Ścieżka SMART – konkurs konsorcjalny
W dn. 21.11.2023 r. ogłoszony został kolejny konkurs w ramach Ścieżki SMART. Tym razem szansę na otrzymanie dofinansowania otrzymają projekty realizowane w konsorcjum.
Nabór wniosków trwać będzie od 15.12.2023 r. do 08.02.2024 r.
Alokacja wynosi 1,335 mld PLN, przy czym:
- 667,5 mln PLN – na projekty realizowane przez konsorcja z udziałem dużego przedsiębiorcy:
- 667,5 mln PLN – na projekty realizowane przez konsorcja bez udziału dużego przedsiębiorcy:
W odróżnieniu od konkursów Ścieżki SMART dedykowanych samodzielnym wnioskodawcom, tym razem nabór prowadzony będzie wyłącznie przez jedną instytucję – Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR).
Podstawowe zasady i zakres projektu
Dofinansowanie w konkursie udzielane będzie na kompleksowe projekty, składające się z wybranych modułów:
Moduły obligatoryjne:
- B+R – dla konsorcjum, w skład którego wchodzi duże przedsiębiorstwo
- B+R lub wdrożenie innowacji – dla konsorcjum, w skład którego nie wchodzi duże przedsiębiorstwo
Pozostałe moduły mają charakter fakultatywny.
Warto również zwrócić uwagę na minimalną wartość kosztów kwalifikowanych:
- 1 mln PLN – w przypadku modułu B+R realizowane przez konsorcjum, w skład którego nie wchodzi duże przedsiębiorstwo
- 2 mln PLN – w przypadku modułu B+R realizowane przez konsorcjum, w skład którego wchodzi duże przedsiębiorstwo.
Skład konsorcjum
Istotnym elementem przygotowania się do tego konkursu jest ustalenie odpowiedniego składu konsorcjum. W ramach naboru o wsparcie ubiegać się mogą konsorcja złożone z:
- wyłącznie dużych przedsiębiorstw lub
- dużych przedsiębiorstw i MŚP lub
- dużych przedsiębiorstw i organizacji badawczych lub organizacji pozarządowych lub
- MŚP i organizacji badawczych lub organizacji pozarządowych lub
- dużych przedsiębiorstw i MŚP oraz organizacji badawczych lub organizacji pozarządowych.
W każdym module może wziąć udział maksymalnie 3 konsorcjantów.
Liderem konsorcjum może być wyłącznie przedsiębiorstwo. Dodatkowo, organizacja badawcza może wziąć udział wyłącznie w realizacji modułu B+R.
Warto dodać, że konsorcja składające się wyłącznie z przedsiębiorstw MŚP będą miały oddzielny, dedykowany konkurs – w aktualnej wersji harmonogramu naboru wniosków programu FENG jest on zaplanowany na kwiecień – maj 2024 r. (z budżetem 222 mln PLN).
Niezwykle istotna jest kwestia umowy konsorcjum. Obligatoryjnie dokument ten musi zostać podpisany przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Wytyczne – obowiązkowe elementy umowy – określone są w Załączniku nr 9 do Regulaminu konkursu. Warto pamiętać, że przygotowanie i podpisanie umowy konsorcjum jest procesem czasochłonnym. Jest to więc jeden z istotnych elementów, od których należy zacząć przygotowanie projektu.
Poziom dofinansowania
Lider konsorcjum (przedsiębiorstwo) ma możliwość ubiegania się o wsparcie w ramach pomocy publicznej oraz pomocy de minimis. Rodzaj pomocy i jej intensywność różni się między modułami.
Jeśli chodzi o moduł B+R, dla lidera konsorcjum zastosowanie ma pomoc horyzontalna na projekty badawczo-rozwojowe, której intensywność wsparcia przedstawiono w poniższej tabeli:
Status przedsiębiorstwa | Badania przemysłowe | Badania przemysłowe – po uwzględnieniu premii | Prace rozwojowe | Prace rozwojowe – po uwzględnieniu premii |
Mikro | 70% | 80% | 45% | 60% |
Małe | 70% | 80% | 45% | 60% |
Średnie | 60% | 75% | 35% | 50% |
Duże | 50% | 65% | 25% | 40% |
Organizacja badawcza jako członek konsorcjum realizuje projekt w ramach swojej działalności niegospodarczej. Poziom dofinansowania wynosi do 100% kosztów kwalifikowanych.
Natomiast w module Wdrożenie innowacji dominuje regionalna pomoc inwestycyjna, udzielana na zgodnie z mapą pomocy regionalnej (do 70% kosztów kwalifikowanych, w zależności od statusu przedsiębiorstwa oraz lokalizacji inwestycji).
Dokumentacja konkursowa wskazuje jednak na istotne ograniczenia w formie i intensywności dofinansowania członków konsorcjum poza liderem. Co istotne, podmioty te mogą ubiegać się o wsparcie jedynie w formie pomocy de minimis. Warto przypomnieć, iż obecnie obowiązujący limit pomocy de minimis wynosi jedynie 200 000 EUR dla jednego przedsiębiorcy (zgodnie z definicją art. 2 ust. 2 rozporządzenia 1407/2013 – tj. z uwzględnieniem podmiotów powiązanych), a w przypadku przedsiębiorcy prowadzącego działalność w sektorze transportu drogowego towarów ‒ 100 000 euro dla jednego przedsiębiorcy. Limit badany jest w danym roku podatkowym oraz w ciągu 2 poprzedzających lat podatkowych. Powyższe zapisy konkursu stanowią więc istotne ograniczenie możliwości otrzymania wsparcia dla członków konsorcjum, a szczególnie dla przedsiębiorców niebędących liderem konsorcjum.
W przypadku chęci współpracy w przygotowaniu projektu konsorcjalnego i ubiegania się o wsparcie w konkursie zapraszamy do kontaktu z Ekspertami CRIDO.
Jednocześnie zapraszamy na webinarium: Projekty konsorcjalne. O możliwościach współfinansowania ze środków publicznych oraz kluczowych wyzwaniach w tworzeniu konsorcjów przez biznes i naukę (5 grudnia 2023, godz. 10:00). Webinarium jest współorganizowane z Instytutem Chemii Przemysłowej.
Zobacz film: Projekty badawczo-rozwojowe (UE) – zakres i koszty kwalifikowane
Film polecamy wszystkim, którzy rozważają ubieganie się o dofinansowanie ze środków unijnych na projekty badawczo-rozwojowe. Zapraszamy.
Posłuchaj