, który ma wpływ na wysokość należnego zwrotu), a niektóre podmioty były wręcz pozbawione możliwości wystąpienia z wnioskiem o zwrot (w związku z nieprzekroczeniem 3% - progu).

(Dalsza część artykułu pod materiałem wideo)


Zobacz film: Raportowanie CBAM

Raportowanie CBAM to nowy obowiązek wynikający z unijnych regulacji środowiskowych. Zapraszamy na film, w którym tłumaczymy, kogo ten obowiązek dotyczy i jak powinien być realizowany przez przedsiębiorców.


Orzeczenie TSUE kwestionuje podejście polskiego fiskusa

13 czerwca 2024 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku w polskiej sprawie C-266/23 orzekł, że „rzeczywisty koszt nabytej energii powinien obejmować dodatkowe należności, które nie mogą stanowić «podatków» w rozumieniu owego przepisu, takie jak związane z tą energią obowiązkowe opłaty dystrybucyjne ponoszone zgodnie z uregulowaniem krajowym przy jej nabyciu”.

W praktyce orzeczenie to wpływa na metodykę liczenia współczynnika energochłonności oraz kwot przysługującego zwrotu. Orzeczenie to, negujące dotychczasowe podejście polskiego fiskusa i sądów administracyjnych, otwiera możliwość wnioskowania o zwrot także za wcześniejsze, w teorii zamknięte (ale nieprzedawnione) okresy podatkowe.

Co możesz zrobić?

Przede wszystkim – zweryfikować, czy masz możliwość wystąpienia o zwrot zarówno za obecny, jak i przeszłe okresy podatkowe.

Co istotne w przypadku badania potencjału uzyskania zwrotu za poprzednie okresy rozliczeniowe -  weryfikacji powinny zostać poddane nie tylko zakończone postępowania podatkowe, ale również te zakończone na etapie sądowo-administracyjnym. Tu również możliwe jest wznowienie postępowań. Ponadto, z uwagi na charakter wyroku oraz jego praktyczny wpływ na sposób liczenia współczynnika energochłonności, rozważyć należy ponowne przeliczenie współczynnika w oparciu o nową metodologię (podyktowaną orzeczeniem C-266/23) także w przypadku podmiotów, które w przeszłości nie występowały o zwrot w ogóle.

Okazać się bowiem może, że, o ile w oparciu o dotychczasowe podejście sądów administracyjnych i organów podatkowych podmiot nie przekraczał wartości 3% pozwalającej na złożenie wniosku o zwrot, to dzisiaj, uwzględniając tezy wyroku TSUE, taki próg przekracza.

29 lipca 2024 r. wyrok w sprawie C-266/23 został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, co oznacza, że swój bieg rozpoczął miesięczny termin na wznowienie postępowań podatkowych w celu odzyskania częściowego zwrotu akcyzy od energii elektrycznej. Termin na wznowienie postępowań podatkowych upływa 29 sierpnia 2024 r.

W przypadku zainteresowania materią przedstawioną powyżej, z uwagi na konieczność podjęcia czynności przygotowawczych i stosunkowo krótki termin na wznowienie postępowań, nie zwlekaj z kontaktem z nami.