Senat przedstawił projekt zmian w zakresie dotychczasowych zasad zwrotu warszawskich nieruchomości właścicielom wywłaszczonym tzw. dekretem Bieruta. Lista nieruchomości zagrożonych reprywatyzacją w związku z powyższym dekretem liczy obecnie blisko 2 tysiące pozycji1.

Jakie główne zmiany przewiduje projekt?

Przede wszystkim znaczne rozszerzenie zakresu przesłanek umożliwiających odmowę dokonania zwrotu nieruchomości. Dekret Bieruta wskazywał na przesłankę braku możliwości pogodzenia z  miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, podczas gdy projekt odwołuje się m.in. do ogółu celów publicznych przewidzianych w art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami, wyłączając tym samym możliwość zwrotu nieruchomości w  sytuacji gdy pozostawałoby to sprzeczne z  interesem publicznym. Takie rozszerzenie katalogu może skutkować wyłączeniem możliwość zwrotu większości nieruchomości objętych (obecnie lub w  przyszłości) roszczeniami restytucyjnymi.

Ponadto w celu zahamowania intensywnego obrotu prawami i  roszczeniami określonymi w dekrecie w  projekcie przewidziano przyznanie Skarbowi Państwa oraz miastu stołecznemu Warszawa prawa pierwokupu w przypadku sprzedaży praw i roszczeń z niego wynikających.

Nowelizacja nadaje również organom uprawnienie do umorzenia postepowania o przyznanie prawa do gruntu, gdy nie uda się ustalić stron postępowania lub gdy wnioskodawcy wezwani do udziału w  postepowaniu w terminie sześciu miesięcy od dnia ogłoszenia nie zgłoszą swoich praw lub nie udowodnią ich w terminie kolejnych trzech miesięcy. W praktyce sprostanie proponowanym terminom może okazać się niezwykle trudne, mając na uwadze chociażby czas trwania postępowań spadkowych.

Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu został skierowany do dalszych prac w komisji. Sejm podczas drugiego czytania na posiedzeniu plenarnym zadecyduje o ponownym skierowaniu projektu do komisji lub niezwłocznym przystąpieniu do trzeciego czytania i uchwaleniu ustawy.

1http://bip.warszawa.pl/Menu_podmiotowe/biura_urzedu/GK/Wydzialy/GK_DW/default.htm