Wiosną tego roku pisaliśmy o decyzji Komisji Europejskiej odnośnie nielegalnej pomocy podatkowej jaką Starbucks otrzymywał w Holandii. Tym razem przytoczymy sprawę Fiat Finance and Trade – spółki finansującej z Grupy Fiat, która otrzymywała niedozwolone zdaniem Komisji wsparcie podatkowe od władz Luksemburga.

Punktem wyjścia do takiego stwierdzenia była interpretacja podatkowa jaką Fiat Finance and Trade otrzymała od luksemburskiego uprawnionego organu podatkowego. Interpretacje podatkowe są oczywiście całkowicie dozwolonym narzędziem dającym podatnikom zapewnienie co do możliwości stosowania specjalnych przepisów podatkowych. Interpretacja wydana przez władze luksemburskie spółce z grupy Fiat pozwalała na ustrukturyzowanie jej dochodów podatkowych m.in. poprzez ukształtowanie cen transferowych w taki sposób, który zdaniem Komisji nie odzwierciedla rzeczywistości gospodarczej.

Komisja Europejska uznała, że Fiat Finance and Trade obniżyła swoje obciążenia podatkowe o 20-30 milionów EUR począwszy od 2012 r., kiedy to otrzymała korzystną dla siebie interpretację.

Komisja porównała działania Fiat Finance and Trade jako spółki finansującej inne podmioty z Grupy Fiat do działań banku i w związku z tym dochód podatkowy tej spółki powinien być kalkulowany w podobny sposób – jako zwrot na kapitale zaangażowanym w finansowanie innych spółek z Grupy. Tymczasem dzięki przyznanej interpretacji Fiat Finance and Trade stosowała złożony (i sztuczny) mechanizm kalkulacji dochodu nie odzwierciedlający warunków rynkowych. Dzięki zastosowaniu tego mechanizmu, kapitał stanowiący podstawę kalkulacji dochodu był zaniżony, a wynagrodzenie spółki bazujące na tym zaniżonym kapitale nie odzwierciedlało stawek rynkowych.

Obok pewności co do wydawanych interpretacji podatkowych, które mają podatnikom dawać pewien komfort w stosowaniu rozwiązań podatkowych dopuszczalnych literą prawa (choć może niekoniecznie patrząc na powyższy przykład), decyzja Komisji Europejskiej w sprawie Fiat porusza jeszcze inną kwestię – struktury finansowania dłużnego w grupach kapitałowych, w tym wysokości kosztu takiego finansowania. OECD w ramach BEPS cały czas kontynuuje prace związane z możliwością odliczania kosztów odsetkowych i innych płatności finansowych w grupach kapitałowych. Temat ten poruszymy w kolejnych wpisach.

Źródło.


Interesuje Cię ten temat? Skontaktuj się z autorem artykułu.