Wobec zapowiedzi Ministerstwa Finansów odnoszących się do nowej matrycy stawek VAT, dyskusja w tym zakresie koncentrowała się głównie na planowym zastosowaniu Nomenklatury Scalonej (CN) dla potrzeb określenia towarów korzystających z obniżonych stawek VAT. Nie można jednak tracić z pola widzenia kwestii, że w zakresie usług MF zakłada zastąpienia PKWiU 2008 przez PKWiU 2015. Czy ta zmiana może być istotna?

Przypomnijmy: 21 sierpnia w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawiła się oficjalna informacja o projekcie ustawy wprowadzającym nową matrycę stawek VAT. Jak wynika z zapowiedzi MF, wprowadzona ma zostać instytucja wiążącej informacji stawkowej, a towary korzystające z obniżonych stawek mają zostać zdefiniowane za pomocą Nomenklatury Scalonej (CN). Szczegóły propozycji MF przedstawiła na naszym blogu Katarzyna Dąbkowska-Rybka; własne rozważania w zakresie procedury określania stawek oraz roli CN przedstawiłem w osobnym wpisie.

W świetle tak rewolucyjnych propozycji, łatwo potraktować zamiar zastąpienia PKWiU 2008 przez PKWiU 2015 – w zakresie definicji usług – jako zmianę jedynie o charakterze aktualizacyjnym, porządkowym. Czy tak rzeczywiście będzie?

Pozornie proste

Na pierwszy rzut oka, kwestia przejścia z PKWiU 2008 na PKWiU 2015 wydaje się bardzo klarowna – przecież opracowane przez GUS klucze powiązań wskazują jakie grupowanie PKWiU 2008 koresponduje ze swoim odpowiednikiem w PKWiU 2015.

Należy jednak zauważyć, że zarówno w Zasadach Metodycznych PKWiU 2015, jak i w zarządzeniu Prezesa GUS wprowadzającym klucze powiązań wskazano wprost, iż powiązania zawarte w kluczach nie stanowią pełnej odpowiedniości grupowań PKWiU, lecz oznaczają, że produkty zaliczane do danego grupowania PKWiU 2008 (2015) mogą być zaliczane do grupowań PKWiU 2015 (2008).

Warto również odnotować, że kolejne zarządzenie Prezesa GUS zmodyfikowało klucze powiązań wprowadzone pierwotnym zarządzeniem.

W powyższym kontekście, zasadne staje się pytanie o walor normatywny aktów publikowanych na stronach GUS (w skrajnym wypadku można się nawet zastanawiać, czy w praktyce Prezes GUS publikując kolejne zarządzenia będzie mógł modyfikować katalog usług korzystających z preferencyjnych stawek VAT).

Nie tylko stawki

Powyższe uwagi będzie można zapewne odnieść do innych uregulowań odnoszących się do PKWiU – w szczególności instytucji odwrotnego obciążenia, którym objęto istotną część branży budowlanej właśnie poprzez referencję do PKWiU.

Czego szukać w projekcie wprowadzającym nową ustawę?

Bez wątpienia, najwięcej uwagi zajmie podatnikom analiza samego katalogu towarów i usług mogących korzystać z obniżonych stawek VAT. Jednak przy dekodowaniu zakresu pozycji obejmujących usługi – warto mieć na względzie specyfikę PKWiU 2015.

Wydaje się, że podatnicy powinni również zwrócić uwagę na proceduralny aspekt planowanych zmian, a w szczególności kwestię wpływu aktywności krajowych i unijnych organów statystyki publicznej na zakres poszczególnych grupowań PKWiU 2015 dla celów VAT.

Jakkolwiek nowa matryca stawek nie jest jeszcze opublikowana, zasadne wydaje się jak najszybsze rozpoczęcie prac przygotowujących biznes do jej właściwego stosowania. W przypadku zainteresowania tematem, prosimy o kontakt.