Urzędy skarbowe będą częściej kontaktować się z podatnikami drogą telefoniczną, zarówno w celu wyjaśnienia wątpliwości w sprawie jak i wezwania podatnika do dokonania określonych czynności – tak wynika z opublikowanych 5 lutego 2015 r. na stronach Ministerstwa Finansów „Standardów dotyczących wyjaśnień i wezwań.

W ramach prac nad system obsługi i wsparcia podatnika Ministerstwo Finansów przygotowało jednolite standardy dla wszystkich urzędów skarbowych dotyczące wykorzystywania kontaktu telefonicznego z podatnikami. Jak bowiem wskazano, obecnie urzędy skarbowe nie posiadają kompleksowych procedur regulujących zakres spraw i ewidencjonowania kontaktów telefonicznych z podatnikami. W konsekwencji, urzędy stosunkowo rzadko korzystają z możliwości przewidzianej w art. 160 § 1 Ordynacji podatkowej, tj. kierowania wezwań do podatników drogą telefoniczną w przypadku, gdy jest to uzasadnione ważnym interesem adresata lub gdy stan sprawy tego wymaga.

W ramach „Standardów dotyczących wyjaśnień i wezwań” przewidziano przykładowy katalog spraw dla poszczególnych komórek urzędów, w stosunku do których w pierwszej kolejności należy stosować wyjaśnienia lub wezwania telefoniczne.

Przykładowo, w przypadku, gdy w ramach kontaktu nie jest wymagana określona reakcja podatnika, urzędnik skontaktuje się z nim telefonicznie, a następnie sporządzi adnotację służbową z tak przeprowadzonej rozmowy. Jeżeli natomiast podatnik zostanie zobowiązany do określonego zachowania, konieczne będzie sporządzenie notatki służbowej z dokonanej czynności, dokumentującej ustalenia poczynione z podatnikiem oraz wskazującej termin na dokonanie odpowiedniej czynności (np. złożenie deklaracji). Jeżeli podatnik nie zastosuje się do wyznaczonego terminu, wtedy otrzyma wezwanie na piśmie.

Nowo zaproponowane standardy wpisują się w dążenie Ministerstwa Finansów do zbudowania przyjaznej podatnikom administracji podatkowej, którego fundamentem ma być procedowana obecnie przez Rządowe Centrum Legislacji ustawa o Administracji Podatkowej.

Źródło:www.mf.gov.pl