Sprzedaż towarów czy usług na rzecz pracowników, jeśli dokonywana jest z rabatem, może nieść ze sobą negatywne skutki w VAT. Różnica pomiędzy ceną nominalną  a ceną zrabatowaną może stanowić obrót, od którego należy odprowadzić podatek. Wynika to z faktu, że transakcja pomiędzy pracodawcą a pracownikiem stanowi sprzedaż pomiędzy podmiotami powiązanymi, przy czym nabywca nie ma prawa do odliczania podatku. Stąd też, oferowanie pracownikowi towarów czy usług poniżej rynku może stanowić sposób na częściowe uniknięcie opodatkowania.

Innymi słowy, decydując się na sprzedaż własnych towarów czy usług na rzecz pracowników, trzeba zastanowić się, czy oferowana cena odpowiada warunkom rynkowym, tj. czy podobna cena jest oferowana klientom niepowiązanym. Jeśli nie, to fiskus może zażądać VAT od różnicy.

Temat jest znany polskiemu Ministerstwu Finansów oraz organom skarbowym, stąd może być przedmiotem weryfikacji. Warto zastanowić się więc, czy istnieją racjonalne i biznesowe argumenty, aby pracownicy mogli nabywać określone towary i usługi po cenach niższych od nominalnych (warto też pamiętać o potencjalnym ryzyku w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych).

Więcej – interpretacja Ministra Finansów z dnia 18 września 2014 r., sygn. PT8/033/86/539/PSG/14/RD84700