Dotychczas ceny transferowe w transakcjach z podmiotami powiązanymi nie były często przedmiotem sporów w sądach administracyjnych, co wynikało głównie z faktu, iż rzadko były one przedmiotem wnikliwych kontroli skarbowych. Jeszcze rzadziej spory dotyczące cen transferowych, które trafiały na wokandę sądu administracyjnego, kończyły się wyrokiem innym niż opartym na literalnej interpretacji przepisów podatkowych czy przepisów o postępowaniach administracyjnych. Powodowało to dużo frustracji u podatników, którzy dostrzegali brak ekonomicznego zrozumienia ich transakcji ze strony władz skarbowych, czego skutkiem mogły być nieracjonalne orzeczenia, sprzeczne z logiką prowadzenia biznesu.

Chcemy jednak Państwu przytoczyć jeden z ostatnich wyroków, który pokazuje, iż podejście do cen transferowych - reprezentowane zarówno przez organy kontrolne, jak i sądy administracyjne - zmienia się. W orzeczeniu WSA z Warszawy z kwietnia tego roku (III SA/Wa 2017/14), organy administracji podatkowej kwestionują rozliczenia polskiej spółki z zagraniczną spółką powiązaną, w tym zasadność ponoszenia opłat licencyjnych oraz moment podpisania umowy dla tych opłat.

Zdaniem organów, polska spółka, będąc producentem i dystrybutorem o ograniczonych ryzykach działającym na zlecenie spółki zagranicznej nie ma podstaw do ponoszenia kosztów opłat licencyjnych, gdyż nie ponosi ryzyk związanych z realizacją zamówień, i licencja ta nie ma wpływu na otrzymywanie przez spółkę zleceń.

Dodatkowo, organy zauważyły, że „umowa będąca podstawą naliczenia kwestionowanych kosztów została zawarta po czterech latach od końca okresu, którego dotyczyła, co potwierdza stanowisko, że takie działania są nierynkowe, nie miałyby miejsca pomiędzy podmiotami niepowiązanymi, a zapłata opłaty licencyjnej stanowiła przeniesienie dochodu”.

W przytoczonym orzeczeniu widać wyraźnie, iż organy administracji podatkowej rozpatrują sprawę podatnika z perspektywy zasadności transakcji w oparciu o analizę funkcjonalną i rozkład ryzyk między podmiotami powiązanymi a także z perspektywy rynkowości transakcji – tj. porównania jej do zachowań niezależnych podmiotów działających na rynku.

W naszej ocenie racjonalność ekonomiczna i biznesowa transakcji, w szczególności z perspektywy podmiotów niepowiązanych, będzie coraz bardziej szczegółowo weryfikowana przez kontrole skarbowe. Z jednej strony wynika to z faktu, iż organy skarbowe nieustannie poszerzają swoją wiedzę w zakresie cen transferowych, do czego przyczyniają się m. in. szkolenia i inne prace realizowane przez Zespół Zadaniowy do spraw Kontroli Podmiotów Powiązanych, o którym pisaliśmy we wpisie: Kontrole cen transferowych – czemu jest ich ostatnio tak dużo? Z drugiej strony, uchwalona w piątek 11 września przez Sejm nowelizacja przepisów, która wejdzie w życie w 2017 roku, wymagać będzie od podatników bardziej wnikliwego dokumentowania transakcji z podmiotami powiązanymi, w tym przygotowania argumentacji za ich zasadnością oraz rynkowością.

W świetle powyższych, już dzisiaj zachęcamy do weryfikacji transakcji zawieranych z podmiotami powiązanymi i odpowiedniego przygotowania się do możliwych kontroli skarbowych.

Interesuje Cię ten temat? Skontaktuj się z autorem artykułu.