Ministerstwo Rozwoju i Technologii planuje w najbliższym czasie uruchomić program wsparcia dla przedsiębiorstw energochłonnych rekompensujący wzrost cen energii elektrycznej i gazu ziemnego.

Zgodnie z zapowiedziami, o wsparcie w pierwszej kolejności będą mogły ubiegać się zakłady energochłonne, potrafiące wykazać, że w 2021 r. poniosły koszty zakupu energii elektrycznej i gazu ziemnego, stanowiące nie mniej niż 3% wartości ich produkcji oraz że działają w branżach wskazanych przez Komisję Europejską jako szczególnie odczuwające skutki kryzysu.

W zależności od tego czy takie przedsiębiorstwo wykaże stratę operacyjną spowodowaną w co najmniej 50% wzrostem cen energii (zdefiniowanym wg określonego sposobu wyliczenia) będzie mogło liczyć na dofinansowanie wzrostu cen energii ponad dwukrotność cen z roku 2021 w wysokości:

  • 30% kosztów kwalifikowanych i nie więcej niż 2 mln EUR jeżeli nie wykazuje takiej straty
  • 70% kosztów kwalifikowanych i nie więcej niż do 25 mln euro w przypadku ponoszenia straty operacyjnej wynikającej głównie z wzrostu cen energii oraz nie więcej niż 80% takiej straty.

Problem w tym, że projekt polskiego programu mocno zawęża katalog potencjalnych beneficjentów w stosunku do tego, na co pozwalają Tymczasowe kryzysowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki po agresji Rosji wobec Ukrainy (czyli podstawy prawnej unijnej, dalej TRK) przyjęte w marcu 2022r.

TRK to Komunikat Komisji i podstawa prawna do tworzenia i notyfikacji programów pomocowych dla państw członkowskich. O czym trzeba wspomnieć TRK przewiduje dużo szerszy katalog beneficjentów i z pierwszego progu wsparcia do 2 mln EUR może skorzystać każdy przedsiębiorca, który odnotował co najmniej podwojenie cen energii w roku 2022 w stosunku do roku 2021. Do progu 25 mln EUR w wysokości 50% kosztów kwalifikowanych (i nie więcej niż 80% ww. straty) pomoc może być przyznana zakładom energochłonnym wykazującym wspomnianą stratę operacyjną, ale bez ograniczeń co do branż. Natomiast dla wybranych branż, które najsilniej odczuły wzrost cen energii  pomoc może być przyznana w wysokości 70% i nawet do 50 mln EUR, ale nie więcej niż 80% straty operacyjnej.

Mamy nadzieję, że ponieważ polski program dla przedsiębiorstw jest cały czas w trakcie opracowania i dużo może się zmienić, katalog beneficjentów zostanie poszerzony. Oczywiście branże, które najsilniej odczuły skutki wzrostu cen produktów energetycznych, powinny mieć priorytet, ale nie wyłączność.

Program wymaga zdecydowanego i szybkiego działania. Czasu jest mało, ponieważ pomoc musi być przyznana przedsiębiorstwom do 31 grudnia 2022r. Zanim program zostanie postawiony do dyspozycji wnioskodawców (ogłoszenie naboru), program wymaga jeszcze uzyskania zgody (tzw. notyfikacji) KE.

Kody PKD

Kod NACE Opis
14.11 Produkcja odzieży skórzanej
24.42 Produkcja aluminium
20.13 Produkcja pozostałych podstawowych chemikaliów nieorganicznych
24.43 Produkcja ołowiu, cynku i cyny
17.11 Produkcja masy włóknistej
07.29 Górnictwo pozostałych rud metali nieżelaznych
17.12 Produkcja papieru i tektury
24.10 Produkcja surówki żelazostopów, żeliwa i stali oraz wyrobów hutniczych
20.17 Produkcja kauczuku syntetycznego w formach podstawowych
24.51 Odlewnictwo żeliwa
20.60 Produkcja włókien chemicznych
19.20 Wytwarzanie i przetwarzanie produktów rafinacji ropy naftowej
24.44 Produkcja miedzi
20.16 Produkcja tworzyw sztucznych w formach podstawowych
13.10 Przygotowanie i przędzenie włókien tekstylnych
24.45 Produkcja pozostałych metali nieżelaznych
23.31 Produkcja ceramicznych kafli i płytek
13.95 Produkcja włóknik i wyrobów wykonanych z włóknin, z wyłączeniem odzieży
23.14 Produkcja włókien szklanych
20.15 Produkcja nawozów i związków azotowych
16.21 Produkcja arkuszy fornirowych i płyt wykonanych na bazie drewna
23.11 Produkcja szkła płaskiego
23.13 Produkcja szkła gospodarczego
Podsektory w ramach sektora gazów technicznych (20.11):
20.11.11.50 Wodór
20.11.12.90 Nieorganiczne związki tlenowe niemetali
Podsektory w ramach sektora produkcji pozostałych podstawowych chemikaliów organicznych (20.14):
20.14.12.13 Cykloheksan
20.14.12.23 Benzen
20.14.12.25 Toluen
20.14.12.43 o-Ksylen
20.14.12.45 p-Ksylen
20.14.12.47 m-Ksylen; mieszaniny izomerów ksylenu
20.14.12.50 Styren
20.14.12.60 Etylobenzen
20.14.12.70 Kumen
20.14.12.90 Pozostałe węglowodory cykliczne
20.14.23.10 Glikol etylenowy (etanodiol)
20.14.63.33 2,2-Oksydietanol (glikol dietylenowy, digol)
20.14.63.73 Oksiran (tlenek etylenu)
20.14.73.20 Benzol (benzen); toluol (toluen) i ksylol (ksyleny
20.14.73.40 Naftalen i pozostałe mieszaniny węglowodorów aromatycznych, z wyłączeniem benzolu, toluolu i ksylolu
Podsektor w ramach sektora produkcji wyrobów z pozostałych mineralnych surowców niemetalicznych, gdzie indziej niesklasyfikowanej (23.99):
23.99.19.10 Wełna żużlowa, wełna skalna i podobne wełny mineralne, włącznie z ich mieszaninami, luzem, w arkuszach lub w belach