W nawiązaniu do wyników naszych analiz za lata 2011-2014, sprawdziliśmy, co zmieniło się w 2015 roku w zakresie prezentacji potransakcyjnego goodwill i identyfikacji aktywów niematerialnych w sprawozdaniach finansowych.

W ubiegłym roku publikowaliśmy wyniki analizy informacji na temat transakcji kapitałowych dokonanych przez te spółki z GPW, które opublikowały w sprawozdaniach finansowych rozliczenie ceny nabycia. W tym roku sprawdziliśmy aktualne dane publikowane w sprawozdaniach finansowych spółek z GPW za rok 2015. Analizie poddaliśmy istotne transakcje kapitałowe, dla których opublikowano w sprawozdaniach finansowych odpowiednio szczegółowe rozliczenie ceny nabycia i informacje na temat identyfikacji wartości niematerialnych i prawnych.

WNiP2 

Wnioski z analizy

Podobnie, jak w przypadku ubiegłorocznej analizy, wartość firmy (ang. „goodwill”) stanowiła około jednej trzeciej zapłaconej ceny nabycia.

W porównaniu do ubiegłorocznej publikacji, zmianie uległ udział zidentyfikowanych wartości niematerialnych i prawnych w całkowitej cenie nabycia – za lata 2011-2014 udział WNiP kształtował się na poziomie około 26%, w roku 2015 wzrósł o około 4 punkty procentowe.

Główne wartości niematerialne i prawne identyfikowane w procesie rozliczenia ceny nabycia to tradycyjnie znaki towarowe oraz relacje z klientami lub bazy klientów. Częściej niż w przypadku analizy za lata 2011-2014 identyfikowane były inne aktywa niematerialne, jak na przykład licencje, know-how i podobne.

Wyniki w zakresie analizowanej relacji goodwill do zapłaconej ceny nabycia są wciąż poniżej poziomu, które można obserwować w zbliżonych analizach rynków zagranicznych.

Skutki akwizycji dla sprawozdań

Spółki raportujące według Międzynarodowych Standardów Rachunkowości są objęte wymogami w zakresie prezentacji wpływu transakcji – w tym m. in. akwizycji – na skonsolidowane sprawozdanie finansowe.

Nabywca powinien w szczególności ustalić wartość goodwill, czyli nadwyżki ceny nabycia ponad wartość „księgową” nabytych aktywów. Ponadto należy wycenić aktywa niematerialne, które dotychczas nie mogły być prezentowane w bilansie przejętej spółki. Są to najczęściej aktywa związane z bazami klientów, związane z umowami oraz aktywa marketingowe, takie jak znaki towarowe.


Interesuje Cię ten temat? Skontaktuj się z autorem artykułu.