W mijającej perspektywie finansowej Funduszy Europejskich 2014-2020 na potrzeby udzielania pomocy publicznej stosowano definicję MŚP która wskazuje, iż do kategorii mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw należą firmy, które zatrudniają mniej niż 250 pracowników i których roczny obrót nie przekracza 50 mln euro lub roczna suma bilansowa nie przekracza 43 mln euro.

Polskie firmy rzadko przekraczają wspomniany roczny obrót i roczną sumę bilansową, zatem o zaliczaniu rodzimych firm do kategorii MŚP lub dużych przedsiębiorstw decydował przede wszystkim poziom zatrudnienia. Taki stan rzeczy znacznie utrudnia im budowanie pozycji konkurencyjnej, gdyż w świetle dotychczasowych przepisów – pod kątem pomocowym – wszystkie przedsiębiorstwa zatrudniające więcej niż 250 pracowników były traktowane jako „duże”, przez co musiały grać w tej samej lidze co zagraniczne firmy, które przy podobnym poziomie zatrudnienia osiągają znacznie lepsze wskaźniki finansowe. Dlatego w nowej perspektywie zdecydowano się na wydzielenie dodatkowych dwóch kategorii przedsiębiorstw, które będą miały dostęp do szerszej palety programów, dotychczas zarezerwowanych wyłącznie dla wąsko definiowanego sektora MSP.

Definicje Small mid-caps i mid-caps

W nowej perspektywie finansowej zastosowanie będą miały definicje dwóch dodatkowych typów przedsiębiorstw: small mid-caps oraz mid-caps, które zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 651/2014 (wraz z nowelizacją z 2021 r.) oraz Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1017 definiowane są następująco:

Small mid-cap – „mała spółka o średniej kapitalizacji” oznacza przedsiębiorstwo niebędące MŚP i zatrudniające do 499 pracowników, którego roczne obroty nie przekraczają 100 mln EUR, a roczna suma bilansowa – 86 mln EUR.

Mid-cap – „spółka o średniej kapitalizacji” oznacza przedsiębiorstwo zatrudniające nie więcej niż 3 000 pracowników, niebędące MŚP ani małymi spółkami o średniej kapitalizacji (small mid-caps).

Warto również zauważyć, że przy obliczeniach wskaźników potwierdzających spełnienie definicji small mid-caps oraz mid-caps obowiązują te same zasady co do określania statusu MŚP, tj. należy wziąć pod uwagę występowanie ewentualnych powiązań pomiędzy przedsiębiorstwami, co skutkuje konieczność kumulowania danych finansowych oraz danych dotyczących zatrudnienia podmiotów partnerskich i powiązanych.

Na jakie udogodnienia mogą liczyć small mid-capy i mid-capy?

Dokonanie zróżnicowania wielkościowego przedsiębiorstw zwiększy możliwości dostępu do źródeł finansowania dla tego typu podmiotów, które do tej pory w ramach programów na poziomie krajowym były traktowane na równi z wszystkimi dużymi przedsiębiorstwami.

Przykładem są programy wsparcia zaprojektowane w następcy POIR, Funduszach Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki na lata 2021-2027. Poszczególne działania w ramach programu przewidują szersze wsparcie dla tych podmiotów względem dużych przedsiębiorstw.

Poniżej przedstawiamy w naszej ocenie najbardziej atrakcyjne możliwości skorzystania ze źródeł finansowania dla small mid-capów i mid-capów w FENG.

Priorytetem, w ramach którego przedsiębiorstwa o średniej kapitalizacji będą mogły skorzystać z szerszego zakresu wsparcia względem dużych przedsiębiorstw jest priorytet trzeci FENG - Zazielenienie przedsiębiorstw, w ramach którego realizowany będzie kredyt ekologiczny – bliźniacze działanie do kredytu technologicznego dobrze znanego z POIG i POIR, planowanego do kontynuacji w ramach perspektywy 2021-2027. Kredyt ekologiczny łączy finansowanie dłużne z udziałem banków komercyjnych oraz bezzwrotne w formie dotacji (premii ekologicznej). Głównym celem działania będzie wsparcie transformacji przedsiębiorstw prowadzące do zwiększenia efektywności energetycznej, poprzez m.in. modernizację infrastruktury w przedsiębiorstwach, a także nowo wdrażane produkty bądź procesy umożliwiające znaczną redukcję zużycia energii w tych przedsiębiorstwach bądź u odbiorcy końcowego.

Ponadto, zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (UE) 2021/1237 z dnia 23 lipca 2021 r. zmieniającym GBER, przedsiębiorstwa typu small mid-caps będą mogły skorzystać z pomocy:

  • W ramach Funduszu InvestEU (Artykuł 56e), którego celem jest uzupełnienie luki inwestycyjnej i poprawa poziomu inwestycji, dzięki zapewnieniu gwarancji UE na akcję kredytową prowadzoną przez Europejski Bank inwestycyjny, krajowe banki rozwoju oraz inne instytucje finansowe.
  • Inwestycyjnej na środki wspierające efektywność energetyczną (Artykuł 38) obejmującej m.in. inwestycje dotyczące poprawy efektywności energetycznej budynków mieszkalnych, przeznaczonych do kształcenia lub świadczenia usług socjalnych czy budynków przeznaczonych do prowadzenia działań związanych z administracją publiczną lub usługami wymiaru sprawiedliwości.

Podsumowując, nowa perspektywa finansowa UE na lata 2021-2027, w tym głównie program FENG stworzy okazję na pozyskanie dofinansowania dla nowej grupy przedsiębiorstw small mid-caps oraz mid-caps, które już niedługo będą mogły skorzystać ze wsparcia unijnego.

Zapraszamy do śledzenia naszego bloga, na którym będziemy informować o ogłaszanych konkurach dotacyjnych.