Agencja Badań Medycznych zaktualizowała plan działalności na 2022 r. – 780 mln PLN zostanie przeznaczonych na projekty przedsiębiorstw dot. innowacyjnych wyrobów medycznych, rozwoju medycyny celowanej lub personalizowanej oraz rozwoju leków generycznych i biopodobnych.
Na niekomercyjne badania kliniczne z kolei ABM planuje wydać 300 mln PLN.

Konkursy ABM dla przedsiębiorców

W tej grupie konkursów wnioskodawcami mogą być duże przedsiębiorstwa, MŚP oraz konsorcja z udziałem jednostek naukowych i podmiotów leczniczych, w których liderem jest przedsiębiorca.

Pierwszy konkurs dla przedsiębiorstw rozpoczyna się 30 marca 2022 r. i będzie dotyczył opracowania, oceny działania i oceny klinicznej innowacyjnych wyrobów medycznych.

W ramach tego konkursu finansowanie Agencji przeznaczone zostanie na projekty B+R dot. wyrobów medycznych klas IIa, IIb, III albo wyrobów medycznych przeznaczonych do diagnostyki in vitro klasy B, C, D. Ponadto, szczególnie premiowane będą wyroby medyczne oparte o sztuczną inteligencję oraz wyroby z zakresu robotyki. Wnioski będzie można składać do 30 czerwca, a budżet konkursu wyniesie 100 mln PLN.

W drugim kwartale tego roku ABM planuje ogłoszenie naboru na opracowywanie i rozwijanie innowacyjnych rozwiązań w obszarze nowych postaci farmaceutycznych i rozwoju technologii substancji aktywnych produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu (generyków) oraz leków biopodobnych. Na projekty w ramach tego konkursu przewidziano 150 mln PLN.

Z kolei, w drugim półroczu 2022 r. Agencja planuje kolejne 3 nabory dla przedsiębiorców, których łączny budżet będzie wynosił 530 mln PLN. Nabory będą dotyczyć projektów w następujących obszarach:

  1. Rozwój medycyny celowanej lub personalizowanej na bazie terapii komórkowych lub produktów białkowych (250 mln PLN, III kw.),
  2. Rozwój medycyny celowanej lub personalizowanej na bazie produktów leczniczych opartych na kwasach nukleinowych (250 mln PLN, IV kw.),
  3. Innowacyjne wyroby medyczne oparte o sztuczną inteligencję do koordynowania diagnostyki i leczenia w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej i leczeniu szpitalnym (30 mln PLN, IV kw.).

Konkursy ABM dotyczące niekomercyjnych badań klinicznych

Oprócz wyżej wymienionych naborów przeznaczonych przede wszystkim dla przedsiębiorców, w planie działalności Agencji przewidziano również konkursy dotyczące niekomercyjnych badań klinicznych dedykowane jednostkom naukowym, podmiotom leczniczym i ich konsorcjum, w tym z przedsiębiorstwami posiadającymi status centrum B+R.

Pierwszy konkurs (w podziale na dwie rundy) został już ogłoszony, a druga runda kończy się 17 maja.

Głównym celem konkursu jest opracowanie nowych procedur diagnostycznych i terapeutycznych w różnych obszarach medycyny z premiowaniem chorób onkologicznych, chorób wieku dziecięcego i podeszłego, chorób zakaźnych i ich powikłań oraz chorób o podłożu immunologicznym. Budżet drugiej rundy to 100 mln PLN.

Dodatkowo, w III kw. 2022 r. planowany jest konkurs na niekomercyjne badania kliniczne oceniające efektywność kliniczną i kosztową różnych produktów leczniczych w tym samym wskazaniu – badania typu head-to-head. Planowany budżet to 100 mln PLN.

Według zaktualizowanego Planu Działalności w całym 2022 roku, ABM planuje przeznaczyć na innowacyjne projekty 1 080 mln PLN, co oznacza, że budżet Agencji w jej 4 roku działalności będzie znacząco większy od poprzednich.