W ramach prowadzonego przez nas cyklu wpisów o istotnych wyrokach z zakresu cen transferowych, chcemy przybliżyć zagadnienia poruszone w wyroku jednym z wrześniowych wyroków NSA.[1]

Podatnik będący stroną postępowania, realizował transakcje zakupu opakowań i towarów od zagranicznego podmiotu powiązanego. Organy skarbowe zakwestionowały wysokości straty w podatku dochodowym jaką zrealizował podatnik poprzez kwestionowanie rozliczenia tego podatnika z zagranicznym pomiotem powiązanym. Co więcej, organy skarbowe stwierdziły, iż przygotowana przez podatnika dokumentacja podatkowa (dokumentacja cen transferowych) nie spełnia wymogów wskazanych w ustawie. Błędne sporządzenie dokumentacji cen transferowych, skłoniło organ podatkowy do sporządzenia własnej analizy porównywalności transakcji z zastosowaniem metody porównywalnej ceny niekontrolowanej.

Kwestią sporną w sprawie było ustalenie prawidłowości warunków przyjętych przez organ podatkowy w swojej analizie oraz uznanie czy organ prawidłowo zastosował metodę porównywalnej ceny niekontrolowanej.

Sąd podkreślił w uzasadnieniu, że organ podatkowy ma obowiązek, w ramach prawa do czynnego udziału strony w postępowaniu, umożliwić stronie dostęp do zebranego materiału dowodowego, jednakże nie ma obowiązku przedstawienia podatnikowi wyników przeprowadzonej we własnym zakresie analizy w formie pisemnej przed wydaniem decyzji. Przeprowadzenie, bowiem analizy porównywalności nie stanowi czynności podlegającej obowiązkowi protokołowania, jako czynności mającej znaczenie dla rozstrzygnięcia. Zdaniem sądu: „Rozporządzenie MF nie wskazuje na konieczność sporządzenia analizy w formie określonego dokumentu, doręczanego stronie przed wydaniem decyzji. Strona, znając dowody zebrane przez organ jako podstawę do oceny porównywalności warunków, ma możliwość ( w ramach prawa do czynnego udziału w postępowaniu) wnioskowania o przeprowadzenie innych dowodów, które w jej ocenie dawałyby podstawę do stwierdzenia, że warunki ustalone przez podmioty powiązane nie odbiegały od warunków, jakie ustalono by z podmiotem niezależnym.”

Ostatecznie, w wyniku przeprowadzonej analizy porównywalności, organ podatkowy doszedł do wniosku, że podatnik, mógł uzyskać korzystniejsze warunki transakcji w przypadku zakupu od podmiotu niezależnego. Sąd zgodził się z ustaleniami organów skarbowych nie dając wiary twierdzeniom podatnika.

Przytaczany wyrok pokazuje, iż organy skarbowe coraz wnikliwiej podchodzą do tematu weryfikowania dokumentacji cen transferowych i rynkowości rozliczeń pomiędzy podmiotami powiązanymi. W procesie dokumentowania transakcji z podmiotami powiązanymi należy zwracać szczególną uwagę na to, aby istota transakcji przedstawiona w dokumentacji odzwierciedlała stan faktyczny. Ponadto, warto zadbać o odpowiednio przygotowaną i uzasadnioną rynkową analizę transakcji z podmiotami powiązanymi, tak aby nie być zaskoczonym podczas kontroli własną analizą przeprowadzoną przez organy skarbowe, bowiem wyniki tej analizy możemy poznać za późno – dopiero w momencie wydania decyzji.

Źródło: II FSK925/16,Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego. (orzeczenie prawomocne).

[1] Wyrok NSA z dnia 07.09.2016 r. (sygn. Akt. II FSK925/16) orzeczenie prawomocne.


Interesuje Cię ten temat? Skontaktuj się z autorem artykułu.

Więcej informacji na temat cen transferowych na cenytransferowe.taxand.pl.